Da bismo pomogli djetetu, moramo osigurati okruženje koje će mu omogućiti da se slobodno razvija. Riječi su to dr. Marije Montessori, koja je smatrala da djeca najbolje učekada im se omogući autonomija. Umjesto da usmjeravaju dijete i stalno mu ometaju koncentraciju, učitelji u Montessori školama nastoje mu pomoći da bude samostalna. Drugim riječima, njeguju se neovisnost i samopouzdanje, i to je misao vodilja ovog pristupa u odgoju djece.

Jedan od temeljnih koncepata do kojeg je došla dr. Maria Montessori zove se 'pripremljeno okruženje'. U Montessori učionici to je prostor posvećen učenju i slobodi. U takvom prostoru dijete je samo sebi učitelj, a učitelji su samo mentori. Djecu se potiče da sama izaberu svoje zadatke i rade na tom zadatku koliko god žele, bez ikakvih prekida ili pomoći, osim ako to ne zatraže.
Pripremljeno okruženje osmišljeno je tako da djeca stječu vrijedne vještine i osjete postignuće. S time dolazi i samopouzdanje. Pripremljeno okruženje se samoispravlja. Odrasla osoba nije potrebna da ukaže što je učinjeno pogrešno jer će učenik sam vidjeti svoju pogrešku. Na primjer, ako dijete prolije vodu kada je pokuša natočiti, znat će da nije uspjelo. Počistit će nered i pokušati ponovno.

Kako to učiniti kod kuće?

Jedan od načina je da imate prostor u koji dijete samostalno može objesiti vlastiti kaput. Postavite klinove ili kuke u visini djeteta. Možete dodati i policu za zimske rukavice, kapu i šal. Na taj način sve što dijete treba je nadohvat ruke. Također možete kupiti stol i stolice primjerene veličini djeteta, stolicu za kupaonicu kako bi moglo doći do umivaonika, te kutije u kojima si može samo organizirati igračke i knjige.

Sve bi trebalo biti postavljeno u visini očiju. Dijete može odabrati jedan predmet, a zatim ga vratiti na isto mjesto kada ga prestane koristiti.

Vježbajte vještine iz svakodnevnog života

U Montessori školi djeca uče brinuti se o sebi, o svojoj okolini i ljudima koji ih okružuju. Organiziraju prostor, pospremaju za sobom, peru stolove, pomažu mlađoj djeci i sami pripremaju grickalice. Osim što svladavaju korisne vještine, razumiju što znači pripadati zajednici. To su stvari koje će im koristiti i u odrasloj dobi.
Isto možete učiniti i kod kuće. Osim što ćete pripremiti kuću za svoje dijete, trebali biste ga potaknuti i na pomoć. Na primjer, mala djeca mogu pomoći slagati odjeću, čistiti svoju sobu, zalijevati biljke i brinuti se za kućne ljubimce. Tinejdžeri mogu prati suđe, brisati podove i iznositi smeće. Mogu pomagati u uređenju doma, čitati mlađoj braći i sestrama i svaki drugi zadatak koji su već svladali tijekom godina.

Modeliranje, pozivanje i vježbanje

Djeca uvijek traže uzore za idealan način obavljanja zadatka. Modeliranjem ispravnog načina upravljanja zadacima, bit će  sposobna učiniti i mnogo više.
Umjesto da im samo označite police gdje što pripada, djetetu možete modelirati pravo mjesto za predmet tako što ćete ga naučiti gdje da ga odloži. Možda ćete mu morati jednom ili dvaput pokazati što da učini, ali vaše će dijete uskoro shvatiti što treba učiniti i radit će samostalno.
Isto vrijedi i za stariju djecu. Trebat ćete im pokazati kako uključiti i napuniti perilicu rublja, ali nakon te demonstracije, oni će željeti pokušati sami. Promatrajte njihov napredak ili ih pozovite da vježbaju pod vašim nadzorom. Uskoro će vaši tinejdžeri sami prati rublje bez ikakve pomoći.

montessori metoda odgoja
Shutterstock 

Kuhinja prilagođena djeci

Želite li potaknuti samostalnost i sposobnosti svoga djeteta? Pustite ih u kuhinju. Da se razumijemo, u kuhinji provodimo puno vremena, a u njoj je puno životnih vještina koje možemo vježbati. No kuhinje su obično prilagođene odraslima. Zato ih prilagodite djeci.

Stavite njihove grickalice na niže police. Oslobodite ormarić za njihovo posuđe i pribor za jelo.
Kako dijete bude odrastalo, možete postaviti stolicu u blizini sudopera kako bi vam moglo pomoći u pranju suđa. I, zapamtite, kako dijete odrasta i okoliš raste s njim. Ključni koncept Montessori učenja je da dijete bude uključeno u svakodnevne aktivnosti kod kuće, kako bi se osjećalo ravnopravnim sudionikom u obavljanju obiteljskih obaveza i steklo vrijedne vještine u kuhinji.