Zamolite bilo kojeg roditelja koji je gledao dvogodišnje dijete kako "ne čuje" poziv da obuje cipele - samo da bi se odmah pojavio kada se otvori kutija s keksima. Dječji psiholozi to opisuju kao "jaz između kompetencije i performansa", um je sposoban, ali mala djeca selektivno otkrivaju ono što znaju kako bi zaštitila autonomiju, testirala granice ili održala vrijeme za igru.
Ovo je devet iznenađujućih stvari koje vaše dijete već razumije, ali se ponekad pretvara da ne razumije, uz praktične savjete, svjesna razmišljanja i istraživačke uvide koji će vam pomoći da se snađete u svakodnevici, navodi Parent From Heart.
1. Uzrok i posljedica
Mnogo prije predškolske dobi, mala djeca provode mini-eksperimente, ispuštanje žlica, pritiskanje gumba ili skakanje po lokvama, kako bi potvrdila da radnje stvaraju predvidljive rezultate. Značajno djelo Alison Gopnik o kauzalnom zaključivanju dojenčadi pokazuje da djeca do 18 mjeseci koriste rudimentarnu "znanstvenu" logiku: mijenjaju jedan po jedan faktor, promatraju ishod i u skladu s tim prilagođavaju svoj sljedeći potez.
Zašto se pretvaraju?
- Testiranje kontrole: Pretvaranje da ne "shvaćate" zašto ste frustrirani održava eksperiment živim.
- Faktor drame: Proliveno mlijeko znači besplatnu lekciju fizike iz dinamike fluida, ali i maminu reakciju.
Što roditelji mogu učiniti: Priznajte eksperiment ("Izgleda kao da testiraš gravitaciju!") i preusmjerite na prihvatljivu razinu - "Umjesto toga, ubacimo plišane igračke u ovu košaru za rublje".
2. Pravila pravednosti
Studije Sveučilišta u Washingtonu otkrile su da 15-mjesečna djeca dulje zure kada je hrana neravnomjerno podijeljena, što sugerira da očekuju pravednu podjelu. Pa ipak, isto dijete može gomilati svaku kockicu na podu igraonice.
Zašto se pretvaraju?
Mala djeca kognitivno shvaćaju pravednost, ali impuls za osiguravanjem resursa ("moje!") može nadjačati djelovanje na temelju tog znanja. Istraživači to nazivaju jazom između znanja i ponašanja - djeca često znaju pravilo prije nego što ga se mogu dosljedno pridržavati.
Što roditelji mogu učiniti: Naglas prepričavajte pravednost ("Jedan za tebe, jedan za mene") i modelirajte velikodušne razmjene. S vremenom se želja i princip usklađuju.
3. Osnovne upute (jednostavno ih se ne pridržavaju uvijek)
Časopis Parents navodi da od 18 do 24 mjeseca većina mališana može "razumjeti, ali ne nužno i slijediti" jednostavne upute. Laboratorijske studije o pridržavanju ponavljaju ovo: djeca ignoriraju otprilike jednu od pet jednostavnih naredbi, posebno kada se čini da su ulozi niski.
Zašto se pretvaraju?
- Selektivni sluh čuva autonomiju.
- Latencija kupuje vrijeme za završetak trenutne igre.
- Neodgovor mjeri koliko je odrasla osoba ozbiljna.
Što roditelji mogu učiniti: Zauzmite razinu očiju, iznesite zahtjev jednom, a zatim ponudite jasan izbor ("Cipele na nogama sada ili za 5 minuta?"). Nježno praćenje uči da razumijevanje i djelovanje idu zajedno.
4. Emocionalne struje
Čak i predverbalna dojenčad usklađuju sretna ili tužna lica s tonom glasa, do dvije godine djeca integriraju emocije u moralne prosudbe, očekujući da će se osoba kojoj je oduzeta panika osjećati uzrujano. Ipak, mala djeca mogu osjećati nepažnju kada se roditelju raspoloženje pokvari nakon ispada bijesa.
Zašto se pretvaraju?
Distanciranje im omogućuje da izbjegnu odgovornost ili preopterećenost dok i dalje prate emocionalne struje u sobi.
Što roditelji mogu učiniti: Označite osjećaje ("Frustriran/a sam jer se sok prolio") bez okrivljavanja. Jasan emocionalni jezik smanjuje potrebu da se pravite glupi.
5. Kućne rutine i pravila
Piagetova predoperativna faza (2-7 godina) ističe sposobnost mališana da koriste simbole i jezik za mapiranje dnevnih obrazaca - kupanje, pidžama, priča, krevet. Ignoriranje vremena za spavanje, dakle, nije zbunjenost, to je pregovaranje.
Zašto se pretvaraju?
Predvidljivost je utješna, ali kršenje pravila nudi novost i male doze moći.
Što roditelji mogu učiniti: Tretirajte rutine kao rituale suradnje. Ponudite ulogu "pomagač" (odabir pidžame) tako da djetetova potreba za djelovanjem živi unutar strukture, a ne protiv nje.
6. Vaš radar pažnje
Psiholozi primjećuju da mala djeca brzo nauče koji znakovi odraslih (kontakt očima, jednokratno izgovaranje imena) signaliziraju hitnost. Anegdote roditeljskih trenera i smjernice Centra za kontrolu i prevenciju bolesti o "dobrim uputama" - naglašavaju klečanje u razini očiju jer su djeca stručnjaci za filtriranje pozadinskog razgovora.
Zašto se pretvaraju?
Pravljenje gluhim održava narativ igre neprekinutim i testira koliko ćete uputa dati.
Što roditelji mogu učiniti: Koristite pravilo "jednom i gotovo" - prvo privucite pažnju (dodirnite rame, ime), dajte uputu jednom, a zatim im pomozite da je slijede. Dosljednost smanjuje isplatu pretvaranja neznanja.
7. Dijeljenje umjesto posjedovanja
Istraživanja pokazuju da mala djeca osjećaju da se resursi trebaju dijeliti, ali kada se pojavi oskudica, čak i dojenčad očekuju favoriziranje članova grupe. Čvrsto držanje igračke uz tvrdnju da ne znaju pravilo „dijeljenja“ strategija je zadržavanja dobara.
Što roditelji mogu učiniti: Rotirajte željene predmete, stvorite obilje gdje je to moguće (dodatne bojice) i izrazite empatiju naglas ("Brineš se da neće biti dovoljno, ali ima za sve"). S vremenom se znanje o pravednosti pretvara u praksu.
8. Razumijevanje jezika
Mnoga mala djeca razumiju stotine riječi, a ipak govore rijetko - posebno na drugom jeziku. Istraživači obiteljskog jezika upozoravaju da pretvaranje da ne razumiju može biti taktika kontrole: tišina štiti od pogrešaka u izgovoru ili neželjenih zadataka.
Što roditelji mogu učiniti: Ponudite prilike za govor bez pritiska (igre pjevanja, lutkarski glasovi) i pohvalite sadržaj umjesto točnosti. Cilj je sigurnost izražavanja, a ne prisilna izvedba.
9. Osobna samostalnost
Djeca u dobi od dvije godine odražavaju cvjetanje samospoznaje. Stručnjaci za razvoj primjećuju da prkos vrhunac doseže kada mala djeca shvate da mogu reći ne - verbalni alat za postavljanje granica. Kada namjeravaju ne prihvatiti zahtjev, vježbaju tu slobodnu volju koja se razvija.
Što roditelji mogu učiniti: Preoblikujte "Ne" u informaciju ("Ne želiš grašak upravo sada") i ponudite strukturirane izbore. Poštivanje impulsa uz usmjeravanje njegovog izražavanja njeguje zdravu autonomiju.