Konačno se više pozornosti posvećuje štetnim učincima društvenih mreža na sliku tijela i mentalno zdravlje tinejdžera. Međutim, nedavna studija koju je proveo laboratorij May Ling Halim, razvojne psihologinje i majke dviju djevojčica, sugerira da nam nedostaje važan dio slagalice. Konkretno, otkriveno je da među djevojčicama preokupacija izgledom počinje već s 3 godine. 

U studiji su intervjuirali smo 170 djece u dobi od 3 od 5 godina kako bi ispitali kad djecu počinju cijeniti ljepotu. U svim mjerenjima koje su radili, djevojčice su u prosjeku jako cijenile svoj izgled. Djevojčice su rekle da moraju biti lijepe da bi bile djevojčice i da je važno izgledati lijepo

Kada su ih zamolili da biraju između niza odjevnih kombinacija i zanimanja, djevojčice u studiji obično su birale vrlo otmjene odjevne kombinacije i zanimanja povezana s izgledom, poput manekenke ili vizažistice. Pokazale su dobro pamćenje slika moderne odjeće kada su te slike kasnije skrivene od pogleda. Kada su objašnjavale zašto im se sviđa lik iz pop kulture, djevojčice su često govorile stvari poput: "Volim sve princeze jer su lijepe." U prethodnoj studiji, mlade djevojčice su također bile sklone kupovati mnoge igračke koje su se fokusirale na izgled (npr. set kozmetičkih proizvoda).

U oba istraživanja, djevojčice nisu samo bile sklonije jako mariti za izgled, već su to činile i više od dječaka. Djevojčice su otprilike pet puta češće od dječaka rekle da im se sviđa lik zbog izgleda. Dječaci su češće navodili razlog djelovanje lika, poput sviđanja Spider-Mana "jer visoko skače, penje se i baca mreže".

"Naše istraživanje je zaključilo da rodne razlike povezane s time koliko naglaska pridajemo ljepoti vjerojatno počinju u predškolskoj dobi", objasnila je May Ling Halim za HuffPost.

djevojčica ogledalo (2).jpg
Foto: Shutterstock

Dok se djevojčice diljem svijeta dugo uče da je ljepota od najveće važnosti, razgovori s drugim stručnjacima za razvoj spolova ukazuju na rane 2000-e kao ključno razdoblje kada se pojavila nova "djevojačka" kultura. Jedan od pokretača ove kulture bilo je pokretanje franšize Disney Princess 2000. godine, koja i dalje oduševljava mlade djevojke.

"Moje dvije mlade kćeri vjerojatno su nacrtale više od tisuću slika Moane u posljednje dvije godine. Iako su se Disneyjevi filmovi razvili i sada pokušavaju uključiti više junakinja, poruka koju djeca primaju i dalje je usmjerena na ljepotu", istaknula je Ling Halim. 

Do adolescencije, djeca su već pripremljena da budu preokupirana svojim izgledom - ranjivost koju društvene mreže, često vrlo vizualna platforma, iskorištavaju. Desetljeća istraživanja pokazala su da su povezivanje samopoštovanja s izgledom i iskrivljena slika tijela povezani s nizom negativnih ishoda, koji mogu uključivati lošije fizičko zdravlje (npr. poremećaji prehrane, zlouporaba droga) i mentalno zdravlje (npr. depresija). Nezdrav fokus na izgled također može odvratiti pažnju od usredotočenosti na školu, ometati akademski uspjeh i ograničiti karijerne težnje mladih žena.

"Ako znamo da naglašavanje fizičkog izgleda djevojčice dovodi do nesreće ili još gore, moramo preispitati svoje riječi i djela koja usađuju tu vrijednost, i moramo početi prije adolescencije i korištenja društvenih mreža", rekla je Ling Halim.

Što roditelji mogu učiniti? 

Predškolska i vrtićka dob posebno su kritične, jer se upravo u tom razdoblju djeca obično počinju snažno identificirati sa spolom i željna su naučiti što taj spol znači. Djeca formiraju rodne stereotipe na temelju informacija koje su im dostupne i često ih uporno slijede. Budući da djeca uče da su djevojčice definirane po izgledu, a dječaci po onome što rade, moramo promijeniti informacije koje primaju.

"To možemo učiniti na razne načine. Jedan je (ponovno) preispitati slike i igračke s kojima se naša djeca svakodnevno susreću. Te voljene princeze i lutke sirena s apsurdnim tjelesnim proporcijama mogu stvoriti unutarnje standarde koje je nemoguće postići. Iako odrasli razumiju metaforu stvaranja superheroja većeg od života, djeca, koja su izrazito vizualna i na koja utječu stvari i ljudi, te slike shvaćaju zdravo za gotovo. Moramo kupiti i stvoriti igračke koje imaju različite oblike i veličine tijela, raznolike i točne crte lica, različite teksture kose i spektar boja kože", objasnila je Ling Halim. 

Postoje i igračke i igre koje potiču djevojčice na rješavanje problema, izgradnju struktura i robota te korištenje svoje kreativnosti, ali budući da je naša kultura još uvijek pod velikim utjecajem rodnih stereotipa, mlade djevojčice im često nisu izložene. Moramo ne samo dodavati pozitivne i raznolike slike i igračke, već se i odmaknuti od isticanja i prodaje štetnih koje trenutno dominiraju tržištem.

Također možemo promijeniti način na koji razgovaramo s djecom u našim životima. Umjesto da stalno komentiramo djetetov izgled - "Izgledaš tako lijepo!" ili "To je prekrasna haljina!" - pokušajte se usredotočiti na druge divne osobine, posebno kada razgovarate s djevojčicama.

Na široj razini, proširimo ideju o tome što djevojčica ili dječak mogu biti. Ako imamo više primjera različitih načina na koje djeca mogu biti svog spola (bilo da su više ili manje tradicionalno ženstvena, muška ili nešto između), svi pobjeđuju.