Još
Ostalo

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

ŽELITE SE PRIPREMITI ZA TRUDNOĆU? Detaljan plan pripreme kroz 30 dana

Od odluke o prestanku korištenja kontracepcije do ostvarivanja trudnoće, potrebno je obaviti nekoliko važnih koraka kako biste u tom najljepšem razdoblju života uživali do maksimuma.

 nasmiješeni par Izvor: Shutterstock

Spremni ste zatrudnjeti. Čestitamo! Dolazak djeteta donosi brojne promjene u život partnera, a s njima ćete se lakše nositi ako se dobro pripremite. Donosimo popis onoga što možete učiniti u sljedećih mjesec dana kako biste bili maksimalno spremni za to najljepše razdoblje u životu svake žene.

1. dan: Prestanite koristiti kontracepciju

Ako želite zatrudnjeti, morat ćete prekinuti s bilo kojim oblikom kontracepcije. Ako pijete kontracepcijske pilule, bilo bi poželjno napraviti pauzu barem tri mjeseca prije trudnoće da bi organizam uspio ponovno regulirati svoj hormonalni ciklus. U uputama za upotrebu kontracepcijskih pilula stoji da je dovoljno prestati koristiti pilule mjesec dana prije planirane trudnoće, no ginekolozi preporučuju da taj period iznosi barem tri mjeseca.

2. dan: Počnite piti multivitamine

Trudnoća zahtijeva veće zalihe hranjivih tvari. Kao prvi korak, počnite uzimati multivitamine. Postoje prenatalni vitamini koji su posebno formulirani kako bi vašem tijelu pružili ono što mu treba tijekom trudnoće. Ako ih počnete uzimati na vrijeme, imat ćete dovoljno vremena da isprobate više vrsta multivitamina i utvrdite koja vam vrsta najbolje odgovara.

3. dan: Počnite piti folnu kiselinu

Ginekolog će vam prije planirane trudnoće uvijek preporučiti uzimanje folne kiseline koja je vrlo bitna za normalan razvoj neuralne cijevi fetusa. Najveće potrebe za folnom kiselinom su mjesec dana prije trudnoće i tijekom prvih nekoliko tjedana trudnoće (obično 12 tjedana). Istraživanja su pokazala da se dnevnim uzimanjem 0,4 mg sintetičke folne kiseline prije trudnoće smanjuje rizik nastanka defekta neuralne cijevi fetusa za 50 do 70 posto. Mnogi prenatalni vitamini već sadrže ovu količinu folne kiseline pa obavezno provjerite deklaraciju.

 zdrava hrana Izvor: Shutterstock

4. dan: Jedite zdravo

Zdrava prehrana nezaobilazni je dio pripreme za trudnoću. Prehrana mora sadržavati raznovrsne zdrave namirnice: voće, povrće, maslinovo ulje, zbog visoke koncentracije omega-3 i omega-6 masnih kiselina koje su vrlo bitne za razvoj mozga fetusa, te hranu bogatu vlaknima. Jedite cjelovitu hranu umjesto prerađene. Ako vam vaš proračun to dopušta, uključite više organskog voća i povrća u svoju prehranu kako biste ograničili izloženost toksinima.

5. dan: Vježbajte

Kretanje najmanje četiri do pet puta tjedno još je jedan sjajan način pripreme tijela za trudnoću. Nastojte imati neku umjerenu aktivnost barem 30 minuta dnevno, ukupno 150 minuta svaki tjedan. Možete započeti s nekom laganom aktivnošću poput hodanja. Započnite s rutama u trajanju od 10 do 15 minuta pa ih polako produljujte. Duga šetnja poboljšava prirodnu cirkulaciju i zdravlje vena te pomaže u reguliranju probave. Ako želite veći izazov, isprobajte energičnije aktivnosti poput trčanja, vožnje biciklom ili planinarenja. Ako ste već relativno aktivni, svaki se tjedan krećite između 150 i 300 minuta.

6. dan: Obavite sistematski pregled

Odlazak na godišnji sistematski pregled pomoći će vam da otkrijete zdravstvene probleme prije no što oni postanu ozbiljni. Kad se pripremate za trudnoću, takvi su pregledi posebice važni.

7. dan: Provjerite jeste li primili sva cjepiva

Sistematski pregled izvrsna je prilika da provjerite jeste li primili sva cjepiva. Ako, primjerice, niste primili cjepivo protiv rubeole, svakako se savjetuje da se cijepite prije trudnoće.

8. dan: Naručite se na pregled kod ginekologa

Prije planirane trudnoće vrlo je bitno obaviti inicijalni pregled kod ginekologa. S ginekologom biste trebali razgovarati o svemu što vas brine, od rizika koje nose spolno prenosive bolesti do toga da vidite jeste li uopće spremni za trudnoću. Ne zaboravite da vaginalne infekcije koje nisu liječene, ako se pravovremeno ne prepoznaju i ne liječe, mogu imati ozbiljne posljedice na samu trudnoću poput spontanog pobačaja, prijevremenog poroda i rađanja djeteta niske porođajne težine.

9. dan: Pratite svoj menstrualni ciklus

Bez obzira na to jeste li koristili kontracepciju ili ne, sada je vrijeme da se upoznate sa svojim menstrualnim ciklusom. Preporučuje se da pratite svoj menstrualni ciklus kako biste otprilike znali utvrditi kada ovulirate. Ovulacija nastupa 14 dana prije sljedeće menstruacije, a kako zapravo nikada nismo sigurni kada bi menstruacija trebala doći, tako ne znamo ni točan datum ovulacije.

Vodite redovito bilješke o tome kada vam menstruacija započinje i završava kako biste vidjeli mijenja li se duljina vašeg ciklusa. Prosječna duljina menstrualnog ciklusa je oko 28 dana, ali može se kretati od 21 do 35 dana. Postoje mnoge aplikacije koje će vam pomoći u praćenju menstrualnog ciklusa.

10. dan: Ako imate obilne menstruacije, napravite dodatne krvne pretrage

Ako je žena anemična zbog obilnih mjesečnica, svakako se preporučuje da obavi dodatne krvne pretrage, kako bi prije planiranja trudnoće počela uzimati željezo. Naime, upravo je nedostatak željeza najčešći uzrok anemije u trudnoći. Rizik od anemije dodatno se povećava ako je buduća majka prije trudnoće imala obilne menstruacije i nije unosila dovoljno namirnica bogatih željezom.

11. dan: Ograničite izloženost tijela toksinima

Trudnicama se preporučuje da ne koristite ništa što sadrži toksični organski spoj bisfenol A budući da se izloženost fetusa tom spoju povezuje s problemima u rastu, metabolizmu, ponašanju, plodnosti, pa čak i s rizikom od razvoja tumora. Kako se bisfenol A nerijetko nalazi u metalnim konzervama i drugoj ambalaži za hranu i piće, savjet je da kupujte isključivo svježu hranu i izbjegavate konzerviranu. Također, nije preporučljivo koristiti šminku koji sadrži parabene, natrijev sulfat i živu, kao i agresivne boje za kosu. Umjesto kupovnih, sami napravite sredstva za čišćenje u domaćinstvu koristeći vodu i ocat.

12. dan: Oslobodite se stresa

Hormoni stresa po svom su sastavu slični spolnim hormonima te mogu utjecati na rad hipofize, žlijezde koja regulira dinamiku menstrualnog ciklusa, i tako posredno djeluje na stvaranje i rast jajne stanice. Pokušajte se opustiti u šetnji, radite vježbe disanja ili bilo što drugo što vas čini sretnom.

 vježbanje joge Izvor: Shutterstock

13. dan: Isprobajte jogu

Joga ima brojne prednosti za vašu plodnost. Redovito vježbanje joge može vam pomoći pri kontroli vaših osjećaja i tjeskobe vezano uz proces začeća. Također, jogom ćete ojačati i istegnuti vaše tijelo u pripremi za trudnoću. Potražite na internetu vježbe joge koje potiču plodnost.

14. dan: Posjetite zubara

Dok obavljate liječničke pretrage prije trudnoće, ne zaboravite posjetiti zubara. Tijekom trudnoće hormoni mogu utjecati na vaše desni i zube. Dobre navike četkanja desni mogu pomoći u sprječavanju gingivitisa i upale usne šupljine u trudnoći.

 trudnica na početku trudnoće

15. dan: Prestanite pušiti i piti alkohol

Pušenje i konzumacija alkohola na više načina mogu naštetiti vašoj nerođenoj bebi. Pušenje izlaže vašu bebu štetnim kemikalijama, ograničava protok krvi i može čak uzrokovati prijevremeni porod. Konzumacija alkohola dovodi bebu u rizik od fetalnog alkoholnog sindroma. Dodatno treba spomenuti i korištenje droga (heroin, kokain, metamfetamini, marihuana, itd.) koje je osim što je ilegalno vrlo štetno, a posljedice mogu biti urođene mane, pobačaj ili čak mrtvorođena beba.

16. dan: Vodite ljubav

Izbjegnite situaciju u kojoj vam se zbog silne želje da zatrudnite seks pretvara u "posao“. Vodite ljubav često i iz zabave, budite spontani i strastveni. Stvaranje zdravih navika vođenja ljubavi ojačat će vaš odnos s partnerom. Ako nemate problema s plodnošću, ne brinite o tome da morate voditi ljubav u točno određenom periodu. Umjesto toga, imajte čest seks bez zaštite tijekom cijelog ciklusa.

17. dan: Postignite zdravu težinu

Tjelesna težina s kojom žena započinje trudnoću može uvelike otežati tijek trudnoće. Debljina povećava rizik za nastanak visokog tlaka i dijabetesa koji mogu komplicirati trudnoću pa razgovarajte sa svojim liječnikom o zdravim načinima mršavljenja. Ako imate nizak indeks tjelesne mase i manjak kilograma, također razgovarajte s liječnikom.

18. dan: Saznajte obiteljsku anamnezu

Nasljedne bolesti u vašoj obitelji, ili ako sami bolujete od neke kronične bolesti, važan su podatak o kojem trebate obavijestiti svog ginekologa. Prije no što zatrudnite, pitajte roditelje i/ili drugu rodbinu postoje li u vašoj obitelji neka ozbiljna bolest. Isto vrijedi i za vašeg partnera.

19. dan: Razgovarajte s liječnikom o lijekovima koje uzimate

Vaš liječnik mora znati da pokušavate zatrudnjeti kako bi provjerio jesu li lijekovi ili dodaci prehrani koje koristite sigurni za korištenje tijekom trudnoće.

20. dan: Dobro se naspavajte

Mnogi roditelji ne spavaju danima nakon što beba stigne kući. Kvalitetno spavanje može biti rijetko i tijekom trudnoće. I zato, naspavajte se dok možete.

21. dan: Ograničite unos kofeina

Pijete li puno kave i/ili drugih pića koja sadrže kofein, pokušajte se polako od toga odviknuti. Trudnicama se preporuča samo jedna šalica kave dnevno.

 žena pije vodu Izvor: Shutterstock

22. dan: Pijte puno vode

Voda čini otprilike 60 posto našeg tijela. Žene bi trebale piti devet čaša vode svaki dan. Kad zatrudnite, možda ćete htjeti povećati ovu količinu.

23. dan: Saznajte kako povećati šanse za začeće

Do oplodnje može doći samo tijekom plodnih dana pa je kad planirate trudnoću potrebno znati kako točno prepoznati plodne dane. Budući da se duljina ciklusa razlikuje od žene do žene, ključno je osluškivati svoje tijelo. Postoji i nekoliko prirodnih metoda koje vam mogu pomoći da odredite vrijeme ovulacije.

24. dan: Neka i vaš partner obavi liječnički pregled

Neplodnost je problem s kojim se susreće otprilike 15 posto parova, a povezana je ne samo sa ženskim nego i s muškim partnerom. U 40 posto slučajeva uzrok neplodnosti je bolest u muškarca. U svakom slučaju bilo bi dobro da vaš partner obavi sistematski pregled, da se kvalitetno hrani, vježba, da prestane pušiti i uzimati alkohol.

25. dan: Pojačajte svoj imunološki sustav

Tijekom trudnoće osjetljiviji ste na prehladu, gripu i druge bolesti. Ojačajte svoj imunološki sustav zdravo se hraneći. Dodatno uzimajte vitamin C i puno se odmarajte.

26. dan: Naučite razlikovati korisne od beskorisnih savjeta

Prije i tijekom trudnoće dobit ćete niz savjeta o tome što je dobro, a što nije dobro za vas. Sve informacije prvo dobro provjerite jer mnogo toga što će vam ljudi savjetovati nije znanstveno utemeljeno.

27. dan: Prestanite se fizički naprezati

Bilo bi dobro da u vrijeme dok pokušavate zatrudnjeti i tijekom trudnoće ne dižete teške terete jer to može dovesti do poremećaja menstrualnog ciklusa, problema s plodnošću ili slučajnog pobačaja. O tome svakako razgovarajte i sa svojim liječnikom, posebice ako radite neki fizički zahtjevan posao.

28. dan: Ispunite si želju

Nakon što zatrudnite, postoji niz aktivnosti koje će vam biti zabranjene. Zato iskoristite priliku i prije no što ostanite trudni isprobajte nešto što oduvijek želite poput, primjerice, skoka s padobranom ili adrenalinske vožnje vlakom smrti.

29. dan: Naučite sve o porodu

Žene se od malena uči da je porod najgore iskustvo koje će doživjeti u životu. Istraživanja su pokazala da zbog straha od boli koju će osjetiti tijekom poroda neke žene ne mogu ni zatrudnjeti. Kako bi se riješili tog straha naučite sve o porodu i dobro se informirajte o procedurama i praksama u svome rodilištu.

30. dan: Otvoreno o svemu razgovarajte s partnerom

Možda ćete začeti u prvih nekoliko mjeseci, ali morate znati da postoji mogućnost da taj period bude puno duži no što priželjkujete. Ako želite zadržati zdravu vezu o svemu što vas muči otvoreno razgovarajte s partnerom.

Možda će vas zanimati

Najnovije

Najpopularnije