Istraživanja pokazuju da aktivno uključivanje djece u glazbene aktivnosti u najranijoj dobi pomaže u većim postignućima djece u komunikacijskim vještinama, umjetnosti i znanosti općenito te obostrano razvija neuronsku mrežu mozga važnu za razvoj motoričkih, afektivnih i kognitivnih sposobnosti.

Glazbeni se talent najranije očituje od svih talenata, a sukladno s time govorimo o ritmičko-glazbenoj inteligenciji, tj. sposobnosti prepoznavanja tonaliteta i tonova uz osjećaj za ritam i tempo (brzinu izvođenja nekog glazbenog djela).

Cilj glazbene kulture u dječjim vrtićima je da odgajatelj/voditelj oplemeni djecu glazbom i jako je važno ponuditi djeci kvalitetnu glazbu što ranije.

U svakoj kulturi, diljem svijeta, već od najranijeg djetinjstva glazba je važan dio razvoja i poduke djeteta, izvor druženja, igre i zabave. Naučiti živjeti s glazbom cjeloživotno je zadovoljstvo. Glazba nas istovremeno ispunjava, usrećuje, tješi, zabavlja i uči.

u-potrazi-za-malim-mozartima
mother and child play musical instrument in nursery, Image: 274500087, License: Royalty-free, Restrictions: , Model Release: yes, Credit line: Profimedia, Alamy

Kako podržati djetetovu sklonost prema glazbi?

Najveći dar koji možete prenijeti svom djetetu je pomoći mu da shvati da je divno i posebno baš onakvo kakvo je. Roditelji, ne morate biti glazbeno obrazovani da biste pomogli djetetu da razvije svoje glazbene sposobnosti. Dovoljno je da mu budete podrška kada nakratko izgubi interes za pjevanje ili instrument koji je odabralo. Rad s djecom zahtijeva stručnost, ali i ljubav. U glazbenoj kulturi djeca putem osmišljenih glazbenih aktivnosti upoznaju mogućnosti glazbenog govora, izražavaju se zvukovnim sredstvima-glasom, zvukovima tijela i udaraljkama.

Tako je na primjer projekt Mali Mozartu osnovi zamišljen kao glazbena igraonica u svrhu promicanja glazbenog odgoja, ali istovremeno omogućuje bolju povezanost i komunikaciju između djeteta i roditelja kao i toleranciju i odnos između djece različitog uzrasta.

Prvenstveno kroz Orffov instrumentarij, dječji zbor, mali orkestar, obradu melodije, ritma i harmonije, dramatizaciju, uporabu lutaka i aplikacija, slušanje glazbe uz ples, slušanje glazbe uz likovno izražavanje, uglazbljivanje stihova, osluškivanje i oponašanje, upoznavanje dječjih pjesmica, igara s pjevanjem, Mali Mozart je mjesto gdje dijete razvija urođene stvaralačke potencijale, kao i međuljudsku komunikaciju. Od malih nogu približavamo ih vrijednostima koje će kao zdravu bazu ponijeti sa sobom u život.

u-potrazi-za-malim-mozartima
Children with music instruments. Musical education for kids. Colorful wooden art toys. Little girl and boy play music. Kid with xylophone, guitar, flute, violin. Early development for toddler and baby, Image: 269584253, License: Rights-managed, Restrictions: , Model Release: yes, Credit line: Profimedia, Alamy

Glazbom do pozitivne komunikacije

Ciljevi ovakve vrste radionica je promicanje, razvitak i unaprijeđenje kulture i glazbenog odgoja te poticanje pozitivne komunikacije među djecom i odraslima. Posebne glazbene aktivnosti ostvaruju se kroz pjevanje, sviranje, pokret, slušanje glazbe i kreativni izraz. Glazbeni sadržaji nude se spontano, kako bi djeca što spontanije reagirala. Namijenjene su djeci od 3 do 8 godina.

Poseban naglasak programa pridaje se glazbeno uobličenim predstavama i koncertima (ovisno o očekivanoj dobi djece) na kojima se interaktivno, kroz igru, obrađuju osnovni elementi iz glazbe i predstavljanje instrumenata, uloga u orkestrima, ponašanje na koncertima na urnebesno zabavan način.

Programom se želi dati podrška djetetovom cjelovitom razvoju. Razvijanjem glazbenih sposobnosti djece želi se stvoriti trajni interes za glazbu, pjevanje, sviranje, stvaranje i želju za nastavkom glazbenog obrazovanja. Isto tako, razvija se interes za klasičnu glazbu.  Posebne zadaće su razvijanje sposobnosti auditivne glazbene komunikacije, a u glazbenoj slušaonici upoznaju vrijedna glazbena umjetnička ostvarenja.

U izradi programa je, osim stručne literature, pomoglo i višegodišnje iskustvo iz provođenja glazbenih aktivnosti i, najviše, nastave u glazbenoj školi i iskustva s radionica Orff Schulwerk te radionica i seminara muzikoterapije.

Tekst: Eva Lukšić, akademska glazbenica, profesorica i odgajateljica, voditeljica projekta Mali Mozart

Foto: Profimedia