Što god malo dijete dohvati, pretvorit će u igračku i smisliti nekoliko načina kako se njome zabaviti. Djetetu je igra najprirodniji i najugodniji način istraživanja svijeta. I iako je za zabavu u igri zaslužna djetetova mašta, a ne konkretna igračka, ipak je bitno da igračke koje su mu nadohvat ruke budu prilagođene njegovoj dobi.
OD ROĐENJA DO 18 MJESECI
U ovom razdoblju djetetov se mozak ubrzano razvija i traži dosta senzornih podražaja. Djeca imaju potrebu stvari dodirnuti, pomirisati, čuti, vidjeti, staviti u usta. Drugim riječima, djeca koriste različite osjetilne sustave kako bi upoznala i istražila svijet oko sebe. Usto vježbaju motoriku: grubu (bacanje ili guranje nečega) i finu (preciznije upravljanje prstima). Uče i odnose među stvarima, pa je važno znati da će dijete, koliko je god to roditeljima naporno, u ovoj dobi ispuštati igračku iz ruke kako bi učilo o tome što se tada događa – igračka pada. Iako nama može izgledati banalno, za dijete je to važna lekcija. Zato je u ovoj dobi djetetu dobro pružiti igračke koje stimuliraju različite osjetne sustave:
- igračke jarkih boja
- igračke sa zvukovima
- razne zvečke
- igračke različitih materijala i oblika
- mekane loptice
- kocke
Pritom je važno pratiti kako dijete reagira na svjetlosne efekte, zvuk i ostale podražaje jer izrazito senzibilnoj djeci to može smetati ili ih uplašiti. Stoga je i podražaje potrebno dozirati kako dijete ne bi bilo preplavljeno. Naravno, važno je da igračke budu od materijala koji nije štetan za dijete i da nemaju sitne komade koje bi dijete moglo progutati.
OD 18 MJESECI DO 3 GODINE
U ovoj dobi i dalje traje ubrzan razvoj djetetova mozga. Uz područja vezana uz senzoriku i motoriku, sada se sve više razvijaju i područja vezana uz socio-emocionalni razvoj djeteta te područja vezana uz jezik. Djeca se u ovoj dobi vole penjati, trčati, skakati, igrati igre skrivanja, pa ih je ponekad teško izvesti iz parka. Sada istražuju kako neke igračke funkcioniraju jer im je zanimljiv odnos uzroka i posljedice. Mogli bi ih zanimati:
- glazbeni instrumenti
- materijali za modeliranje i ostali kreativni materijal
- pastele
- knjige
- puzzle
- razne kocke za slaganje
- figurice s oblicima ljudi
- figurice životinja
- figurice hrane
OD 3 DO 6 GODINA
Djeca u ovom razdoblju sve bolje razumiju, pamte i uvježbavaju vještinu rješavanja problema. Usto se razvija vještina simboličkog igranja, što znači da djeca mogu igrati igre pretvaranja i zamišljanja „kao da“. Sve više u igri traže interakciju s drugima, pa ulaze u određene uloge u kojima mogu imitirati situacije iz svoje svakodnevice ili nešto što su zamislili. Stoga im je u ovoj dobi dobro dati igračke koje se mogu koristiti na različite načine i za različite svrhe, umjesto onih koje se mogu koristiti samo na jedan, zadani način. Za takvu igru dobro im dođu različite:
- figurice
- plišane igračke
- set za doktora
- kućica za lutke
- kuhinja
- blagajna
- odjeća za maskiranje
- lopte
- kreativni materijali
- razne didaktičke igračke
OD 6 DO 9 GODINA
U ovom razdoblju djeca sve više uvježbavaju samoregulaciju te fokusiranje pažnje. I dalje je aktualna simbolička igra, ali sve veći interes sada ide na odnosni dio u igri i na svladavanje izazova. Prateći pravila u igri, djeca uvježbavaju samokontrolu. Također, uče o grupnim pravilima i odnosima s drugima. Ovisno o djetetovim interesima, mogu se javiti želje kao što su:
- društvene igre
- set perlica od kojih će dijete raditi nakit
- mikroskop
- magneti
- karte
U ovoj dobi djeca često imaju hobije, primjerice sakupljaju nešto što im je zanimljivo.
Napisala: za Story Kids Tea Knežević, magistra psihologije, praktičarka terapije igrom
Chrissy Teigen kritiziraju jer joj kći drži noge na kuhinjskom pultu dok kuhaju
Kako darovita djeca zamišljaju bolji svijet? Birali bi učitelje, predmete, a tehnologija im je pomagač, ne gospodar
Maja Šuput pokazala novu Bloomovu frizuru: 'Baš si ga skratila, sad je pravi dečkić'
Dragi odrasli...: Pisma djece iz Hrvatske za bolji svijet, ovo su njihove poruke
Uranjeno božićno ukrašavanje usrećuje, znanstveno je dokazano