Što god malo dijete dohvati, pretvorit će u igračku i smisliti nekoliko načina kako se njome zabaviti. Djetetu je igra najprirodniji i najugodniji način istraživanja svijeta. I iako je za zabavu u igri zaslužna djetetova mašta, a ne konkretna igračka, ipak je bitno da igračke koje su mu nadohvat ruke budu prilagođene njegovoj dobi. 

OD ROĐENJA DO 18 MJESECI

shutterstock_2133453343.jpg
Shutterstock U ovom periodu djetetu je dobro pružiti igračke koje stimuliraju različite osjetne sustave


U ovom razdoblju djetetov se mozak ubrzano razvija i traži dosta senzornih podražaja. Djeca imaju potrebu stvari dodirnuti, pomirisati, čuti, vidjeti, staviti u usta. Drugim riječima, djeca koriste različite osjetilne sustave kako bi upoznala i istražila svijet oko sebe. Usto vježbaju motoriku: grubu (bacanje ili guranje nečega) i finu (preciznije upravljanje prstima). Uče i odnose među stvarima, pa je važno znati da će dijete, koliko je god to roditeljima naporno, u ovoj dobi ispuštati igračku iz ruke kako bi učilo o tome što se tada događa – igračka pada. Iako nama može izgledati banalno, za dijete je to važna lekcija. Zato je u ovoj dobi djetetu dobro pružiti igračke koje stimuliraju različite osjetne sustave:

  • igračke jarkih boja
  • igračke sa zvukovima
  • razne zvečke
  • igračke različitih materijala i oblika
  • mekane loptice
  • kocke

Pritom je važno pratiti kako dijete reagira na svjetlosne efekte, zvuk i ostale podražaje jer izrazito senzibilnoj djeci to može smetati ili ih uplašiti. Stoga je i podražaje potrebno dozirati kako dijete ne bi bilo preplavljeno. Naravno, važno je da igračke budu od materijala koji nije štetan za dijete i da nemaju sitne komade koje bi dijete moglo progutati.

OD 18 MJESECI DO 3 GODINE

shutterstock_2139372145.jpg
Shutterstock U ovoj dobi mališani istražuju kako neke igračke funkcioniraju, jer im je zanimljiv odnos uzroka i posljedice


U ovoj dobi i dalje traje ubrzan razvoj djetetova mozga. Uz područja vezana uz senzoriku i motoriku, sada se sve više razvijaju i područja vezana uz socio-emocionalni razvoj djeteta te područja vezana uz jezik. Djeca se u ovoj dobi vole penjati, trčati, skakati, igrati igre skrivanja, pa ih je ponekad teško izvesti iz parka. Sada istražuju kako neke igračke funkcioniraju jer im je zanimljiv odnos uzroka i posljedice. Mogli bi ih zanimati:

  • glazbeni instrumenti
  • materijali za modeliranje i ostali kreativni materijal
  • pastele
  • knjige
  • puzzle
  • razne kocke za slaganje
  • figurice s oblicima ljudi
  • figurice životinja
  • figurice hrane

OD 3 DO 6 GODINA

shutterstock_636533786.jpg
Shutterstock Djeca sada ulaze u određene uloge u kojima mogu imitirati situacije iz svoje svakodnevice


Djeca u ovom razdoblju sve bolje razumiju, pamte i uvježbavaju vještinu rješavanja problema. Usto se razvija vještina simboličkog igranja, što znači da djeca mogu igrati igre pretvaranja i zamišljanja „kao da“. Sve više u igri traže interakciju s drugima, pa ulaze u određene uloge u kojima mogu imitirati situacije iz svoje svakodnevice ili nešto što su zamislili. Stoga im je u ovoj dobi dobro dati igračke koje se mogu koristiti na različite načine i za različite svrhe, umjesto onih koje se mogu koristiti samo na jedan, zadani način. Za takvu igru dobro im dođu različite:

  • figurice
  • plišane igračke
  • set za doktora
  • kućica za lutke
  • kuhinja
  • blagajna
  • odjeća za maskiranje
  • lopte
  • kreativni materijali
  • razne didaktičke igračke

OD 6 DO 9 GODINA

shutterstock_1652071819.jpg
Shutterstock Sve veći interes sada ide na odnosni dio u igri i na svladavanje izazova


U ovom razdoblju djeca sve više uvježbavaju samoregulaciju te fokusiranje pažnje. I dalje je aktualna simbolička igra, ali sve veći interes sada ide na odnosni dio u igri i na svladavanje izazova. Prateći pravila u igri, djeca uvježbavaju samokontrolu. Također, uče o grupnim pravilima i odnosima s drugima. Ovisno o djetetovim interesima, mogu se javiti želje kao što su:

  • društvene igre
  • set perlica od kojih će dijete raditi nakit
  • mikroskop
  • magneti
  • karte


U ovoj dobi djeca često imaju hobije, primjerice sakupljaju nešto što im je zanimljivo.

Napisala: za Story Kids Tea Knežević, magistra psihologije, praktičarka terapije igrom