Što god malo dijete dohvati, pretvorit će u igračku i smisliti nekoliko načina kako se njome zabaviti. Djetetu je igra najprirodniji i najugodniji način istraživanja svijeta. I iako je za zabavu u igri zaslužna djetetova mašta, a ne konkretna igračka, ipak je bitno da igračke koje su mu nadohvat ruke budu prilagođene njegovoj dobi.
OD ROĐENJA DO 18 MJESECI
U ovom razdoblju djetetov se mozak ubrzano razvija i traži dosta senzornih podražaja. Djeca imaju potrebu stvari dodirnuti, pomirisati, čuti, vidjeti, staviti u usta. Drugim riječima, djeca koriste različite osjetilne sustave kako bi upoznala i istražila svijet oko sebe. Usto vježbaju motoriku: grubu (bacanje ili guranje nečega) i finu (preciznije upravljanje prstima). Uče i odnose među stvarima, pa je važno znati da će dijete, koliko je god to roditeljima naporno, u ovoj dobi ispuštati igračku iz ruke kako bi učilo o tome što se tada događa – igračka pada. Iako nama može izgledati banalno, za dijete je to važna lekcija. Zato je u ovoj dobi djetetu dobro pružiti igračke koje stimuliraju različite osjetne sustave:
- igračke jarkih boja
- igračke sa zvukovima
- razne zvečke
- igračke različitih materijala i oblika
- mekane loptice
- kocke
Pritom je važno pratiti kako dijete reagira na svjetlosne efekte, zvuk i ostale podražaje jer izrazito senzibilnoj djeci to može smetati ili ih uplašiti. Stoga je i podražaje potrebno dozirati kako dijete ne bi bilo preplavljeno. Naravno, važno je da igračke budu od materijala koji nije štetan za dijete i da nemaju sitne komade koje bi dijete moglo progutati.
OD 18 MJESECI DO 3 GODINE
U ovoj dobi i dalje traje ubrzan razvoj djetetova mozga. Uz područja vezana uz senzoriku i motoriku, sada se sve više razvijaju i područja vezana uz socio-emocionalni razvoj djeteta te područja vezana uz jezik. Djeca se u ovoj dobi vole penjati, trčati, skakati, igrati igre skrivanja, pa ih je ponekad teško izvesti iz parka. Sada istražuju kako neke igračke funkcioniraju jer im je zanimljiv odnos uzroka i posljedice. Mogli bi ih zanimati:
- glazbeni instrumenti
- materijali za modeliranje i ostali kreativni materijal
- pastele
- knjige
- puzzle
- razne kocke za slaganje
- figurice s oblicima ljudi
- figurice životinja
- figurice hrane
OD 3 DO 6 GODINA
Djeca u ovom razdoblju sve bolje razumiju, pamte i uvježbavaju vještinu rješavanja problema. Usto se razvija vještina simboličkog igranja, što znači da djeca mogu igrati igre pretvaranja i zamišljanja „kao da“. Sve više u igri traže interakciju s drugima, pa ulaze u određene uloge u kojima mogu imitirati situacije iz svoje svakodnevice ili nešto što su zamislili. Stoga im je u ovoj dobi dobro dati igračke koje se mogu koristiti na različite načine i za različite svrhe, umjesto onih koje se mogu koristiti samo na jedan, zadani način. Za takvu igru dobro im dođu različite:
- figurice
- plišane igračke
- set za doktora
- kućica za lutke
- kuhinja
- blagajna
- odjeća za maskiranje
- lopte
- kreativni materijali
- razne didaktičke igračke
OD 6 DO 9 GODINA
U ovom razdoblju djeca sve više uvježbavaju samoregulaciju te fokusiranje pažnje. I dalje je aktualna simbolička igra, ali sve veći interes sada ide na odnosni dio u igri i na svladavanje izazova. Prateći pravila u igri, djeca uvježbavaju samokontrolu. Također, uče o grupnim pravilima i odnosima s drugima. Ovisno o djetetovim interesima, mogu se javiti želje kao što su:
- društvene igre
- set perlica od kojih će dijete raditi nakit
- mikroskop
- magneti
- karte
U ovoj dobi djeca često imaju hobije, primjerice sakupljaju nešto što im je zanimljivo.
Napisala: za Story Kids Tea Knežević, magistra psihologije, praktičarka terapije igrom