Djetetovo se razumijevanje jezika razvija brže od njegove sposobnosti da ga koristi. Do kraja devetog mjeseca života ono će razumjeti do 20 čestih riječi koje mu ponavljate, kao što je primjerice "medo". No kada će se početi i samo aktivno njima služiti? Pročitajte u nastavku.

0 - 3 mjeseca

• guguće

• načinom plakanja iskazuje potrebe

4 - 6 mjeseci

• ispušta zvukove koji sve više nalikuju glasovima koji čine riječi, čuje se mnogo raznih glasova, uključujući p, b, m

• glasom izražava veselje i razočaranje

shutterstock_84985891 (1).jpg
Shutterstock U dobi od 4 do 6 mjeseci dijete ispušta zvukove koji sve više nalikuju glasovima koji čine riječi

6 - 12 mjeseci

izgovara prve smislene riječi: baba, tata

• reagira na svoje ime, kao i na imena članova obitelji

• pokušava oponašati različite govorne zvukove

• služi se govornim glasovima da privuče i zadrži pozornost

12 - 18 mjeseci

• glasno brblja uz igru i oponaša vokalizaciju odraslih

• oponaša zvukove iz okoline

• raspolaže fondom od 6 do 20 riječi

• svoje želje izražava u obliku 'riječi-rečenice', riječ 'mama' intonacijski različito izgovorena može značiti 'podigni me', 'nahrani me' itd.

shutterstock_541591234 (1).jpg
Shutterstock U dobi od 12 do 18 mjeseci dijete raspolaže fondom od 6 do 20 riječi

18 - 24 mjeseca

• služi se više riječju nego gestom

• sebe naziva imenom

• raspolaže fondom od 20 do 50 riječi

• riječi povezuje u rečenice (Beba papa.)

• koristi pitanja od 1 do 2 riječi

24 - 30 mjeseca

• služi se rečenicama od 2 do 3 riječi

• postavlja pitanja sa 'što?' i 'gdje?'

• odgovara na pitanja sa 'da' i 'ne'

• pravilno upotrebljava zamjenice: ja i ti

shutterstock_686163052.jpg
Shutterstock Dvogodišnjaci raspolažu fondom od 20 do 50 riječi

30 - 36 mjeseci

• izražava se rečenicama koje uključuju tri, četiri i više riječi

• počinje pravilno koristiti množinu imenica i glagola

• pronalazi riječi za gotovo sve stvari i pojave koje ga okružuju

• često samo traži predmete imenujući ih

• njegov je govor razumljiv poznatom krugu slušatelja

3 - 4 godine

• zna reći svoje ime i prezime

• govor je razumljiv i nepoznatim slušateljima

• služi se rečenicama s više od 4 riječi

• postavlja pitanja služeći se riječima: zašto? što? tko? kada?

• u govoru koristi sve vrste riječi

• rečenice su uglavnom gramatički korektne

• upotrebljava prošlo i buduće vrijeme

shutterstock_192593138.jpg
Shutterstock Nakon 3. godine života počinju postavljati pitanja služeći se riječima: zašto? što? tko? kada?

4 - 5 godina

• služi se vremenskim i uzročnim rečenicama

• sposobno je ispričati kraći slijed događaja

• služi se odnosnim zamjenicama, prilozima i brojevima

• ima prilično bogat rječnik

• govori tečno s malim brojem gramatičkih pogrešaka, kao i onih u izgovoru

5 - 6 godina

• može samo prepričati priču

• izražava se sintaktički složenim rečenicama

• samo kod dužih i složenijih riječi mogu se pojaviti nesustavne pogreške u izgovoru

• govor je gramatički korektan

• pravilno primjenjuje nepravilne oblike glagola i imenica

• od pet i pol godina pravilno izgovara sve glasove

Poremećaj izgovaranja glasova (dislalija) u predškolske je djece česta pojava. Dislalija je poremećaj izgovora glasova u osoba s normalnim fiziološkim sluhom, normalnom građom govornih organa, normalnom inteligencijom, razvijenim rječnikom i odgovarajućim izražavanjem.

Ako govor i jezik vašeg djeteta ne slijedi ove odrednice, ne mora značiti da imate veliki problem. Smatrate li ipak da je vašem djetetu potrebna pomoć obratite se pedijatru.