AUTIZAM KOD DJECE: Što se ranije otkrije, veće su šanse za uspješnu terapiju

Iako ne postoji lijek za autizam, stanje se može učinkovito kontrolirati, tehnikama osmišljenim da poboljšaju kvalitetu djetetova života

Shutterstock

Autizam ili poremećaji iz spektra autizma (ASD ili Autism Spectrum Disorders) razvojni su poremećaji, a uključuju različita stanja koja utječu na društvene interakcije i način ponašanja. Prema izvješćima Svjetske zdravstvene organizacije, jedno od 160 djece u svijetu ima poremećaj iz spektra autizma.

Nije poznat uzrok autizma, a može se pojaviti zbog različitih okolišnih i genetskih čimbenika. Međutim, znakove ovog stanja možete primijetiti kod djeteta u dobi od dvije ili tri godine. Iako ne postoji lijek za autizam, stanje se može učinkovito kontrolirati, tehnikama osmišljenim da poboljšaju kvalitetu djetetova života.

Znakovi i simptomi autizma kod trogodišnjaka

Prema Američkoj akademiji za pedijatriju, bebe bi mogle pokazati rane znakove autizma prije svog prvog rođendana, ali najtipičniji znakovi javljaju se prije navršenih dvije ili tri godine i obično su prisutni u tri domene – društvenim vještinama, komunikacijskim vještina i ponašanju.

Nedostatak socijalnih vještina očituje se sljedećim ponašanjem:

  • ne odaziva se na ime
  • izbjegava kontakt očima
  • igra se samo
  • nije zainteresirano za druženje s drugima
  • izbjegava fizički kontakt s drugima
  • bezizražajni izraz lica
  • snažno izražavanje osjećaja
  • bez empatije
  • teško ga je umiriti ili utješiti

Jezične i komunikacijske vještine mogle bi biti ispod očekivane razine:

  • usporen razvoj jezika i govora
  • ponavljanje riječi ili izraza
  • nesuvisli odgovori na pitanja
  • ponavljaju ono što drugi kažu
  • ne pokazuje interesa za okolinu
  • ne reagira kad mu drugi pokazuju neki objekt
  • bez gesta ili pokreta tijela, (nema mahanja rukom za pozdrav)
  • govori monotonim glasom
  • ne razumije šale  
  • obrnute zamjenice, izgovara 'ja' umjesto 'ti'

Problemi u ponašanju:

  • slaže igračke ili predmete na određeni način
  • iznenada postane  uznemireno ili frustrirano ako dođe do male promjene u dnevnoj rutini
  • radi pokrete koji se ponavljaju, poput okretanja, mahanja rukama ili ljuljanja naprijed-natrag
  • igra se određenim dijelom predmeta ili igračke, kao što je uzastopno okretanje kotača autića
  • može imati neobične navike, poput želje da uvijek zatvorite vrata
  • pokazuje opsesivne interese
  • hiperaktivnost
  • agresija
  • samoozljeđivanje, kao što je samogrebanje ili udaranje
  • teški napadi bijesa
  • nedostatak straha u situacijama u kojima je to prirodno i očekivano
  • nepravilni obrasci prehrane i navike spavanja

Neki od ovih simptoma mogu se pojaviti čak i kod trogodišnjaka koji nemaju poremećaj iz spektra autizma. Međutim, ako vaše dijete pokaže bilo koji od ovih simptoma, posavjetujte se s pedijatrom. Mnogi od ovih znakova i simptoma mogu se pojaviti i kod drugih zastoja u razvoju. Kašnjenje u govoru i nedostatak kontakta očima, zahtijevat će brzu reakciju kako bi se utvrdili mogući problemi sa sluhom ili vidom.

Razlika između simptoma autizma kod djevojčica i dječaka

Simptomi autizma mogu biti slični i kod dječaka i kod djevojčica. Međutim, autizam se često lako prepoznaje kod dječaka zbog njihovog ponašanja i navika u igri. Djevojčice pokušavaju oponašati jezik i društvene navike svoje okoline. Dakle, kod djevojčica ovaj poremećaj može, duže vrijeme, proći nezapaženo.

Dječake će više zanimati dijelovi ili kotačići igračke nego djevojčice. Za usporedbu, djevojčice su sklone slagati predmete na specifičan način. Ipak, i dječaci i djevojčice s autizmom pokazuju opsesiju za slaganjem predmeta na određeni način i, ako se redoslijed promijeni, kod njih će to izazvati napade bijesa.

Razlika između blagih i teških simptoma autizma

Ozbiljnost autističnog poremećaja može varirati kod svakog djeteta, od blagog do teškog. To znači da neka djeca imaju razvijene vještine učenja, dok druga mogu zahtijevati pomoć pri svakodnevnim aktivnostima.

Ovisno o težini i potrebnoj potpori stručnjaci definiraju tri razine autizma:

Razina 1: Potrebna podrška

Nema interesa za društvene interakcije i aktivnosti
Poteškoće pri razgovoru
Poteškoće u započinjanju društvenih interakcija
Teško se prilagođava novim sutuacijama
Problemi sa sklapanjem prijateljstva

Razina 2: Zahtijeva jaku podršku
Problemi s prilagodbom na novo okruženje ili navike
Primjetni problemi u neverbalnim i verbalnim komunikacijskim vještinama
Očigledni problemi u ponašanju
Ponašanja koja se ponavljaju i koja ometaju svakodnevni život
Smanjene vještine interakcije s drugima
Specifični interesi

Razina 3: Potrebna je svakodnevna podrška
Poremećaj verbalne i neverbalne komunikacije
Jezik i govor su ograničeni
Ograničen interes za socijalizacijom
Ekstremni problemi za suočavanje s novom rutinom ili okruženjem
Nemogućnost fokusiranja
Opsesije i ponavljajuće ponašanje
Zahtijeva pomoć pri svakodnevnim aktivnostima

Autizam ili poremećaj autističnog spektra liječi se na temelju razine oboljenja. Djeca s blagim oblikom (razina 1) mogu imati bolje ishode liječenja od teških (razina 3) slučajeva.

Shutterstock 

Dijagnoza i liječenje autizma

Ne postoji specifična slika ili laboratorijska pretraga za dijagnosticiranje autizma. Promatranje ponašanja i razvojnih vještina može ukazati na prisutnost autizma kod trogodišnjeg djeteta. Prije potvrde dijagnoze, provode se liječničke pretrage za isključivanje problema sa sluhom i vidom.

Liječnici se pokušavaju igrati i komunicirati s malom djecom kako bi ih procijenili. Od roditelja se također može tražiti da ispune upitnike o ponašanju i vještinama djeteta. Nakon početne procjene, pedijatar sumnjive slučajeve može uputiti specijalistima na detaljan pregled.

Nažalost, ne postoji lijek za poremećaj autističnog spektra, ali  postoji nekoliko vrsta terapija i intervencijskih tehnika za upravljanje autizmom. Ove tehnike upravljanja mogu smanjiti simptome i poboljšati djetetove sposobnosti te ga na taj način privoliti da, uz minimalne poteškoće, obavlja svakodnevne aktivnosti.

Terapije za liječenje autizma biraju se na temelju specifičnih potreba svakog djeteta budući da se poremećaji, kao što je ADHD, mogu preklapati s poremećajem iz spektra autizma. Pokazalo se da rane intervencije kod predškolskog uzrasta ili ranije, imaju pozitivne učinke. Ovisno o težini, liječnici mogu predložiti posebne obrazovne centre za djecu s autizmom.

Autizam roditeljima postavlja brojne izazove. Međutim, pravodobno otkrivanje i upravljanje poremećajem, može omogućiti da se dijete razvije uz minimalne poteškoće. Većina djece, koja dobije ranu podršku, mogla bi razviti odgovarajuće vještine za upravljanje autizmom bez utjecaja na druge aspekte njihova života.