Prvi put sam za Montessori metodu čula za vrijeme postdiplomskog studija bračne i obiteljske terapije. Bilo je to mnogo prije nego što sam rodila svoje prvo dijete, pa nisam ovakav način učenja gledala očima roditelja. Godinama kasnije, kada sam postala mama, počela sam istraživati razliku između Montessori škole i ostali pristupa odgoju.

Primjetila sam da djeca koja uče pomoću Montessori metode obično imaju višu razinu kreativnosti od svojih kolega u običnim školama. Druge studije su pokazale da djeca koja pohađaju Montessori škole, vjerojatno će doživjeti intrinzično učenje, što znači da su angažirana u onome što ih zanima i da se osjećaju motiviranima da uče još više.

To obično nije slučaj u konvencionalnim školama, gdje ocjene i strukturirana izvješća o napretku jasno pokazuju kakva su očekivanja od učenja, ne dopuštajući mnogo prostora za istraživanje. Djeca koja pohađaju Montessori škole obično pokazuju višu razinu povjerenja u svoje sposobnosti učenja i ovladavanja vještinama, pri čemu većina njih izjavljuje da rado pohađa školu. Drugim riječima, djeca koja su izložena Montessori načinima učenja sigurnija su u sebe, uživaju u suočavanju s novim izazovima, redovito koriste svoju kreativnost i imaju višu razinu emocionalne inteligencije.

Montessori metoda se usredotočuje na pružanje otvorenog, interaktivnog okruženja pogodnog za učenje tipičnih školskih predmeta, kao i glazbe, umjetnosti i životnih vještina s krajnjim ciljem razvoja zdravih odraslih osoba. Neki od omiljenih aspekata ove metode su ti što uvodi nove i uzbudljive načine gledanja na svakodnevne aktivnosti i što gleda na igru kao na djetetov posao. Kod mališana je posebno važno držati ih angažiranima i znatiželjnima u njihovu okruženju, jer im ono brzo može dosaditi, što pak može dovesti do frustracije i nemira. Što se tiče roditelja, svi znamo koliko to može biti izazovno i stresno.
Postoji nekoliko načina za implementaciju ove vrste otvorenog učenja u vašem domu koja dijete može dovesti do povećanja kreativnosti i angažmana, a time i do smanjenja razine roditeljskog stresa.

Promatrajte kako se vaše dijete voli igrati

Prvi način na koji smo se počeli baviti ovom filozofskom praksom bio je jednostavno promatranje našeg djeteta, uočavanje koje ga igračke privlače i razmišljanje o tome što pokušava svladati. Kao roditelju, može biti izazovno prisiliti se da svakoga dana smišljate briljantne aktivnosti za svoju djecu. Ovakvo razmišljanje može vas dovesti do visoke razine stresa i osjećaja poraza kada se ovim novim i uzbudljivim aktivnostima vaše dijete zabavi samo na nekoliko minuta.

Druga filozofija koju koristimo je da je igra spontana i fleksibilna. Ono što uvodimo kao jednu aktivnost može se pretvoriti u tri ili više jedinstvenih alternativnih aktivnosti. Umjesto da dijete ograničimo na igranje na jedan određeni način, prilagođavamo, dopuštajući mu da preuzme vodstvo i pokaže nam što želi svladati sljedeće. Ovo može biti teže nego što se mislite, jer roditelji, gotovo automatski, mogu poželjeti uskočiti i pokazati djetetu kako nešto učiniti. Suzdržite se i pustite da se dijete samo zabavi ovom aktivnošću.
Tako ćete dobiti bolji uvid u ono što ga prirodno zanima, produljiti igru, a vi ćete imati manje posla. Dok istražuje, igra se i stvara, neizbježno je da će se istrošiti i fizički i psihički pa će mirnije i bolje spavati.

djevojčica se igra
Shutterstock 

Stavite igračke na djetetovu razinu

Treći Montessori alat koji koristimo jest prilagođavanje okoline svojim mališanima prilagodimokako bi bila sigurna za njih.

U sobi treba imati otvorene niske police s igračkama kojima dijete može pristupiti samo kad god poželi. Police trebaju biti uredne i nenatrpane, a svaka dva tjedna izmjenjujte igračke kako biste ga zainteresirali za bavljenje 'novim' starim igračkama ili predmetima. Dječji pribor za jelo, posuđe i ručnike držite u najnižoj ladici i ormariću u kuhinji kako bi im dijete moglo samo pristupiti i uzeti što mu treba.
Obavljanje ovakvih jednostavnih promjena u vašem kućanstvu djetetu daje veću neovisnost, još jednu Montessori aktivnost, a vama može malo olakšati život.

Budite spremni za malu borbu

Ako se dijete muči i postaje frustrirano jer nešto ne uspijeva učiniti, to je sasvim u redu. Djeca se vole 'gurati' i vidjeti za što su sposobna, posebno zato što se njihovi umovi i tijela tako brzo mijenjaju tijekom ovih ranih razvojnih faza. Dopustite djetetu da se malo bori jer mu to pomaže u učenju. Postoje dva razloga da se uključite - prvi je ako se ugrozi i ako ga treba zaštititi od ozljede, a drugi je pokazati mu kako obraditi svoju frustraciju i potaknuti ga da nastave pokušavati.

Postavljanje okruženja nadahnutog Montessori načinom učenja može pomoći djetetu da ostane angažirano i znatiželjno tijekom cijelog dana, a istovremeno će s vas skinuti pritisak da stalno morate smiišljati nove aktivnosti.
Kada koristite Montessori metodu, vaše životno okruženje pruža beskrajne mogućnosti za igru i učenje koje su spontane i kreativne, a sve to pomaže djetetu da prođe kroz svoje razvojne prekretnice.