Odgojiti djecu koja su sposobna razlučiti dobro i loše jedan je od ciljeva roditeljstva, a ovaj težak zadtak zahtijeva da već u njihovim ranim godinama počnete postavljati čvrste temelje morala. Promicanje moralnog razvoja u djetinjstvu ključ je za razvoj suosjećajnih i emocionalno zdravih ljudskih bića.

Što je moral?

Moralnost je sposobnost postavljanja granice između ispravnog i pogrešnog. Čovjekov je moral ono što usmjerava njegove postupke, misli, stav i ponašanje prema drugima. Može se temeljiti na okruženju u kojem je osoba odrasla, zajedno s emocionalnom inteligencijom i kognitivnim vještinama osobe.

Što je moralni razvoj?

Moralni je razvoj shvaćanje i evolucija morala u pojedincu, od djetinjstva pa do odrasle dobi. Evo što psihologija govori o razvoju morala i razumijevanju razlike između dobroga i lošeg kod djece.

Faze moralnog razvoja djece

Postoji 5 glavnih faza moralnog razvoja djece.
1. Dojenčad (do 2. godine)
U ovoj dobi, naravno, djeca nemaju sposobnost razlikovanja dobrog od lošeg. Njihova ideja o ispravnom i pogrešnom proizlazi iz onoga što je ugodno, a što nije. Važno je shvatiti da beba u maternici nikada nije bila sama, nikada nije bila gladna i bila je u stalnom kontaktu s majkom. Sitost, nošenje i maženje je ono što je bebi prirodno i ispravno.

2. Djeca (od 2. do 3. godine)
Iako u ovoj dobi vaše dijete možda još ne može razlikovati dobro i loše, naučit će pojam 'drugih' i počet će uzimati u obzir druge ljude i njihovo ponašanje prije nego što poduzme bilo kakvu akciju. Iako ne može objasniti zašto svome bratu ili sestri ne bi trebalo uzimati igračke, ili zašto ne može udarati druge, naučit će to ne činiti jer razumije da će biti kažnjeno ili ukoreno. U ovoj dobi dijete će igrati po vašim pravilima kako bi izbjeglo posljedice.

3. Predškolci (od 3. do 7. godine)
To je formativno doba moralnog razvoja. Dijete u ovoj fazi internalizira vrijednosti koje se poučavaju u obitelji i ono što može vidjeti oko sebe. Ono od vas traži stalno priznanje i morat ćete ga usmjeravati i preuzeti odgovornost za zadana pravila. Dijete će također shvatiti da je važno biti pažljiv prema drugima jer na ljude utječu njegovi postupci. Ono će povući poveznicu između akcije i reakcije, što nužno znači da će se, ako se loše ponaša, suočiti s nekim oblikom posljedice. Djeca također imaju moral utemeljen na empatiji koja racionalizira da će se osoba osjećati loše ako je povrijede.

4. Predtinejdžeri (od 7. do 11. godine)
Ovo je doba kada djeca počinju shvaćati da odrasli vjerojatno nisu uvijek u pravu. Iako se i dalje pokoravaju autoritetu, sposobni su prosuđivati pravednost pravila i identificirati koncept jednakosti. U ovoj će dobi imati snažnu ideju o tome što bi trebalo učiniti, a čega se treba kloniti. Također, shvatit će da i djeca imaju mišljenja koja se trebaju čuti.

5. Adolescenti
Na tinejdžere uvelike utječe pritisak vršnjaka. Međutim, oni shvaćaju da njihovi postupci imaju posljedice i ponekad mogu negativno utjecati na druge. Njihov osjećaj za moral je apstraktniji i smatraju da ga mogu prilagođavati kako bi odgovarao njihovim potrebama. Budući da su vođeni pritiskom vršnjaka, mogu posegnuti za moralno pogrešnim načinima ponašanja kako bi impresionirali svoju okolinu. U ovoj dobi roditelji im postaju više savjetnici nego osobe od autoriteta.

Freudov koncept moralnog razvoja

Freudov koncept moralnog razvoja temelji se na teoriji ida, ega i superega. Kroz ove teorije, on tvrdi da postoji napetost između potreba pojedinca i potreba društva u cjelini.

Id je povezan s dijelom uma zaduženim za samoočuvanje i zainteresiran je samo za osobnu korist. Međutim, superego proizlazi iz moralnog središta i više ga zanima što je ispravno za društvo.
Freud je vjerovao da će dijete postići moralni razvoj ako je u stanju napraviti prijelaz iz ida u superego, imajući na umu društvene interese.
Skinnerov koncept moralnog razvoja
Skinner je stavio naglasak na ideju da okruženje u kojem dijete odrasta ili kojemu je primarno podvrgnuto postavlja temelj djetetova morala. To znači da ponašanje i stav roditelja i skrbnika oblikuju moralni položaj djeteta.

Piagetov pogled na moralni razvoj

Piaget je povukao paralele između intelektualnog razvoja djeteta i njegova moralnog razvoja. Također, rekao je da se moral djeteta razvija kroz interakciju s grupama i izloženost donošenju odluka. U vrlo mladoj dobi djetetovo je ponašanje vođeno time kako će na njega djelovati neka radnja. Pravila su važna i smatraju se nečim što se ne može mijenjati, a djecu zanima samo ishod neke radnje. Kako dijete intelektualno sazrijeva, počinje shvaćati potrebu za ispitivanjem motiva iza neke radnje, a ne samo posljedica. Dijete također počinje analizirati pravednost pravila i dopustit će pregovore kako bi se osigurala pravda prema svim uključenim stranama.

Uloga roditelja u moralnom razvoju djece

Roditelji imaju aktivnu ulogu u oblikovanju moralnih uvjerenja svoga djeteta i uvelike mogu pomoći da ono odraste u empatični i obzirno ljudsko biće. Evo nekoliko smjernica kako promicati moralni razvoj djece.

1. Postavite pravila i iskoristite mogućnosti podučavanja
Važno je da dijete ima jasno razgraničenje između onoga što može činiti i onoga što treba izbjegavati. Odvojite vrijeme da mu objasnite zašto su određena ponašanja poput laganja ili povređivanja nekoga pogrešna. Iskoristite ovo kao priliku da dijete naučite moralnu lekciju.
2. Budite dobar uzor
Djeca su vrlo prijemčiva i u svemu oponašaju odrasle. Zbog toga je važno pokazati ljubaznost i suosjećanje u odnosu prema drugima i prema svojoj djeci.
3. Pohvale za pozitivno ponašanje
Nagradite moralno ispravno ponašanje pozitivnim reakcijama kako bi vaše dijete znalo da ga se cijeni jer čini pravu stvar.
4. Sudjelovanje u zajednici
Zadaci poput volontiranja djetetu mogu usaditi snažan osjećaj zajedništva i ideju o pomaganju. Rad, rame uz rame, s djecom dok čistite parkove ili pomažete u staračkim domovima, može im pomoći da izrastu u emotivno inteligentnu osobu razvijenih socijalnih vještina.

Moralni je razvoj djece nužan dio procesa njihova rasta pa je važno da iskoristite priliku da svom djetetu pomognete da razumije i u sebe integrira pozitivne i dobre vrijednosti već od djetinjstva.