Darovita djeca mogu se roditi u svakoj obitelji, a brojni roditelji i priželjkuju jednog malog genijalca. Biti roditelj darovitog djeteta iskustvo je koje donosi puno radosti, ali mogu ga pratiti i mnoga pitanja i zbunjenosti. Najvažnije je da se na vrijeme otkrije da je dijete posebno i nadareno kako bismo mu pomogli da napreduje.
Obično se smatra da su djeca koja imaju dobre ocjene nadarena, ali istina je darovitost zapravo nema puno veze s uspjehom u školi. To se često poklopi, ali obično se posebna nadarenost očituje kroz kreativne, umjetničke ili liderske vještine u odnosu na vršnjake.
Važno je znati i da se darovitost može odnositi na jednu konkretnu vještinu, primjerice, može biti u pitanju čudo od djeteta kad je riječ o sviranju violine, ali može biti i nešto općenitije. U svakom slučaju, vrlo je važno da roditelji i odgajatelji shvate da ocjene nisu mjerilo toga je li dijete posebno nadareno, kao i da prepoznaju njegove talente i pomognu mu da ih razvije.
Kako prepoznati nadareno dijete?
1. Znatiželjni su i postavljaju puno pitanja
Darovita djeca često su znatiželjna za svijetu oko sebe i mogu postavljati detaljna pitanja kako bi zadovoljila svoju žed za znanjem, navodi Read and Spell. Ova znatiželja nadilazi jednostavno zanimanje za temu i može se proširiti na aspekte koji su naizgled izvan dosega lekcije. U školskom okruženju dijete možda neće biti zadovoljno samo učenjem onoga što je potrebno da bi položilo ispit ili završilo zadatak. Kod kuće možda neće biti uvijek vremena ili potrebnog znanja za odgovore na pitanja. Iako to može biti frustrirajuće za učitelje, roditelje i djece, važno je izbjegavati obeshrabrivanje djeteta da postavlja pitanja jer to može biti demotivirajuće i onemogućiti buduće pokušaje komunikacije.
2. Imaju vlastiti pristup zadacima
Dok bistri učenici nastoje zadovoljiti učitelje i završiti zadatke, darovita djeca često imaju vlastiti način rješavanja stvari. To može biti zbog želje da se usredotoče samo na jedan aspekt teme ili uočenog nedostatka izazova u samom zadatku. Primjerice, u školskom eseju oni mogu samo djelomično odgovoriti na pitanje ili na neuobičajeni način. U matematičkom okruženju dijete može krenuti alternativnim putem za rješavanje problema od onog koji je zahtijevalo pitanje. U obje situacije važno je da učitelji budu tolerantni i izbjegavaju ukoravanje ili kažnjavanje djeteta zbog nepoštovanja uputa. To može naštetiti moralu i samopoštovanju te rezultirati ulaganjem manje truda u buduće zadatke. Učitelji također mogu primijetiti da darovita djeca više vole raditi sama i da se lako mogu izgubiti u svojim mislima.
3. Preferiraju razgovarati s odraslima i imaju veliki vokabular
Jedna od prvih stvari koju ljudi primijete kod neke naderene djece je njihov vokabular. Često razumiju i koriste više riječi od svojih vršnjaka, uključujući apstraktni i figurativni jezik. To može biti posljedica navike čitanja i izloženosti naprednijim tekstovima. To također može biti zahvaljujući pojačanoj osjetljivosti na sintaksu i sposobnosti pogađanja značenja novih riječi koje se susreću u kontekstu. Nekoj od te djece također moglo bi biti lakše zapamtiti riječi i potrebno im je manje ponavljanja da bi usvojili jezik.
Neka se darovita djeca osjećaju opuštenije u komunikaciji s odraslima zbog svojih naprednih jezičnih vještina. Unatoč tome, i dalje je važno poticati dijete da se druži sa svojim vršnjacima kako bi se spriječilo njihovo izoliranje i povlačenje zbog uočenih razlika u intelektualnim sposobnostima.
4. Imaju originalne ideje
Darovito dijete je originalan mislilac i sposobno je pristupiti apstraktnom razmišljanju i spojiti ideje iz različitih područja. Mogu imati bujnu maštu i razvijati vlastite soficirane priče, pjesme i/ili predstave. Ovi primjeri kreativnog rada mogu sadržavati složen jezik i pokazivati napredno korištenje humora.
5. Kognitivno su napredni i sposobni su sami naučiti nove vještine
Djeca koja su nadarena mogu sama naučiti čitati i pisati prije nego li krenu u školu. Često imaju napredne sposobnosti kognitivnog zaključivanja i dobro pamćenje. Neke procjene sugeriraju da prosječni učenik treba čuti nešto ponovljeno 8-15 kako bi to usvojio, dok se daroviti možda trebati susresti s riječju, činjenicom ili idejom 1-2 puta. Na satu matematike ova djca mogu koristiti logiku i razmišljanje za rješavanje problema prije nego što se upoznaju s ciljanim konceptom. Mogu brzo učiti i ne zahtijevaju toliko vježbe kao druga djeca za razvoj novih vještina. Lako im može postati dosadno kad se lekcija ponavlja, i to može dovesti do toga da odustanu. Darovita djeca često imaju koristi od sažetog kurikuluma koji pokriva više materijala u kraćem vremenu.
6. Lako se prilagođavaju okruženju i mogu biti hiperfokusirana na zadatke
Od malena je darovito dijete vrlo budno i prilagođeno svojoj okolini. Neki imaju akutne vještine koncentracije i lako se mogu hiperfokusirati na zadatak. Oni se mogu kognitivno razvijati kroz bavljenje novim podražajima. Zato je važno osigurati da darovita djeca dobiju odgovarajuću stimulaciju, posebno u školskim sredinama koje nude dovoljno prostora za napredovanje.
7. Imaju intenzivne emocije
Ova djeca mogu biti prilično tvrdoglava i imati jake osjećaje o temama koje su im važne. Također mogu biti svjesniji mišljenja i osjećaja drugih ljudi. Međutim, to se ne mora nužno pretvoriti u znanje kako postupiti s tim informacijam putem odgovarajućih društvenih kanala. Mogu biti prilično emotivni. Budući da su neka darovita djeca izuzetno samosvjesna, to može uzrokovati da postanu introvertirani i osjećaju da se ne uklapaju. To je jedan od razloga zašto bi roditelji mogli odlučiti premjestiti dijete u programe za darovite u kojem će imati drugu intelektualno naprednu djecu kao vršnjake.
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima (Narodne novine, br. 111/2021, 114/2022), komentiranje na našim portalima omogućeno je samo korisnicima koji su se prethodno registrirali i koji su se upoznali s našim pravilima komentiranja. Zabranjeno je postupanje suprotno odredbama članka 94. stavka 2. Zakona o elektroničkim medijima, a svaki je korisnik osobno odgovoran za cjelokupan sadržaj koji objavi ili učini dostupnim.
Još uvijek nema komentara - sjajna prilika da pokreneš raspravu.