Zajednička igra, kao što i sam naziv kaže, nastaje kada se djeca igraju s drugom djecom. Zahtijeva podjelu pažnje i angažmana za postizanje zajedničkog grupnog cilja ili specifičnih zadataka. Dok natjecateljske igre uključuju pobjednike i gubitnike, zajedničke igre uključuju rješavanje problema čiji je cilj zajednička pobjeda. Kroz ovu fazu igre djeca uče rješavanje problema, samozastupanje, vještine donošenja odluka, timski rad, dijeljenje i vještinu rješavanja sukoba.
Kada je dijete zrelo za zajedničku igru?
Zajednička igra obično počinje u dobi između 4 i 5 godina. Međutim, djetetove urođene sposobnosti, kao što su razmjena ideja i prihvaćanje uloga, presudne su u određivanju je li dijete spremno za početak takve igre. Također, ono trena biti u stanju razumjeti značenje poštovanja tuđih stvari i potrebu pridržavanja i poštovanja pravila.
Na primjer, četverogodišnje dijete možda nije dovoljno razvilo sposobnost dijeljenja svojih igračaka, ali s pet godina, dijeljenje može povećati njihovu zabavu i sreću.
Zašto je zajednička igra važna?
1. Smanjuje agresivno ponašanje
Sudjelovanje u raznim timskim igrama može potaknuti djecu da percipiraju i prihvate razlike koje proizlaze iz intenzivnije društvene interakcije. Kroz zajedničku igru, ona imaju tendenciju pokazivati pozitivna ponašanja, poput pristojnosti i međusobnog uvažavanja, čime postižu kontrolu agresivnog ponašanja.
2. Podržava suradnju i zajedničke ciljeve
Suradnja pomaže djeci u društvenim i akademskim interakcijama. Igre koje zahtijevaju pojačanu suradnju otvaraju prostor za razvoj socijalnih vještina. Zajednička igra omogućuje djeci da promatraju različite uloge u timu i mogu razumjeti tuđu perspektivu. Neki primjeri uključuju dogovor o pravilima igre, dovršavanje struktura dodavanjem dijelova i povezivanje različitih aspekata za dovršavanje zajedničkih zadataka.
3. Poboljšava komunikaciju i verbalne vještine
Ove vještine pomažu u samoizražavanju, omogućuju djeci da prenesu poruke ili dekodiraju informacije iz svoje okoline, dopuštajući im da na taj način percipiraju različite situacije. Također, pomažu poboljšati vještine slušanja i sposobnost uvažavanja različitih mišljenja.
4. Stvara povjerenje i razvija vještinu rješavanja sukoba
Kada dijete vidi kako članovi tima surađuju na najbolji mogući način, izgrađuju svoje povjerenje prema drugima. To ih potiče na suradnju i prepoznavanje međusobnih snaga i vještina. Kako se povjerenje gradi, uče prevladati svoje sukobe i raditi kao tim.
5. Poučava samoregulaciju
Kooperativna igra zahtijeva od djece da reguliraju svoje emocije. Neki od kritičnih aspekata takve regulacije uključuju prihaćanje razočaranja nakon poraza, ograničenje trenutnog zadovoljstva i nastavljanje timske igre.
6. Razvijanje osjećaja pripadnosti
Zajednička igra je uključujuća, omogućuje da svako dijete bude uključeno, što daje osjećaj pripadnosti sudionicima igre.
7. Razvija vještinu rješavanja problema
Djeca trebaju raspravljati o pravilima igre, razviti strategije za pobjedu u igri i prevladati prepreke koje im se nađu na putu. To u njima razvija vještine rješavanja problema.
Kako izgleda zajednička igra?
Neke od ideja i aktivnosti za zajedničku igru su:
- društvene igre
- lov na blago
- timski sportovi i igre
- pripovijedanje priča
- gradnja dvorca od pijeska
- lego
Ljudi su posvojoj prirodi društvena bića, a kao osobe se razvijamo u interakciji s drugim ljudskim bićima. Stoga, djeca već u ranoj dobi imaju potrebu udružiti se s drugom djecom i sudjelovati u timskoj igri. Zajednička igra doprinosi kognitivnom razvoju djeteta, ali mu od malih nogu daje socijalne kompetencije koje su presudne za njegov budući život. Potičite svoje dijete da se igra s drugom djecom i samo stvara svoje odnose jer tako postaje neovisnije i stvara vlastitu društvenu mrežu koja mu pomažu da se razvija u svim smjerovima.