Da, ista ta tehnologija sprječava djecu da razviju potrebnu snagu u rukama za držanje olovaka, rezanje škarama i obavljanje zadataka koje su klinci njihove dobi još prije samo deset godina s lakoćom izvršavali.
Nova recenzija Heart of England NHS Trust izvještava da djeca dolaze u učionice nepripremljena za pisanje i druge aktivnosti koje zahtijevaju snagu mišića prstiju. Britanski liječnici, pedijatri koji stoje iza izvješća, ukazuju na tehnologiju kao glavnoga krivca za ovakvo stanje.
Nedostatak tradicionalnih aktivnosti, koje mala djeca često prakticiraju, poput nizanja perli, bojanja i druge zabave, reflektira se na manjak snage u rukama i prstima.
Lakše je djetetu dati iPad nego ga poticati na igru izgradnje mišića, kao što je slaganje kockica, rezanje i lijepljenje ili povlačenje igračaka i užadi. Zbog toga ne razvijaju temeljne vještine koje su im potrebne za hvatanje i držanje olovke. U najranijim fazama razvoja, ovaj zastoj može biti štetan za djecu tijekom odrastanja ako ga učitelji, roditelji i stručnjaci na vrijeme ne rješavaju.
Slabe ruke, spori razvoj
U svom izvješću, britanska zdravstvena organizacija objavila je priču o 6-godišnjem Patricku, britanskom dječaku koji je ušao u osnovnu školu, bez dovoljno snage mišića u rukama da pravilno drži olovku. Njegova majka, Laura, krivi sebe što mu je dopustila da toliko koristi tehnologiju.
'Retrospektivno, vidim da sam Patricku dala tehnologiju i potpuno izostavila korištenje tradicionalnijih igračaka', rekla je za The Guardian. 'Kad je stigao u školu, prosvjetni su djelatnici iskazali svoju zabrinutost. Držao je olovku kao što su pećinski ljudi držali štapove. Jednostavno ju nije mogao držati na bilo koji drugi način i stoga nije mogao naučiti pisati jer nije bio u stanju pomicati olovku s traženom preciznošću.'
Nakon šest mjeseci rada s terapeutom, Patrick je ipak sustigao drugu djecu svoje dobi u sposobnostima koordinacije prstiju i ruke.
Mary Mayhan, radna terapeutkinja s više od 20 godina iskustva u Alabami, kaže da je, u posljednjem desetljeću, primijetila promjene u dječjim sposobnostima.
'Prije deset ili 15 godina dobivali smo uputnice za djecu sa slabim rukama, koja su imala specifičnu dijagnozu, bilo da je to Downov sindrom ili cerebralna paraliza. Sada nam dolaze djeca s uputnicama za ovu vrstu problema, i to u sve većem broju.'
Još nije jasno jesu li zaostajanja u razvoju rezultat previše gledanja crtića i videa na YouTubeu ili zato što su djeca previše vremena provedu u sjedećem položaju.
No jasno je da roditelji mogu pomoći djeci da se bolje pripreme za ulazak u osnovnu školu i kasniji život. Stručnjaci, koji se bave ovisnošću o ekranima u djetinjstvu, kažu da današnja djeca, zbog povećanog vremena provedenoga ispred ekrana, imaju probleme i s vidom.
'Potrebno je još više studija na ovu temu, ali postoji snažna povezanost između upotrebe tableta i povećanog problema s vidom', rekla je za Healthline.
Današnja djeca također bilježe nižu kardiovaskularnu kondiciju i višu stopu pretilosti. Zapravo, najnovija statistika o pretilosti u djetinjstvu, pokazuje da se problem pogoršava.
U 2015. i 2016. godini 26% djece, od 2 do 5 godina, imalo je prekomjernu tjelesnu težinu. Gotovo 14% bilo je pretilo. Usporedite to sa statistikom od samo dvije godine prije, 2013. i 2014., kada se samo 9% djece, u dobi od 2 do 5 godina, smatralo debelima.
Djeca se ne bave fizičkom aktivnošću, više se ne igraju vani niti igraju fizičke igre, već radije ostaju u zatvorenom, okružena ekranima. Jedno je sigurno, roditelji moraju ograničiti vrijeme koje djeca provode pred ekranima, a to vrijedi za djecu od 18 mjeseci do 18 godina.
Većina roditelja male djece su milenijalci i odrasli su uz ekrane. Iako su, u prosjeku, manje vremena provodili pred njima, ne smatraju da ekrani mogu prouzročiti probleme, što ih još više pogoršava jer oni ne vide povezanost između tih problema.
Roditelji bi trebali postaviti stroga ograničenja, u pogledu količine vremena koje dijete može provesti pred ekranom i zahtijevati da se ograničenje ispoštuje.
Kao i kod svake ovisnosti ili navike, izvlačenje tableta ili pametnog telefona iz djetetovih ruku može biti teško, ali morate ostati čvrsti kako biste spriječili zdravstvene probleme i omogućili djeci uspjeh i pravilan razvoj.
Zapamtite, ako je dijete stimulirano drugim načinima igre, manje će vremena provoditi pred ekranima. Budite kreativni i znajte da ovisnost o ekranima ne nestaje sama od sebe.