Kako vaše dijete odrasta, pojavljuje se potreba za komunikacijom s njegovim vršnjacima i potreba da bude prihvaćeno. Možda nam se čini kako se to sve događa u djetetovu životu spontano, kako smo mi prirodno društvena bića i da je posve normalno da upoznajemo nove osobe i sklapamo prijateljstva. No postoje osobe kojima to baš nije tako jednostavno. Ekstrovertna djeca lakše svladavaju socijalne vještine, dok introvertima je to malo teže, no nije nemoguće. Jer, s njima se ne rađamo, socijalne se vještine uče i vježbaju, a za to je potrebno uložiti trud.

Budući da je obitelj prva djeteova zajednica, a prvi odnosi su oni s roditeljima, bratom ili sestrom, i prve se socijalne vještine stječu u tome najbližemu krugu, stoga, svaku priliku iskoristite da ih i vježbate sa svojim djetetom. Jedino tako bit će uspješnije u školi i imat će kvalitetne odnose s drugima. Istraživanja su pokazala kako djeca s razvijenijim socijalnim vještinama postižu bolje rezultate u školi, kako su uspješnija u svojim hobijima i kako grade kvalitetna prijateljstva.

Dakle, osim što se fokusirate na djetetov kognitivni razvoj, nikako nemojte zanemariti važnu, socijalnu komponentu. Već odmalena počnite svoju djecu učiti temeljnim socijalnim vještinama: davanju ili dijeljenju, suradnji, slušanju, poslušnosti, poštivanju osobnog prostora, uspostavljanju kontakta očima i pristojnosti.

1. DAVANJE ILI DIJELJENJE!

Dijete koje želi podijeliti grickalice ili igračku s drugim djetetom nije samo susretljivo i velikodušno, ono na taj način stječe prijatelje i održava prijateljstva. Prema nekim studijama, već dvogodišnje dijete ima želju podijeliti, ali samo kada je sigurno da ima viška i da će dobiti ponovno ako podijeli. Međutim, djeca u dobi od tri do šest godina uglavnom su sebična kad je u pitanju dijeljenje s drugima. U toj dobi ne žele podijeliti pola keksa s prijateljem jer to doživljavaju kao svoj gubitak, no voljna su dati igračku koja im je dosadila i koja mu više ne treba. U dobi od sedam ili osam godina djeca počinju razumijevati davanje i dijeljenje pa su to voljna i činiti. Samopouzdana i samosvjesna djeca puno su otvorenija za davanje i pomaganje drugima, a to im pomaže i da se osjećaju dobro te jača njihovo samopouzdanje.

shutterstock_617915693.jpg
Shutterstock Dijete koje dijeli stječe prijatelje i održava prijateljstva

Kako vježbati ovu vještinu? Nikako nemojte dijete prisiljavati da prijatelju pokloni svoju igračku ili podijeli s njim čokoladu, ali možete mu skrenuti pozornost na neku osobu koja rado daje i pohvaliti takvo ponašanje. Pohvalite ga svaki put kad podijeli ili daruje i ukažite na to kako njegov postupak djeluje na osobu s kojom je podijelilo svoju igračku. Recite nešto kao: “Odlučio si podijeliti nove kockice sa sestrom. Pogledaj kako je sretna zbog toga. Bravo!”

2. SURADNJA! 

Surađivati znači raditi zajedno na postizanju istog cilja. Kada djeca surađuju, s poštovanjem gledaju jedni na druge i istodobno doprinose, sudjeluju i pomažu. Vještine dobre suradnje osnova su uklapanja u zajednicu, a vaše će dijete samim time i dobro surađivati s nastavnicima i svojim vršnjacima u razredu. Također, suradnja je vrlo važna u odrasloj dobi za uklapanje u radni kolektiv i sposobnost funkcioniranja u timu. Dobra suradnja temelj je ljubavnih i prijateljskih odnosa. U dobi od tri godine djeca počinju sa svojim prijateljima raditi na ostvarenju nekog zajedničkog cilja, i to kroz igru. Zajedno slažu kockice, zajedno se igraju loptom… U toj igri neka djeca automatski zauzimaju poziciju vođe, dok druga više vole slijediti upute.

shutterstock_1902750073.jpg
Shutterstock Kada djeca surađuju, s poštovanjem gledaju jedni na druge i istodobno doprinose

Kako vježbati ovu vještinu? Pričajte svojoj djeci o tome koliko je važan timski rad i kako je važno sudjelovati s drugima u nekoj aktivnosti. Pokušajte kao obitelj imati neke zajedničke ciljeve, kao pospremanje stana, pripremanje obroka i sl., i ostvarujte ih zajedno.

3. SLUŠANJE! 

Slušanje je sposobnost negovorenja – samo slušanja onoga što druga osoba govori -  i osnova zdrave komunikacije. Uostalom, tijekom pohađanja nastave dijete je u poziciji da sluša dok učitelj govori. Upijajući nove sadržaje slušanjem, bilježeći ih i razmišljajući o onome što je rečeno, dijete uči i razvija svoje kognitivne sposobnosti. Dijete uči slušati prijatelje, roditelje, nastavnike, a u odrasloj dobi sluša nadređene, ljubavnog partnera...

shutterstock_1493322638.jpg
Shutterstock Kada čitates djeci , zaustavite se na jednom dijelu priče i zatražite ih da vam prepričaju pročitano

Kako vježbati ovu vještinu? Kada svojoj djeci čitate, zaustavite se na jednom dijelu priče, i zatražite ih da vam prepričaju pročitano. Kada jedno dijete govori, drugo neka šuti i sluša. Također, naučite ih da inače ne prekidaju drugu osobu dok govori.

4. POSLUŠNOST! 

Djeca koja se bore s poslušnošću najčešće snose u životu posljedice, od toga da moraju ponovno pisati zadaću do toga da su kažnjeni za svoje neprihvatljivo ponašanje. Neposlušnost može postati veliki problem. Bilo da djeci zadate da pospreme svoju sobu ili im kažete da vježbaju svirati neki instrument, važno je da znaju prihvatiti zadatak i slijediti upute. Prije negoli zahtijevate da dijete slijedi vaše upute, budite sigurni da ste ih jasno postavili. Malome djetetu nikad nemojte davati više od jednog zadatka i nemojte formulirati zahtjev kao pitanje. Na primjer, nemojte reći: “Možeš li pokupiti igračke?”, radije recite: “Pokupi svoje igračke, molim te!”. Ako zahtjev formulirate kao pitanje, djetetu dajete mogućnost da odbije poslušnost.

shutterstock_1359207722.jpg
Shutterstock Djeca koja se bore s poslušnošću najčešće snose u životu posljedice

Kako vježbati ovu vještinu? Ako je dijete poslušno, pohvalite ga, recite: “Hvala što si pospremio svoje igračke prvi put kad sam rekla!”. Ako dijete ima problema s poslušnošću, dajte mu priliku na jednostavnijim zadacima, na primjer: “Molim te, dodaj mi knjigu!” i odmah ga potom pohvalite.

5. POŠTIVANJE OSOBNOG PROSTORA! 

Neka djeca vole pričati tako da se sugovornicima doslovce unesu u lice. Neka druga odmah sjedaju u krilo, uopće ne razmišljajući da bi toj osobi moglo biti neugodno. Stoga je važno da djecu naučite da poštuju tuđi osobni prostor. Uvedite pravila poput: “Kucaj na zatvorena vrata!” i “Drži ruke blizu sebi!”. Ako dijete otima stvari iz nečijih ruku, odmah sankcionirajte to ponašanje. Ako sjeda nekom u krilo ili ga prekida dok govori, reagirajte. Povedite dijete na stranu i objasnite mu pravila pristojnog ponašanja.

shutterstock_1145102393.jpg
Shutterstock Neka djeca odmah sjedaju u krilo, uopće ne razmišljajući da bi toj osobi moglo biti neugodno

Kako vježbati ovu vještinu? Naučite djecu da stoje na metar i pol razmaka od osoba s kojima komuniciraju. Ako stoje u redu, objasnite im koliko daleko trebaju stajati od osobe ispred sebe i da trebaju držati ruke uz svoje tijelo. Možete s njima vježbati komunikaciju, demonstrirajući im što znači pristojna udaljenost od sugovornika.

6. USPOSTAVLJANJE KONTAKTA OČIMA!

Kontakt očima važan je segment ljudske komunikacije. Neka djeca imaju problema kod uspostavljanja tog kontakta. Bilo da vaše dijete bulji u pod ili u nebo dok razgovara s nekom osobom, istaknite mu važnost gledanja u oči.

shutterstock_183681260.jpg
Shutterstock Istaknite djetetu važnost gledanja sugovornika u oči

Kako vježbati ovu vještinu? Pokažite djeci kako izgleda razgovor s osobom koja ga ne gleda u oči. Prvo ga potaknite da ispriča neku priču gledajući u pod, a potom neka ispriča istu priču gledajući vas u oči. Nakon toga razmijenite iskustva, kako je bilo razgovarati gledajući sugovornika u oči a kako gledajući u pod.

7. PRISTOJNOST! 

Reći “molim” i “hvala”, ljubazno i susretljivo ponašanje pomoći će vašem djetetu u komunikaciji i adaptaciji u nova okruženja. Učitelji, drugi roditelji, ali i njihovi vršnjaci cijene pristojnost.

shutterstock_1827970634.jpg
Shutterstock Učitelji, drugi roditelji, ali i njihovi vršnjaci cijene pristojnost

Kako vježbati ovu vještinu? Svojim ponašanjem budite djeci primjer, što znači uvijek zahvalite, zamolite, koristite izraze poput “Ne, hvala”, i to na dnevnoj bazi.