Svi se vole igrati, a nakon svake igre u učionici ili na školskom dvorištu, motivacija za rad i učenje uvijek poraste. S obzirom na to da svi znamo kako je matematika većini učenika (i roditelja) još uvijek 'bauk', vjerujemo pedagozi ističu kako je upravo igra najbolji pristup kojim možemo 'raskrinkati' sve poteškoće koje matematika nosi sa sobom.
Možda onda svi shvatimo kako to uopće nije težak predmet, nego predmet koji nam pomaže da razvijemo brojne kompetencije koje su nam potrebne kroz život. Naime, naš je život satkan od donošenja odluka, prelazaka raznih prepreka i rješavanja problema na koje stalno nailazimo. Važno je da na tom putu naučimo razlikovati bitno od nebitnog, da naučimo kako za svaki problem postoji i rješenje, a sve to samo uz dozvoljena sredstva. Upravo je u tome sva ljepota matematike jer nije isključivo vezana uz brojke i računanje – nego je njezina glavna uloga razvoj kompetencija koje će nam pomoći kroz sve životne situacije.
Jer, svi znamo koliko je divan osjećaj kada riješimo neki problem, posebno onaj zahtjevniji. Svega toga svjesna je bila i Kristina Jelena Penzar, autorica knjige Matematika kroz igru – za učitelje, nastavnike, roditelje i sve koji se vole igrati, u izdanju nakladničke kuće Element.
Ova mala zbirka igara donosi brojne igre kroz koje učenici mogu ne samo vježbati, već i zavoljeti matematiku. Ovo je knjižica koju – baš poput asa u rukavu – treba imati pri ruci svaki učitelj ili nastavnik matematike. Naravno, mnoge od ovih igara mogu kod kuće s djecom igrati i roditelji, bake i djedovi… Jer - igrajući se i zabavljajući, djeca će (konačno) uživati u matematici, a mi donosimo 3 najpopularnije igre koje učenici od 1. do 4. razreda vole igrati u školi.
Igra za koju nije potrebna priprema
MALO GORE, MALO DOLJE – živahna igra u kojoj je važno pažljivo slušati i brzo reagirati
Razred: 1. – 4.
Broj igrača: cijeli razred
Potreban materijal: ništa
Nastavni sadržaj: kratki zadatci bilo koje vrste koji se mogu lako riješiti napamet
Priprema: nije potrebna
Upute:
Učenici stanu ispred ploče ili pokraj svojih klupa
Učitelj govori neke tvrdnje (točne ili netočne) koje su učili, npr. Pravac je ravna neograničena crta, površina trokuta je jednaka zbroju svih stranica tog trokuta… ili zadatke zajedno s rješenjima (točne ili netočne), npr. 2+3=5, 180:2=80…
Ako je to što je učitelj rekao točno, učenici ostanu stajati, a ako je netočno, npr. 180:2=80, učenici trebaju čučnuti.
Ako se igra na ispadanje, pobjednik je onaj učenik koji ostane zadnji.
Igra kretanja
SKRIVENI ZADATCI – igra skrivača sa zadatcima
Razred: 1. – 4.
Broj igrača: po četvero (može cijeli razred)
Potreban materijal: papirići sa zadatcima i kutijica za riješene zadatke
Nastavni sadržaji: može se koristiti za sve vrste zadataka i za sve nastavne cjeline
Priprema:
Složiti klupe po dvije zajedno i na sredinu staviti kutijicu. Pripremiti zadatke – mora ih biti barem koliko i učenika i desetak više, napisati ih na papiriće i unaprijed sakriti po učionici.
Upute:
Učenici se podijele u grupe po četiri. Odredi se 'baza' (dvije spojene klupe) za svaku grupu.
Učenici na znak učitelja kreću u potragu za zadatcima po učionici. Kad netko pronađe zadatak, vraća se u bazu, na papiriću rješava zadatak i potpiše se. Nepotpisani se zadatci ne boduju. Riješeni zadatak stavlja u kutijicu i kreće u potragu za sljedećim zadatkom.
Učitelj provjerava riješene zadatke u kutijicama. Ako je rješenje točno, stavlja kvačicu, ako je netočno, zove učenika koji je rješavao da ga ponovno riješi.
Igra traje dok se ne pronađu i riješe svi zadatci. Grupa koja je pronašla i točno riješila najveći broj zadataka je pobjednik.
Poznate igre na matematički način
DOMINO – kao i pravi, samo su umjesto točkica zadatci
Razred: 1. – 4.
Broj igrača; cijeli razred
PŠotreban materijal: domino-pločice od papira ili kartona sa zadatcima i rješenjima, magnetići za ploču
Nastavni sadržaji: sve vrste zadataka i sve nastavne cjeline
Priprema:
Napraviti domino-pločice (12-15) tako da je na prvoj polovici rješenje, a na drugoj novi zadatak.
Upute:
Domino-pločice magnetićima se pričvrste za ploču.
Učitelj bira prvu pločicu i pričvrsti ju na sredinu ploče. Prozove jednog učenika. Učenik dođe pred ploču, pročita zadatak na pločici, riješi ga i među ostalim pločicama potraži rješenje. Spoji zadatak s rješenjem.
Učitelj prozove idućeg učenika itd. dok sve domino-pločice ne budu spojene. Ostali učenici zadatke rješavaju u svoju bilježnicu.