Bilo da žele potaknuti, zabaviti ili pružiti svojoj djeci najbolji početak u životu, roditelji više nego ikad uključuju svoju djecu u izvannastavne aktivnosti. Djeca pohađaju satove sviranja, pridružuju se raznim sportskim timovima, usklađuju plesne treninge i odjednom je cijela obitelj iscrpljena od stalnih putovanja i prebacivanja između obveza.

Nedavno se Mary Catherine, pedijatrijska medicinska sestra (poznata i kao @the.mom.np), suprotstavila pošasti umorne, mrzovoljne djece s previše obaveza. Tvrdi da maloj djeci treba više slobode i manje strukture.

Mary Catherine tvrdi da se danas mala djeca, posebno je spomenula vrtićku dob, prerano uključuju u organizirane izvannastavne aktivnosti. Umjesto da trče ravno iz škole na neku aktivnost, smatra da maloj djeci treba vrijeme za slobodnu, nestrukturiranu igru. Napomenula je da vjeruje da preopterećenje djeteta u mlađim godinama može dovesti do prestimuliranog, kronično bolesnog i tjeskobnog starijeg djeteta. 

Preopterećenost dovodi do stresa

Psihijatar Zishan Khan smatra da je objava Mary Catherine točna.

"U svom kliničkom iskustvu, vidio sam da djeca, posebno ona u ranoj osnovnoj školi, koja su stalno preopterećena, često pokazuju znakove kroničnog stresa", navodi dr. Khan za Parents.

Objasnio je da se to može manifestirati kao tjeskoba, poremećaji spavanja, razdražljivost, česte tegobe poput glavobolja ili bolova u trbuhu, a ponekad čak i oslabljeni imunološki odgovori koji dovode do češćih bolesti.

"Mozgu i tijelu u razvoju potrebno je vrijeme odmora za obradu, rast i oporavak", rekao je. 

Dr. Ulrich Vieux, psihijatar za dječju, adolescentnu i odraslu psihijatriju, slaže se s tim. 

"Aktivnosti za djecu vrtićke dobi trebale bi biti usmjerene na zabavu. Previše aktivnosti može dovesti do tjeskobe, izgaranja i strahova od učinka", objasnio je dr. Vieux. 

Dr. Khan je također primijetio da se djeca koja su stalno uključena u neku aktivnost ponekad osjećaju nelagodno zbog vremena odmora, do te mjere da se osjećaju kao da su nemarni ako nisu zauzeti zadatkom.

Anketa

Trebaju li djeca više slobodnog vremena?

Zašto je slobodna igra razvojno bitna? 

Mary Catherine navodi da je umjesto strukturiranih aktivnosti, slobodna igra treba biti prioritet. Slobodna igra je svaka vrsta igre koju djeca samostalno smišljaju, koristeći svoju maštu i kreativnosti kako bi se zabavila - nema pravila, nema odraslih koja viču upute i nema načina da se igraju na "krivi" način. 

Dr. Khan objašnjava da je slobodna igra ključna za emocionalni, kognitivni i socijalni razvoj male djece te da pomaže vještinama poput rješavanja problema, maštovitog razmišljanja i emocionalne otpornosti

"Kroz igru djeca uče regulirati svoje emocije, surađivati s drugima i razvijati zdrav osjećaj za sebe", rekao je. 

igranje u sobi
Foto: Shutterstock

Umjerenost je ključna

Roditelji ne bi trebali nužno izbjegavati zakazivanje aktivnosti za svoju djecu, čak ni za jednu organiziranu aktivnosti dok ne dosegnu dvoznamenkasti broj. Mary Catherine primijetila je da je u njezinoj obitelji svako dijete upisano u jednu aktivnost, a savjeti stručnjaka bili su u skladu s tim, napominjući da organizirane aktivnosti mogu biti korisne kad im se pristupa s ravnotežom i fleksibilnošću. 

"Za djecu vrtićke dobi obično preporučujemo ne više od jedne organizirane aktivnosti, s puno neplaniranog vremena u tjednu", rekao je dr. Khan.

Također možete obratiti pozornost na to kako vaše dijete reagira na svoje aktivnosti i slijediti upute iz njihovog ponašanja i bilo kakvih poremećaja u njihovoj rutini. To znači redovito provjeravati s djecom njihovo emocionalno stanje u vezi s aktivnostima u kojima sudjeluju. 

"Ako uživaju u aktivnosti, održavaju dobar san i raspoloženje te još uvijek imaju vremena za odmor i igru, to je pozitivan znak. Ali ako aktivnost postane izvor stresa ili umora, možda je vrijeme da se smanji", dodao je dr. Khan. 

Vaš stav prema izvannastavnim aktivnostima djeteta je važan

Bez obzira na to u koliko aktivnosti vaša djeca sudjeluju, važno je ispitati zašto je dijete uključeno. 

"Ova objava pokreće važno šire pitanje: kulturni i društveni pritisak koji mnogi roditelji osjećaju da optimiziraju svaki trenutak svog djeteta. Iako je namjera, pružiti djeci najbolje prilike, dobronamjerna, ključno je zapamtiti da su vrijeme za opuštanje, odmor i 'samo biti dijete' jednako važni dijelovi zdravo razvoja", rekao je dr. Khan. 

Dr. Ulrich potvrdio je ovu zabrinutost, potičući roditelje da se pobrinu da svoju djecu uključuju u više aktivnosti, ne samo da bi ih zaokupili ili bili konkurentni s drugim obiteljima u svom susjedstvu, već zato što njihova djeca od toga zaista imaju koristi. 

Savjetovao je roditeljima da zapamte da će njihovo dijete moći osjetiti čine li nešto za zabavu ili da bi usrećilo roditelje, stoga ih svakako pitajte uživaju li zaista.