Da su klimatske promjene dio naše svakodnevice, jasno nam je već nekoliko godina. Neobične izmjene godišnjih doba, ekstremne temperature i prirodne nepogode više nisu prijetnja iz budućnosti, situacija u nekoj dalekoj zemlji, već naša stvarnost. Predškolci i školarci ovoj su temi izloženi ponajviše putem medija, ali susreću je i u slikovnicama i crtićima. Svakakve informacije do njih dolaze i od vršnjaka pa je važno da se s ovom temom suočite i s djecom o njoj otvoreno, ali promišljeno razgovarate.

Prilagodite razgovor djetetovoj dobi

Vaše dijete mora razumjeti o čemu govorite pa je važno da način prilagodite njegovoj dobi. Djeca vrtićke dobi mogu razumjeti da zbog određenih utjecaja pada više ili manje kiše nego ranije dok će stariji školarci moći razumjeti konkretnije znanstvene pojmove.

Postoji mogućnost da dijete već ponešto zna o temi, možda i više no što mislite. Neke informacije mogu biti krive pa je razgovor dobra prilika da djetetu pomognete razjasniti stvari. Moguće je da ćete i vi saznati nešto novo od starijeg djeteta koje vjerojatno i samo istražuje ili dolazi u kontakt s informacijama o klimatskim promjenama.
Boravak u prirodi lako otvara ovu temu pa iskoristite druženje u parku ili šumi za razgovor o prirodnim ciklusima i promjenama koje utječu na cijeli ekosustav. Djeca koja puno vremena provode u prirodi, razvijaju ljubav prema njoj i imaju je potrebu zaštititi

Budite primjer i učite zajedno

Izbjegavajte ignorirati ovu temu, pogotovo ako dijete već postavlja pitanja. Nemojte izmišljati ili umanjivati činjenice kako bi ga zaštitili. Važno je djetetu reći kako stvari stoje, ali temu ne svoditi na jedan usputni razgovor već je otvarati više puta, koliko je potrebno.

kako djecu učiti o klimatskim promjenama
Shutterstock 

Jednom kad dijete shvati osnove klimatskih promjena vjerojatno će se osjećati preplavljeno, možda i ustrašeno, pogotovo kada shvati da su ljudi najveći uzrok tih promjena.

U ovom je trenutku ključno djetetu olakšati tu spoznaju kako ne bi zapalo u očaj i anksioznost pa je dobro spomenuti pojedince i organizacije koji čine konkretne korake da se promjene ublaže. Djetetu sada možemo objasniti da je i on dio promjene te da su recikliranje i održivi način života jedan od načina smanjivanja problema.
Naravno, ovo će vrijediti samo ako i vlastitim primjerom i ponašanjem potvrdite tu izjavu pa su ovakvi razgovori s djecom često prilika i roditeljima da preispitaju svoja uvjerenja i navike.