Albert Einstein, Serena Williams, Taylor Swift i Emma Watson poznata su lica koje povezuje način obrazovanja – svi su se potpuno ili djelomično školovali kod kuće. U mnogim je zemljama taj model dio sustava i rado biran, no u Hrvatskoj još uvijek nije zakonski reguliran.

Roditelji traže alternativu klasičnom modelu obrazovanja

Hrvatski roditelji mogu birati hoće li djecu školovati u javnim ili privatnim ustanovama, po Montessori pedagogiji, Waldorfu ili nekom sličnom, alternativnom modelu, no obrazovanje kod kuće još uvijek nije opcija.

Profesorica Carla Konta, iz inicijative Homeschooling Hrvatska objasnila nam je koji su najčešći razlozi zbog kojih bi roditelji željeli ovaj model obrazovanja za svoju djecu.

'Glavni i najrasprostranjeniji razlozi su sigurno nezadovoljstvo javnim obrazovnim sustavom za kojeg mnogi smatraju da je zastario, da guši kreativnost učenika, da se zasniva na prijetnjama, kaznama i nefunkcionalnim pedagoškim mjerama. Zatim želja da damo više i bolje, da rastemo sa svojom djecom. Tržište i prakse rada roditelja promijenili su se nakon pandemije te je uvođenje digitalnog nomadstva uvelike pridonijelo popularnosti homeschoolinga i sličnih varijanta - unschoolinga, worldschoolinga, roadschoolinga,…' – rekla je Carla. Dodala je kako je pandemija bila velik vjetar u leđa ovom obrazovnom modelu jer su mnogi roditelji postali zabrinuti što su im djeca odsječena od društva i priljubljena uz ekrane radi online škole pa su ih ispisali iz škole i prebacili u homeschooling.

Homeschooling je posao i nije za svaku obitelj

Roditelji koji najčešće odabiru ovaj model obrazovanja:

• Oni koji radi posla često moraju seliti, na kraće ili duže razdoblje, a žele izbjeći stres kod djece
• Roditelji koji rade kao digitalni nomadi
• Oni koji žele osigurati alternativno obrazovanje svojoj djeci, a žive daleko od takve škole
• Roditelji djece s teškoćama u razvoju ili darovite djece koja u javnom školskom sustavu često ne mogu u potpunosti zadovoljiti svoje potrebe
• Roditelji koji misle da svojoj djeci mogu pružiti bolje od klasičnog javnog obrazovanja

školovanje kod kuće
Shutterstock 

Na pitanje o tome je li svaki roditelj kompetentan biti svom djetetu i učitelj, Carla komentira kako je iz prakse drugih zemalja vidljivo da roditelji koji školuju svoju djecu često daju i više no što je propisano kurikulumom jer imaju i više vremena na raspolaganju, pristup je individualiziran i sve je podređeno djetetu.

'Najbolja provjera je li roditelj napravio dobar posao u obrazovanju svoga djeteta jesu završni ispiti na kraju godine. Osim te formalne provjere, postoji ona unutarnja motivacija svakog roditelja a to je da želi najbolje za svoje dijete i da ga poznaje bolje nego itko drugi', ističe Carla koja ne umanjuje trud i rad koji stoji iza takvog modela.

'Homeschooling je naporan i dodatan posao za roditelja te svaka obitelj koja se odluči za to svjesno preuzima na sebe onu odgovornost koja je izvorno roditeljska, ali koju smo navikli delegirati javnih institucijama i nepoznatim ljudima', dodaje.

Najčešće predrasude o homeschoolingu

Najčešće predrasude o obrazovanju kod kuće su te da dijete neće biti spremno za funkcioniranje u vanjskom svijetu i da neće biti dovoljno socijalizirano.

Praksa roditelja homeschoolera, kao i novija istraživanja ovog modela obrazovanja govore suprotno. Djeca homeschooleri izložena su svakodnevnim situacijama poput plaćanja računa, odlaska u nabavku namirnica s roditeljima, kvarovima u kući i situacijama koje ih pripremaju za stvarni život.

Također, zbog fleksibilnijeg rasporeda, imaju priliku odlaziti na veći broj aktivnosti, družiti se s različitim dobnim skupinama, od djece na sportovima do prodavača na tržnicama.

Inicijativa Homeschooling Hrvatska zalaže se za dopunu zakona o odgoju i obrazovanju kako bi homeschooling postao legalan i jedna od opcija obrazovnih modela u Hrvatskoj. Predlažu slovenski model koji, ukratko, funkcionira tako da je dijete upisano u školu i formalno pripada pojedinom razredu, ali roditelj prije početka školske godine podnosi molbu i traži da mu se dozvoli obrazovanje kod kuće.

Dijete na kraju svake školske godine dolazi u školu i polaže razredne ispite iz pojedinih ili svih predmeta, a dokle god ima pozitivnu ocjenu iz svih predmeta, roditelj zadržava pravo školovanja kod kuće. Na taj se način izlazi u susret roditeljima, a školski sustav zadržava nadzor nad kvalitetom znanja koje djeca dobivaju.