Većina ljudi na čitanje gleda kao na tajanstvenu vještinu koja se savlada, kada se odjednom, kao u crtiću, upali lampica u mozgu. U stvarnosti, čitanje je proces koji se odvija nizom koraka. Počinje slovima i zvukovima, zatim raste, uključuje riječi, rečenice, odlomke i poglavlja koja sadrže ideje, zaplete, priče.

Nekoj djeci taj proces ide jednostavno i lako. Praktički su samouka, jer već u vrtiću počinju shvaćati slova i spajati ih u riječi, te lagano uplovljavati u taj složeni i čarobni svijet s kojim pak mnogi imaju drukčija iskustva. Drugoj djeci potrebno je više vremena za dekodiranje jezika i uspostavljanje veze između slova i zvukova, a možda će biti potrebni različiti stilovi podučavanja prije nego što konačno 'kliknu'.

Djeca imaju svoje putove što vode do čitanja. Ponekad je potreban malo dulji ili drugačiji način da sve sjedne na svoje mjesto. A kad se to dogodi, vještina čitanja može nevjerojatno napredovati.

Međutim, stručnjaci se slažu da bi do trećeg razreda, djeca trebala s lakoćom čitati knjige. Ako je djeci još uvijek teško, roditelji bi nešto morali poduzeti.

Ipak, nemaju svi sedmogodišnjaci, koji teško čitaju, probleme. Navodimo nekoliko mogućih razloga zbog kojih dijete teže čita.

Poteškoće s čitanjem - obiteljska povijest

Najčešći pokazatelj da će se dijete 'boriti' s čitanjem, jest ako je netko u obitelji imao problema s učenjem ili disleksijom.  U posljednjih 20 godina, istraživanja su pokazala da su teškoće s čitanjem povezane s genetikom.

Na primjer, ako jedno dijete u obitelji ima problem s čitanjem, postoji 50 posto šanse da će problem imati mlađi brat ili sestra.

Poteškoće s čitanjem i kašnjenje govora

Čak i ako se kašnjenje s govorom riješi, poteškoće s čitanjem povezane s kašnjenjem u govoru, mogu se pojaviti i kasnije. Kada djeca nauče čitati, moraju čuti razlike u zvuku – što stručnjaci nazivaju 'fonološkom svjesnošću' – i moraju shvatiti kako jezik funkcionira.

Za one koji su pohađali govornu terapiju i sada dobro govore i artikuliraju, problem čitanja bit će povezan sa slabošću u fonološkoj (fonemskoj) obradi.

Mogućnost artikulacije riječi, ne znači da dijete može segmentirati ili spojiti foneme tih riječi. Ta razina obrade je dublja od razine artikulacije i razlog zašto kašnjenje u usvajanju jezika može prethoditi kašnjenju u čitanju.

Miješanje slova i nedostatak vještina

Stalno miješanje sličnih slova (na primjer, b i d), ako predugo traje, može biti znak za uzbunu. To je još uvijek prilično uobičajeno u prvom razredu, pa čak i u drugome, ali zabrinjavajuće je kad dijete navrši devet godina

Djeca koja se muče s čitanjem, probleme će ponekad imati i u odrasloj dobi.

Izbjegavanje čitanja

U predškolskoj dobi i vrtiću, većina djece voli da im se čita i ne mogu se zasititi knjiga, slova i brojeva. Većina želi zgrabiti bojicu i pokušavaju ispisati svoje ime. Suprotno je kod djece koja se muče s čitanjem, kažu stručnjaci. Iako se približavaju školskoj dobi, ne zanima ih upoznati se sa slovima. Ako u nečemu niste dobri, izbjegavate to činiti. Njihova suprotnost su djeca koja uživaju u čitanju i ne zaostaju u učenju.

No vjerojatnost da vaše dijete neće uspjeti i da će ostati nepismeno na kraju osnovne škole, prilično je mala. Djecu provjeravaju još u vrtiću i obavještavaju roditelje ako primjete da bi dijete moglo imati problema. Ako su problemi vidljivi,  započinje se program intervencije, kako bi ta djeca mogla nadoknaditi nedostatke.

Stručnjaci upozoravaju da postoji tanka linija između svijesti o kašnjenju i pretjerivanja u nastojanju da se čitanje što brže savlada. Roditelji se ponekad uspaniče i počnu tjerati djecu na čitanje, što može biti kontraproduktivno.

Što roditelji mogu učiniti ako posumnjaju na ozbiljno kašnjenje u čitanju?

Ako vidite da se vaše dijete muči, prvi korak je porazgovarati s učiteljem. Založite se da se problemu pristupi ozbiljno i budite uporni.  Osjećaj vas najčešće ne vara. Ako dijete ima poteškoće u učenju, potrebna mu je pomoć stručnjaka.

Tekst: Zvjezdana Bubnjar

Foto: Shutterstock