Odgovor je

DA. Istraživanje je pokazalo da igračke djecu stvarno mogu poučavati konceptima

znanosti, tehnologije, inženjerstva i matematike. 

Samo kod odabira igračke treba biti oprezan. Ne postoje, naime, minimalni obrazovni zahtjevi koje igračke moraju zadovoljavati da bi dobile oznaku „STEM igračke“. Stručnjaci savjetuju da potražite igračke koje potiču aktivnu igru i rješavanje problema, poput društvenih igara, igara s kartama ili setova za građenje.

"Blokovi za građenje čarobne su igračke. Da imam puno novaca, darovao bih jedan klasični set drvenih blokova svakom djetetu na Zemlji", rekao je profesor Jeffrey Trawick-Smith koji predaje u Centru za predškolsku igru Sveučilišta Eastern Connecticut State.   

Rezultati do kojih je došao profesor Trawick-Smith dio su velikog istraživanja koje je pokazalo da je kreativna igra otvorenog tipa način na koji mala djeca uče koncepte STEM-a (STEM edukacija obuhvaća četiri područja: prirodne znanosti, informatiku, inženjerstvo i matematiku). Još 2017. u istraživanju objavljenom u Journal of Early Childhood Research zaključeno je da je u predškolskoj dobi gradnja zgrada od blokova povezana s boljim učenjem matematike. 

Da blokovi i

druge igračke u raznim oblicima jačaju STEM vještine, navodi se i u članku koji

je 2014. godine objavljen u časopisu Trends in Neuroscience and Education.

Igranje sa složenim oblicima u predškolskoj dobi djeluje i kao odskočna daska za kasnije složenije matematičke koncepte.

Kathy

Hirsh-Pasek, psihologinja na Sveučilištu Temple, nabrojala je pet

karakteristika koje čine dobru obrazovnu igračku.

Igračka bi, rekla je, trebala biti aktivna, a ne pasivna poput gledanja nečega na ekranu. Nadalje, igračka bi morala privući djetetovu pažnju i potaknuti je da se aktivira (pritom nije dobro ako igračka odvlači pažnju zvončićima koji prekidaju djetetovu koncentraciju). Igračka mora smirujuće djelovati na dijete i omogućiti mu slobodu tijekom igre. Igračka bi, također, trebala potaknuti više ljudi da sudjeluje u igri. I na kraju, trebala bi biti zabavna.

"Igračke koje djeci omogućuju da grade i stvaraju imaju prednost jer se s njima mogu igrati više puta na različite načine pa je mala vjerojatnost da će im dosaditi“, rekla je Hirsh-Pasek. 

Iako odrasli ne moraju sudjelovati u izgradnji svakog tornja od kockica, oni djeci mogu dati smjernice koje će im pomoći da uče kroz igru. U istraživanju objavljenom 2011. u časopisu Mind, Brain and Education Hirsh-Pasek i njezini kolege dali su predškolcima velike, međusobno povezane građevne blokove koji izgledaju poput gigantskih kocki. S mališanima su se igrali i njihovi roditelji. Jedna skupina mogla je slagati kocke po vlastitom izboru. Drugoj je rečeno da izgrade heliodrom. Treća skupina dobila je unaprijed sastavljen heliodrom za igru. Pokazala se da su djeca koja su sama trebala izgraditi heliodrom više vodila računa o prostoru, u odnosu na ostale dvije skupine. 

"Odgojitelji mogu potaknuti učenje djece tako da im omoguće da postavljaju pitanja i njeguju njihovu znatiželju“, rekla je Allison Master, znanstvenica na Institutu za učenje i znanost mozga  Sveučilišta Washington i dodala: „Djeca koja misle da je STEM zabavan i ugodan, vjerojatnije će ustrajati u formalnom STEM obrazovanju“.

Roditeljima se preporučuje da STEM koncept ugrade i u svakodnevne poslove u kojima djeca uživaju poput vaganja sastojaka kod pečenja kolača ili razgovora o prirodi tijekom šetnje.

Jedan od korisnih alat koji odrasli mogu koristiti tijekom igre je i razgovor o matematici. Trawick-Smith rekla je kako takav razgovor potiče djecu na dublje razmišljanje o matematici. Primjerice, kada predškolca podučavate oblicima svakako mu pokažite kuteve i  stranice umjesto da oblik jednostavno nazovete trokutom.  

Izvrsne mogućnosti za razgovor o matematici daju društvene igre i igre s kartama.  Za one koji žele proširiti svoju kolekciju društvenih igara stručnjaci preporučuju igre koje uključuju kockice ili druge metode kretanja temeljene na brojanju.

Na kraju krajeva, za razgovor o matematici uopće ne morate kupovati igračke. I bez igračaka s djecom, primjerice, možete igrati igru „čega ima najviše?“. U toj igri djetetu ćete dati u zadatak da izbroji ima li više knjiga na polici ili jaja u hladnjaku, ili ima li više igračaka u njegovoj kutiji za igračke ili čarapa u ladici i sl.

Obrazovni se

stručnjaci ne slažu oko korištenja ekrana i tehnologije u podučavanju djece.

Ali pri odabiru obrazovne tehnologije primjenjuju se ista pravila aktivnog,

angažiranog, smislenog, društvenog i zabavnog.

„Postoji

puno tehnoloških igračaka i aplikacija koje omogućuju otvorenu i kreativnu

igru, rekla je Sudha Swaminathan, profesorica ranog odgoja na Sveučilištu

Eastern Connecticut State.

No, svi se slažu u jednom: sve dok učite svoju djecu da se zabavljaju i uživaju igrajući se STEM igračkama, na dobrom ste putu.  

Tekst: I. K.
Fotografije: Unsplash