Čast nam je na portalu ugostiti još jednu kreativnu osobu za čije biste ime trebali znati. Ovaj put to je Ivan Decker (43) iz Zagreba, suprug, otac dvoje djece i voditelj sjajnih, kreativnih radionica za djecu.
Kako je protekao vaš profesionalni put sve do Gradionice, odakle inspiracija?
Moj profesionalni put izgrađen je na pomoći prema ljudima koji žele ili moraju koristiti visoku tehnologiju a za to nisu educirani, a još češće, boje se ili im je ono staro bilo bolje. To sam radio gotovo 10 godina u (tada) najvećoj informatičkoj firmi na svijetu - IBM-u, a kasnije, šest godina u farmaceutskoj firmi koja uz pomoć robota automatizira biokemijske, imunokemijske, PCR, patološke i ostale laboratorije u službi medicine.
Ljudi u poslu vole raditi po utabanim putevima, znaju kako doći do rezultata tim putem. A u poslu se stalno pojavljuju nove tehnologije i procesi. Moj posao i strast bilo je shvatiti "stare puteve" kako bi procijenio je li ovo novo bolje, i tada ću i vas naučiti da to zavolite jer će vas dovesti do boljih rezultata.
Kada sam shvatio da postoji još bolja publika, ona koja nema utabane puteve, ona koja se ne boji i ne opire novim tehnologijama, a znanje će koristiti još dulje, shvatio sam svoju misiju.
Za koji su uzrast radionice osmišljene, koliko često se održavaju i može li se doći na oglednu radionicu kako bi se dijete upoznalo s konceptom?
Radionice i tečajevi pokrivaju uzraste od 5 do 16 godina. U Gradionici su svaki dan po dvije grupe, a održavaju se tijekom cijele školske godine. Moglo bi se reći da se održavaju vrlo često :)
Svake godine prije upisa imamo Dan otvorenih vrata gdje djeca i roditelji mogu vidjeti i pitati ono što ih zanima i donijeti informiranu odluku žele li se priključiti. Prema dosadašnjem iskustvu imamo vrlo malen broj djece koja odustaju ili im se program ne sviđa, a možemo se pohvaliti da u 5 godina djelovanja imamo učenike koji su svih 5 godina u programu.
Što sve djeca rade na njima i koliki to ima utjecaj na njihov razvoj?
Krenut ću od drugog dijela pitanja jer je odgovor kratak - nemamo podatke o utjecaju na razvoj. Što djeca sve rade je dosta teško pitanje tj. odgovor je dug.
Najzanimljiviji dio je - "što rade u glavi dok rade na radionici?", a to nije uvijek jasno.
Neki su zamišljeni oko problema na kojem radimo, a neki su u mašti oko nečeg drugog i teško je izvana prosuditi koje je koje. Zato u Gradionici najviše radimo na komunikaciji jer tad možemo otkriti i što im se vrti u mislima.
Ta komunikacija se vrti oko problema iz svijeta znanosti, gradnje struktura i strojeva, tehnologija, prirode i društva, estetike i umjetnosti.
Do komunikacije dolazi tako da pokrenemo neku ideju i inspiraciju za gradnju i tada kreće ciklus u kojem se vežemo za temu, gradimo, prosuđujemo i nadograđujemo.
U ovom procesu u svakom koraku mora postojati komunikacije između dva djeteta koja rade u paru, različitih parova i komunikacija s učiteljem.
Najveći nastaje kad se djeca povežu s temom i tako se uključe u što više ovih procesa. Ako su uključeni u sve, dobit će mnoge vještine koje se spominju kao vještine za 21. stoljeće, od kojih je jedan set - komunikacija, suradnja, kritičko razmišljanje i kreativnost.
Koliko imate djece i radite li s njima slične igra kod kuće ili i oni dolaze na radionice s ostalom djecom?
Kod kuće ne možemo napraviti atmosferu kao na radionicama, no možemo prakticirati sve dobre metode u komunikaciji pa tako to i radimo. Supruga radi 20 godini u predškolskom odgoju i bio mi je užitak od nje učiti o postupanju i komunikaciji s malom djecom. Bez njenog utjecaja nikad ne bih imao hrabrosti okružiti se s toliko djece na radionicama.
Martin je aktivan u svom FIRST LEGO Leagu timu koji trenira i priprema se u Gradionici.
Klaru više zanima umjetnost i izražavanje kroz ples i samo ponekad dolazi na moje radionice, uglavnom kada idu i prijateljice :)
Koliko vas je roditeljstvo izmijenilo i utjecalo na vaš odabir onoga čime se danas bavite? Kakve igre inače volite igrati sa svojom djecom? A što oni vole i pronalazite li tu neki kompromis?
Roditeljstvo me potpuno promijenilo. Počelo je kad je Martin imao oko dvije godine i više nismo imali ideja za igračke. Dok smo šetali Zagrebačkim ZOO vrtom vidjeli smo djevojčicu koja vozi fantastični drveni bicikl - guralicu. Odmah smo potražili jedan takav za Martina. Nakon nekoliko mjeseci Martin je toliko napredovao na tom biciklu da smo odlučili napraviti mali poduzetnički pothvat i uvoziti ih od "izumitelja" - obitelji u Njemačkoj koja ih je manufakturno proizvodila. Usrećili smo mnoge roditelje i djecu s tim proizvodom. Nakon toga je nastupio masovni uvoz kopija iz Kine, a mi smo se osjećali kao da smo ispunili svoju misiju i završili s pothvatom.
Prije djece sam bio najviše okrenut prema poslovima i svojim potrebama, a djeca su me naučila gledati prema van i kako ulagati rad i energiju u nekoga tko će me nadživjeti, biti u svemu bolji od mene. S vremenom sam shvatio da to želim za cijelu novu generaciju ljudi, jer moja generacija ima još malo vremena napraviti nešto dobro za život na planeti, a njihovo vrijeme tek dolazi.
Jedno vrijeme smo se prijavljivali na Robocup, no nismo bili previše zainteresirani. Od kad se u Hrvatskoj pojavio FIRST LEGO League, potpuno se posvećujemo tom natjecanju, a ja mentoriram 2 tima.
Stariji tim, 3geared, je tim na svjetskoj razini. Najveći uspjeh na natjecanju im je trofej za FLL Ambasadore (samo jedan po sezoni) na svjetskom finalu u Houstonu u Texasu. No još su važniji uspjesi koji se događaju u svim timovima koji idu na to natjecanje, bez obzira na rang. To su prijateljstva koja grade, radne navike, iskustva iz robotike, prezentiranja, rada u timu i poduzetništva (u najširem smislu riječi).
Surađujete li s nekim vrtićima ili školama, na koji način?
Programi koje radimo u Gradionici verificirani su od MZO i AZOO. Surađujemo s nekim školama tako da organiziramo izvannastavne aktivnosti za djecu u školi. To smo uspjeli u mnogim gradskim i privatnim školama. S vrtićima nismo surađivali, no to je zato što program za predškolsku djecu stvorili tek prije nekoliko mjeseci.
Pomaže li školskoj djeci u razumijevanju gradiva način na koji surađuju s vama na radionicama?
Djeca ne vole previše pričati o školi. Uglavnom im je muka od zadaća i ispita i rijetko dijele neke priče koje imaju veze s edukacijom. Sam program izvrsno se preklapa s nekim "prirodnim" predmetima. Npr. sve što se iz fizike uči iz teorije kao opis pojave i formula, mi obrađujemo kroz funkcionalni model s kojim možemo eksperimentalno dokazati ono što je teoretski opisano.
Imate li neke planove na koji biste način još voljeli proširiti priču s Gradionicom?
Gradionica je koncept koji treba proširiti. Naše ambicije su da zadržimo kvalitetu edukacije, a proširimo djelovanje na više učenika i različite programe učenja. To se kosi s ekonomskim načelima, a mi ne želimo kompromitirati edukaciju i podizati cijene na račun roditelja. Trudimo se pronaći kvalitetne partnere koji bi nam pomogli premostiti tu ekonomsku "nekompatibilnost", te se javljamo na natječaje i fondove s djelomičnim uspjehom. Najveća prepreka nam je proširiti učionicu kako bi mogli raditi s više djece i mentora. Prostor u Zagrebu i oprema s kojom radimo jako je skupa, a kvalitetni i motivirani mentori moraju se adekvatno nagraditi.
Detalje o udruzi i programu potražite na www.gradionica.hr
Razgovarala: Ivančica Tarade
Foto: privatni album udruge
Chrissy Teigen kritiziraju jer joj kći drži noge na kuhinjskom pultu dok kuhaju
Kako prepoznati znakove psiholoških poteškoća kod djeteta?
Zašto imamo mamine sinove i tatine princeze?
Postavite djetetu jedno pitanje i provjerite kakav ste roditelj
Kako darovita djeca zamišljaju bolji svijet? Birali bi učitelje, predmete, a tehnologija im je pomagač, ne gospodar