Od polovice do kraja druge godine većina je djece usredotočena na sadašnjost. Prošlost i budućnost neshvatljivi su im pojmovi. Sada žele ručak, sada žele vašu pažnju, sada očekuju izaći na igru. Negdje oko drugog rođendana djeca počinju shvaćati pojmove uskoro ili poslije, a do treće godine jučer, danas i sutra znače im nešto više nego prije, iako im i dalje nisu sasvim jasni, čak i kad ih upotrebljavaju. Tek predškolci shvaćaju vrijeme kao kontinuirano, a mlađoj djeci vrijeme možete pokušati objasniti na nekoliko načina, pišu autorice popularnog vodiča za roditelje Što očekivati u drugoj i trećoj godini.

Detaljno opisujte dnevne aktivnosti

Pokušajte sa što više detalja opisati djetetu aktivnost koja se događa u određeno vrijeme. Na primjer recite da ćete na igralište ići popodne, odmah nakon dnevnog odmora ili da ćete nešto napraviti ujutro, odmah nakon doručka. Kad dijete bude starije, u te opise možete dodati i sat.

Djetetu svaki dan možete predstaviti planirani raspored aktivnosti, po redoslijedu događanja. ‘Prvo ćemo jesti, onda ćemo otići u knjižnicu, nakon toga ćemo ručati i…’ Uvedite pojmove prije i poslije u ovim opisivanjima, iako dijete možda neće odmah razumjeti što oni znače.

Vizualna sredstva mogu djeci olakšati razumijevanje vremena. Pokažite djetetu sliku kad je bio mali i recite mu da je prije izgledao ovako, bio je malen, a sada izgleda drugačije, veći je.Kada čitate priču, vratite se na početak pa pričajte što se dogodilo prvo, a što se dogodilo zatim.

dijete u dućanu
Shutterstock 

Dane vezujte uz aktivnosti

Ako kući imate mjerač vremena za kuhanje jaja, iskoristite ga kad dijete treba pričekati nešto pa ga navinite na 5 minuta i recite djetetu da će dobiti što ste dogovorili za 5 minuta, odnosno kad zazvoni.

Dane u tjednu djetetu možete približiti tako da uz svaki dan vežete neku aktivnost. Npr. u ponedjeljak dijete ide na druženje kod prijatelja, utorak je vaš dan za knjižnicu, nedjelja za posjet baki i djedu. Na zid mu možete zalijepiti kalendar u koji ćete unijeti fotografije ili sličice kao podsjetnik na određene aktivnosti.

Pričajte o događajima koji su se dogodili jučer i onima koji su se dogodili danas, nakon jednog spavanja. Djeci je jasniji koncept koliko puta trebaju spavati prije nekog događaja pa vam i to može poslužiti.