NISMO SVI TE SREĆE DA NAM DJECU PROZOVU 'DAROVITIMA': Kako ih prepoznati i učiniti im gradivo manje dosadnim?

Darovitost kod djece se obično otkriva unutar školskog sustava. Testiranje djece može se provesti u 3. ili 4. razredu osnovne škole.

Shutterstock

Sigurno ste čuli za izraz "daroviti", ali što to zapravo znači kada je riječ o djeci? Jedna od definicija kaže da su “daroviti pojedinci oni koji pokazuju izvanredne razine sposobnosti ili kompetencije u jednoj ili više domena.”

Unutar ove široke definicije postoji niz osobina koje roditelji, psiholozi i učitelji koriste za prepoznavanje darovitosti kod djece. Neki od najčešćih su: intenzivna znatiželja, istančan smisao za humor, brzo svladavanje osnovnih vještina i iznadprosječna sposobnost čitanja.

Darovitost kod djece se obično otkriva unutar školskog sustava. Testiranje djece može se provesti u 3. ili 4. razredu osnovne škole. Ako se učenik smatra nadarenim ili "talentiranim" u nekim područjima, provest će se i daljnje testiranje.

Da stvar bude složenija, darovitost se ponekad protumači kao poteškoća u učenju i često koegzistira s drugim poteškoćama kao što je ADHD ili razvojni jezični poremećaj.

Shutterstock 

Nerijetko djeca s jezičnim teškoćama nisu prepoznata sve do polaska u školu kada se javljaju poteškoće s ovladavanjem vještinama čitanja i pisanja, razumijevanjem pročitanoga i savladavanjem školskog sadržaja.

Darovitoj djeci učenje je uzbudljivo. Pokazuju radoznalost, razne vještine i energiju. No bez obzira na to što dvije osobe imaju istu oznaku darovitosti, ne znači da se osjećaju, ponašaju ili uče na isti način.

Tako se izdvaja slučaj dvoje djece, brata i sestre koji su oboje u osnovnoj školi dobili oznaku darovitosti. Djevojčica smatra da je ta oznaka potvrda njezine inteligencije i napornog rada, te je motivira da radi još više, dok se dječak na satu dosađuje i redovno mu gradivo ne predstavlja izazov.

Nakon što ih identificiraju, darovitoj djeci se nude mogućnosti da iskoriste prednosti i izbjegnu dosadu. To može uključivati prebacivanje na program za darovite učenike, uključivanje u izvannastavne aktivnosti prilagođene njihovim interesima i kapacitetima.

Stručnjaci predlažu da pažljivo razmotrite prednosti i nedostatke prije nego što napravite bilo kakve veće promjene. Kada odlučujete hoćete li ga prebaciti na složeniji program prvo razmislite o svom djetetu. Je li sretno u redovnom programu i hoće li prelazak na drugi program i razdvajanje od školskih prijatelja, možda naškoditi njegovu emocionalnom razvoju.

Darovito dijete

"Umjesto izjave 'moje dijete je nadareno'", bilo bi bolje reći "Imam dijete koje ima izuzetne sposobnosti u području X i području Y." kaže dječja psihologinja dr. BarbaraBresver.

Oni roditelji koji smatraju da je njihovo dijete nadareno, ali ne postiže dobre rezultate na standardiziranim testovima, ne moraju očajavati jer se ponekad dokaz o darovitosti pojavi kasnije u životu.

Podrška roditelja je izuzetno važna i bez obzira na ambicije, roditelji prije svega moraju na prvo mjesto stavljati dobrobit djeteta, obasipati ga zdravom pažnjom i ljubavlju. Bez obzira na intelektualnu iznadprosječnost, dijete je ipak dijete i to se ne smije zaboraviti.

Ako mi kao roditelji njegujemo ljubav prema učenju, znatiželji i neovisnom razmišljanju, naša će djeca sigurno napredovati bez obzira na to uče li po redovnom ili naprednom programu.