JE LI MOJE DIJETE MALI GENIJALAC? Stručnjak otkriva kojih 9 osobina upućuju na to da imate darovitog mališana

Roditelji prvi primjećuju darovitost svog djeteta i upravo su oni najvažniji i najtočniji u identificiranju potencijalno darovite djece. Ovih 9 osobina upućuju na to da doma sigurno imate “malog genijalca”

Shutterstock Male genijalce obično možemo prepoznati po 9 karakterističnih osobina

Roditelji vole pričati o svojoj djeci. Posebno vole isticati čime ih je dijete oduševilo, nasmijalo ili razveselilo. Vole pričati o zanimljivim pitanjima koja djeca znaju postaviti.Najviše se prepričavaju trenuci u kojima niste znali kako uopće odgovoriti na tako pametno i komplicirano pitanje vašeg mališana. Oduševljavaju vas njihova razmišljanja i zaključci i pri tome ne skrivate koliko se ponosite genijalnošću svog potomka. Kod jednog broja djece ta je “genijalnost” zaista iznadprosječna. Njihovo ponašanje, govor, interesi ukazuju na to da takvo dijete može i treba više od svojih vršnjaka. 

OSOBINE DAROVITOG DJETETA

Darovito dijete je ono koje hoće i može više, koje stalno ima pitanja i zahtjeve, koje u odnosu na svoje vršnjake mnoge stvari može učiniti brže, spretnije, prije, uspješnije i u konačnici – drugačije. Darovita djeca u sebi nose posebne sklonosti za ovladavanjem određenim područjem, zajedno sa nagonom prema tome. Samostalno otkrivaju pravila i često potpuno nove načine rješavanja problema. Oni sami forsiraju i traže što poticajniju sredinu. Nekim područjima ovladavaju znatno prije svojih vršnjaka i napreduju mnogo brže bez posebnog angažmana odraslih. Kreativni su, motivirani i izuzetno koncentrirani na ono što je predmet njihovog interesa. Prati ih snažan osjećaj samosvjesnosti, visoki kriteriji prema sebi i drugima, neovisnost u mišljenju, motivacija i užitak u izazovima.

Shutterstock  Darovita djeca nekim područjima ovladavaju znatno prije svojih vršnjaka

Kod darovite djece možemo uočiti nekoliko potencijalnih osobina koje se često pojavljuju:

1. Napredna intelektualna sposobnost koja se očituje u lakoći razumijevanja novih ideja, lakoći pamćenja, uživanju u izazovnim igrama i stvaranju planova, uživanju u druženju sa starijom djecom i interesu za mnoge stvari i aktivnosti za koje njegovi vršnjaci ne pokazuju interes. Lako razumiju nove ideje, samostalno dolaze do njih te ih primjenjuju na nov i zanimljiv način.

2. Verbalno umijeće uočljivo je već od najranijih dana budući darovita djeca često rano progovore i pri tome preskoče period gramatičkih pogrešaka kroz koji prolazi većina male djece. Brzo razvijaju bogat i napredan vokabular, koriste složene rečenične strukture, izmišljaju i razrađuju priče u detalje, lako pamte pjesme i priče, rano počinju čitati i izrazito uživaju u igrama riječima.

Primjer: Hrvoje je s 2 godine rastavljao riječi na slogove – au-to-bus, ro-mo-bil, i to mu je bila vrlo zanimljiva igra.

3. Znatiželja je, uz verbalno umijeće, najupečatljivija osobina darovite djece. Njihova je znatiželja nezasitna jer žele znati sve o svemu. Ne prestaju postavljati pitanja, pozorno slušaju i obrađuju odgovore, imaju širok raspon interesa, žele znati o apstraktnim pojmovima kao što su prostor, pravda, vrijeme, ljubav,...

Primjer: Hrvoje (3 godine) sjedeći na plaži pita: “Što je to obzor?”

4. Kreativnost se javlja kao posljedica svega do sada nabrojanog. Darovita djeca uživaju u glumi i igranju “putovanja”, upotrebljavaju materijale na nov i neobičan način, vole nove i luckaste ideje, osmišljavaju kretivne načine rješavanja problema, izmišljaju nove priče na temelju poznatih, smišljaju nove završetke.

5. Darovita djeca puna su energije. Aktivni su dok ne padnu s nogu, trebaju stalnu stimulaciju. Puno se kreću, osim kada su koncentrirani na ono što ih zanima.

6. Koncentriranost i strast omogućuju ovoj djeci da ignoriraju bilo kakvo ometanje dok se bave aktivnošću koja je privukla njihovu pažnju. Oni vole rastavljati i sastavljati stvari, vrlo su uporni, a lako se koncentriraju na dvije ili više stvari istovremeno.

7. Izrazito su dobri u logičnom razmišljanju. Uživaju u brojenju i mjerenju, vole puzzle, bolje se osjećaju u organiziranom i uređenom okruženju, imaju snažne i uvjerljive argumente za sve, razumiju uzrok i posljedicu, žele znati razloge postavljenih pravila.

8. Darovita djeca su osjetljiva. Ona osjećaju jače i više, imaju razvijenu empatiju u ranijoj dobi, brzo prepoznaju emocije drugih ljudi, brinu o drugim ljudima i okolišu.

Primjer: Hrvoje (3,5 godine), kupa se u moru i kaže: “Kako nas more miluje!”

9. Osjećaj za humor očituje se u stalnoj potrebi za smišljanjem šala i zagonetki.

Shutterstock  Koncentriranost i strast omogućuju darovitoj djeci da ignoriraju bilo kakvo ometanje dok se bave aktivnošću koja je privukla njihovu pažnju

DAROVITO DIJETE ČESTO JE U KONFLIKTU

Zatečenost okoline ovakvim djetetom najčešće se manifestira čestim “konfliktom” te djece sa svojom okolinom. Oni su “neprilagođeni”, “nemogući” u obitelji, “prezahtjevni” u vrtiću.Često im je dosadno te imaju niz osobina koje nailaze na manje ili veće nerazumijevanje okoline.

Zbog svega navedenog djeca s visokim kvocijentom inteligencije mogu imati veće probleme sa socijalnim okruženjem od vršnjaka. Inteligencija darovitog djeteta u neprikladnom tretmanu okoline često se okreće protiv njega samoga i njegova okruženja, što se uglavnom iskazuje kroz ljutnju, buntovništvo i slična ponašanja.

Što učiniti?

Da bi za dijete rekli da je nadareno ono ne mora zadovoljiti sve nabrojane osobine. One nam okvirno daju smjernice na temelju kojih možemo prepoznati nadareno dijete. Detekcija nadarenog djeteta, a potom i dodatna stimulacija njegovog razvoja od izuzetnog je značaja kako za poticanje njegovih mogućnosti i zadovoljenje njegovih interesa tako i za spriječavanje brojnih konfliktnih situacija koje se mogu pojaviti između djeteta, njegovih vršnjaka i okoline u kojoj svakodnevno boravi. Darovita djeca trebaju podršku, potporu, razumijevanje i ohrabrenje roditelja i starijih, a njihove sposobnosti naprednu i poticajnu sredinu kako bi se mogle realizirati.

Shutterstock  Djeca s visokim kvocijentom inteligencije mogu imati veće probleme sa socijalnim okruženjem od vršnjaka

Tekst: Zvjezdana Jaić, odgojiteljica, stručnjak za rad s potencijalno darovitom djecom predškolske dobi