Iako nema recepta za to kako odgojiti uspješno dijete, psiholozi upozoravaju da upravo roditelji, njihov međusobni odnos i odnos prema djetetu, imaju velik utjecaj na to hoće li njihova djeca kad odrastu biti uspješna.
Evo kojih je 20 karakteristika zajedničkih roditeljima uspješne djece.
1. Uključuju djecu u obavljanje kućanskih poslova
"Ako djeca ne peru suđe, to netko mora napraviti umjesto njih", upozorila je u sklopu svog TED govora Julie Lythcott-Haims, bivša dekanica za brucoše Sveučilišta Stanford i autorica knjige „Kako odgojiti odraslu osobu“. Dodala je kako djecu ne treba oslobađati obveza u kućanstvu jer ih se tako uči da cijene sve poslove te da svatko ponaosob mora doprinijeti boljitku zajednice. Lythcott-Haims vjeruje da su djeca koja obavljaju kućanske poslove kasnije bolji zaposlenici, empatičnija su i samostalnija.
2. Uče svoju djecu socijalnim vještinama
Znanstvenici Sveučilišta Pennsylvania i Sveučilišta Duke pratili su više od 700 ljudi od njihove vrtićke dobi do 25. godine života. Otkrili su značajnu vezu između socijalnih vještina u vrtićkoj dobi i uspjeha postignutog 20 godina kasnije.
"Ovo istraživanje pokazalo je da je pomoć djeci u razvoju socijalnih i emocionalnih vještina jedna od najvažnijih stvari koje možemo učiniti za njih kako bismo ih pripremili za zdravu budućnost“, rekla je Kristin Schubert, direktorica Zaklade Robert Wood Johnson koja je financirala istraživanje.
3. Imaju visoka očekivanja
Na osnovu podataka dobivenih standardiziranim testovima koje je pisalo 6600 djece rođene 2001. godine, profesor na Sveučilištu Kalifornija, Neal Halfon, i njegovi kolege otkrili su da očekivanja koja djeci postavljaju roditelji značajno utječu na dječja postignuća.
"Roditelji koji žele da njihovo dijete ide na fakultet sve čine kako bi ostvarili taj cilj, bez obzira na materijalne prilike njihove obitelji“, rekao je Halfon. Istraživanje je pokazalo da su roditelji čak 96 posto djece koja su na testu postigla najbolji rezultat silno htjeli da njihova djeca upišu fakultet. Ova spoznaja podudara se i s rezultatima tzv. Pygmalion efekta prema kojem veća očekivanja rezultiraju boljim rezultatima.
4. Njeguju zdrave međusobne odnose
Djeca iz obitelji u kojima su roditelji u stalnom sukobu, bili oni razvedeni ili ne, prema istraživanju Sveučilišta Illinois, imaju manje šanse za uspjeh od djece čiji roditelji imaju zdrav odnos. Znanstvenik Robert Hughes primijetio je da djeca koja žive samo s jednim roditeljem prolaze bolje od djece koja žive s oba roditelja koji se stalno svađaju. Jedno istraživanje pokazalo je da dvadesetogodišnjaci koji su prije 10 godina proživjeli razvod roditelja još uvijek zbog toga osjećaju bol i tugu.
5. Svoju djecu rano podučavaju matematiku
Istraživanje provedeno 2007. godine na 35 000 predškolaca u SAD-u, Kanadi i Engleskoj pokazalo je da se rani razvoj matematičkih vještina može pretvoriti u veliku prednost. Kada djeca rano ovladaju matematičkim vještinama ona kasnije postižu bolje rezultate ne samo iz matematike nego i iz čitanja, pokazalo je istraživanje.
6. S djetetom razvijaju odnos od rođenja
Istraživanje provedeno 2014. godine na uzorku 243 osobe rođene u siromaštvu pokazalo je da su ljudi koji su imali dobru skrb u prve tri godine života postizali bolji školski i akademski uspjeh te razvili zdravije odnose s drugim ljudima.
7. Trude se ne biti pod stresom
Prema istraživanju Brigid Schulte, nedavno objavljenom u The Washington Postu, broj sati koje mame provedu s djecom starom između tri i 11 godina nema utjecaja na djetetovo ponašanje i kasnija postignuća. Dapače, tzv. intenzivno majčinstvo i helikopter-roditeljstvo mogu biti samo kontraproduktivni.
"Ako su majke pod stalnim stresom i rastrgane između posla i obitelji, to može samo loše utjecati na djecu“, rekao je koautor istraživanja, sociolog Bowling Green.
Postoji i pojam 'emocionalna zaraza' a odnosi se na situacije u kojima ljudi preuzimaju tuđe osjećaje. Drugim riječima, ako je vaš prijatelj sretan i vi ćete biti sretni, ako je vaš prijatelj tužan, na vas će prenijeti svoju tugu. Jednako tako i roditelj koji je iscrpljen ili frustriran, svoje emocionalno stanje prenosi na djecu.
8. Djecu uče da se za sve treba potruditi i ne izbjegavati neuspjeh
Carol Dweck, psihologinja na Sveučilištu Stanford, otkrila je da djeca (i odrasli) o uspjehu razmišljaju na dva načina. Prvi je fiksni način razmišljanja koji pretpostavlja da su naš karakter, inteligencija i kreativne sposobnosti statične i da ih ne možemo mijenjati, dok je uspjeh posljedica naslijeđene inteligencije. Drugi je tzv. rastući način razmišljanja koji se temelji na izazovima, a neuspjeh ne vidi kao dokaz neinteligencije, već kao odskočnu dasku za osobni rast i razvoj.
Kažete li svom djetetu da je iz testa dobilo peticu zato što je inteligentno, kod njega potičete fiksni način razmišljanja. Ako pak djetetu pošaljete poruku da je uspjelo zbog uloženog napora, učite ga rastućem načinu razmišljanja.
9. U obitelji su zaposlena oba roditelja
Prema istraživanju Harvard Business School ženska djeca zaposlenih majki postižu viši stupanj obrazovanja, kasnije imaju bolje poslove i zarađuju više novca (23 posto više od vršnjakinja koje su odgajale majke-domaćice). Sinovi zaposlenih majki češće pak obavljaju kućanske poslove i vode brigu o djeci. Konkretno, istraživanje je pokazalo da oni tjedno 25 minuta duže obavljaju kućanske poslove i sedam i pol sati duže brinu o djeci od očeva koji su odrasli uz majke-domaćice.
10. Češće su oslonac nego autoritarni ili permisivni
Još je psihologinja Diana Baumride 60-ih godina prošlog stoljeća otkrila da postoje tri vrste odgojnih stilova:
Permisivan:
Popustljiv odgojni stil koji podrazumijeva emocionalnu toplinu, ali slabu kontrolu.
Autoritarni:
Kruti odgojni stil u kojem roditelji postavljaju velika očekivanja i zahtjeve pred dijete provodeći strogi nadzor pri čemu ne pružaju dovoljno topline i podrške.
Autoritativni:
Roditelji postavljaju zahtjeve i očekivanja koja su primjerena dobi djeteta, provode nadzor i imaju čvrstu kontrolu nad djetetovim nepoželjnim obrascima ponašanja, uz ljubav, podršku i emocionalnu toplinu. Takvi roditelji potiču djetetovu znatiželju, kreativnost, samouvjerenost i nezavisnost emocija. Djeca autoritativnih roditelja samopouzdana su, sigurna su u sebe i odgovornija.
11. Uče svoju djecu da budu hrabra
Angela Duckworth, psihologinja sa Sveučilišta Pennsylvania, osvojila je 2013. godine MacArthurovu stipendiju za istraživanje koje je pokazalo da osobni uspjeh uvelike ovisi i o hrabrosti.
Radi se o tome da dijete treba poticati da zamisli budućnost kakvu želi, a potom se hrabro posveti ostvarivanju tog cilja.
12. Ne trude se dijete učiniti ovisnima o sebi
Ponašanje roditelja značajan je zaštitni i/ili rizični faktor emocionalnih problema tijekom odrastanja i kasnije u životu. Ljudi čiji su roditelji bili skloni psihološkoj i bihevioralnoj kontroli, kasnije su bili manje sretni, pokazalo je istraživanje koje su dugi niz godina provodili znanstvenici s londonskog sveučilišta UCL (University College London). Istraživanjem je bilo obuhvaćeno više od 2000 ljudi, a znanstvenici su mjerili rezultate dobrobiti više puta tijekom njihovog života: u dobi između 13 i 15 godina, u 36. i 43. godini te između 60. i 64. godine. Osjećaje koje su razvili pojedinci čiji su roditelji bili skloni psihološkoj kontroli znanstvenici su usporedili s osjećajima koji se razviju prilikom smrti bliskog prijatelja ili rođaka.
Ne dopuštanje djeci da samostalno donose odluke, narušavanje njihove privatnosti, poticanje ovisnosti o roditeljima, samo su neki od načina na koje roditelji mogu primijeniti psihološku kontrolu.
13. Skloni su djeci davati jednostavna imena
Brojna istraživanja pokazala su da ime neke osobe može utjecati na životni uspjeh. Utvrđeno je da ljudi s uobičajenim imenima, koja se lako izgovaraju, imaju više uspjeha.
14. Vode računa o tome kako se svađaju pred djecom
"Kad djeca svjedoče svađi svojih roditelja i vide da njihovi roditelji situaciju pokušavaju riješiti kompromisom, zapravo su sretnija no što su bila prije no što su prisustvovala svađi“, tvrdi E. Mark Cummings, razvojni psiholog sa Sveučilišta Notre Dame. Dodaje kako „konstruktivne svađe“ djeci pokazuju da njihovi roditelji mogu riješiti probleme. S druge pak strane stalna izloženost djece destruktivnom konfliktu može rezultirati njihovom zabrinutošću, osjećajima tjeskobe, beznađa, bijesa i sl., a sve se to može odraziti i na uspjeh u školi.
15. Uče djecu kako da se nose s neuspjehom
Jedanod najnovijih stilova roditeljstva i odgoja djece je odgoj „snježne ralice“ ili potpuno upravljanje djetetovim životom kako bi ga se zaštitilo od neuspjeha. Jedan od najštetnijih aspekata takvog roditeljstvo jest da se ono nastavlja i u odrasloj dobi. Prema anketi The New York Timesa i Morning Consulta, tri četvrtine roditelja čija su djeca stara između 18 i 28 godina još uvijek im rezerviraju liječnički pregled i šišanje.
16. Ne dopuštaju djeci previše gledati televiziju
Prema istraživanju koje je 2011. provelo Sveučilište Ohio State djeca koja odmalena puno gledaju televiziju imaju smanjene komunikacijske vještine jer gledanje televizije smanjuje komunikaciju između roditelja i djeteta. Istraživanje je pokazalo i da je za jačanje komunikacijskih vještina vrijeme koje djeca provedu čitajući daleko kvalitetnije od gledanja televizije.
17. Skloni su dopustiti djeci da samostalno donose odluke
Lauri J. Dessauer, savjetnica za mentalno zdravlje, upozorava da djecu, ako im ne dopustite da samostalno donose odluke, stvarate ovisnima o sebi.
Ako vi donosite sve odluke za svoje dijete, uključujući i onu što će obući, kada će pisati zadaću, s kim će se igrati, dijete može potpuno izgubiti želju za samostalnim donošenjem odluka, napisala je Dessauer za Psychology Today. Upozorila je da takva djeca kad odrastu traže partnera koji će nad njima imati svu moć i kontrolu.
18. Vole čitati djeci
Brojna istraživanja pokazuju da svakodnevno čitanje djetetu jača njegove književne i jezične vještine te utječe na njegov kognitivni razvoj. Primjerice, djeca kojima se dok su imala četiri godine roditelji puno čitali kada su napunila osam godina postizala su daleko bolje rezultate na testovima čitanja i pisanja od djece kojima roditelji nisu čitali.
Osim ovih karakteristika, istraživanje koje je 2014. provela Sandra Tang, psihologinja na Sveučilištu Michigan, otkrilo je da su djeca majki koje su završile srednju školu ili fakultet kasnije završila isti stupanj obrazovanja. Tang je pratila oko 14 000 djece koja su od 1998. do 2007. pohađala vrtić. Pokazalo se da su djeca koju su rodile majke tinejdžerke (s 18 godina ili još mlađe) imala manje šansi da završe srednju školu ili fakultet. Do sličnih rezultata došlo je istraživanje koje je 2009. godine na uzorku od 856 djece u dobi od osam godina proveo psiholog Eric Dubow. Pokazalo se da je obrazovna razina koju su u tom trenutku imali njihovi roditelji značajno odredila kakav će te osobe ostvariti rezultat tijekom obrazovanja i 40 godina kasnije na poslu.
Istraživanje znanstvenika Seana Reardona sa Sveučilišta Stanford pokazalo je da se socioekonomski jaz među ljudima s godinama sve više produbljuje. "Razlike u postignućima između djece iz obitelji s visokim prihodima i onih s niskim prihodima su za 30 do 40 veće u djece koja su rođena 2001. godine nego u djece koja su rođena prije 25 godina“, zaključio je.