Djetetu igra nije samo zabava. Igra je ključ učenja o svijetu. Dijete kroz igru razvija sve svoje osnovne razvojne vještine. Igra potiče kognitivan, fizički, socijalni i emocionalni razvoj. Učenjem kroz igru potičemo dijete na komunikacira pa samim time uči nove riječi i kako izraziti svoje mišljenje.
Otkriva svoju samosvijest i izgrađuje pozitivno samopoštovanje. Učenje kroz igru razvija kreativnost vašeg djeteta. Pruža mu mogućnost stvaranja i istraživanja svijeta oko sebe. Svladava nove vještine i izgrađuje samopouzdanje koje će mu biti potrebno u zadacima koji ga čekaju kroz život.
Učenjem kroz igru izlažete svoje dijete interakciji i izgradnji odnosa. Međusobno uče dijeliti, pristajati na kompromise i rješavati sukobe. Jedna od jako važnih stavki je i da ćete sa svojim djetetom kroz igru izgraditi posebnu vezu. Sudjelujući u djetetovoj igri, počinjete graditi povjerenje i razumijevanje jer dijete kroz igru istražuje i upoznaje pojedinca. Odvajanjem vremena za igru sa svojim djetetom, pripremate ga za igru sa svojim vršnjacima. Prvo će kroz interakciju s vama naučiti kako komunicirati i riješiti problem.
Možda vam se čini da je učenje kroz igru teško i vrlo izazovno, ali zapravo je prilično jednostavno. Sve što želite naučiti svoje dijete možete pretvoriti u novo iskustvo temeljeno na igri. Recimo da želite naučiti svoje dijete sve o Mjesecu jer je to nešto što ga zanima i o čemu često postavlja pitanja.
Prvo razmislite o nekim uobičajenim stvarima koje znate o Mjesecu:
1. Mjesec kruži oko Zemlje.
2. Ne vidimo uvijek cijeli Mjesec na nebu.
3. Mjesec utječe za gibanje mora i oceana na Zemlji.
4. Na Mjesecu nema života.
Broj 1 – Mjesec kruži oko Zemlje. Da objasnimo Mjesečevo kruženje oko Zemlje možemo uzeti jednu svjetiljku i postaviti ju na sredinu sobe da nam predstavlja Sunce. Djetetu damo da izabere jednu loptu koja će predstavljati Zemlju i jednu loptu koja će predstavljati Mjesec. Vi ćete s loptom koja predstavlja Zemlju polako kružiti oko svjetiljke, a dijete će s loptom koja predstavlja Mjesec lagano trčati oko vas.
Broj 2 – ne vidimo uvijek cijeli Mjesec na nebu. Upoznat ćemo dijete s 4 mjesečeve mijene koristeći lopte iz prethodne igre. Dijete drži loptu Zemlju, a vi loptu Mjesec. Kada stavite svoju loptu Mjeseca između Sunca (svjetiljke) i lopte Zemlje koju drži dijete, Mjesec se neće vidjeti sa Zemlje jer ga Sunce obasjava sa stražnje strane. Ta se mjesečeva mijena naziva Mlađak ili Mladi Mjesec. Kad se Mjesec nalazi Zemlji s desne strane vidimo samo jednu polovicu Mjeseca i nazivamo ga Prva četvrt. Kad je Mjesec iza Zemlje u odnosu na Sunce (svjetiljku), potpuno je obasjan i vidimo ga kao Pun mjesec. A kad se Mjesec nalazi s lijeve strane Zemlje vidimo njegovu drugu polovicu i nazivamo ga Zadnja četvrt.
Broj 3 – Mjesec utječe na gibanje mora i oceana na Zemlji. Da objasnimo djetetu plimu i oseku možemo uzeti jednu duboku i široku posudu i u nju staviti malo vode, da prekrije dno posude. Pomjeranjem posude voda se pomjera na jedan ili drugi kraj. To se događa jer Zemljina gravitacija vuče vodu u posudi. Isto se događa s našim morima i oceanima zbog gravitacijskih sila koje se nalaze između Zemlje, Mjeseca i Sunca pri njihovom međusobnom kretanju kroz svemir.
Broj 4 – na Mjesecu nema života. Dijete neka nabroji što nam je sve potrebno za život i objasnimo mu kako Mjesec nema uvjete potrebne za život. Kao zabavu možemo djetetu reći da trči s jednog kraja prostorije na drugi, dok ga mi pri tome snimimo mobitelom uz upaljenu slow motion opciju. Pokažemo djetetu snimku i objasnimo mu da zbog slabije gravitacije kretanje na Mjesecu izgleda slično kao na našoj usporenoj snimci.
Stvaranje vlastitog učenja kroz igru može biti vrlo jednostavno. Uz malo snalažljivosti i kreativnosti možete djetetu ponuditi različita iskustva, pomoći mu da razvije nove vještine i nauče ga o svijetu oko sebe. I zapamtite, dijete najbolje uči kada je aktivno uključeno i kada se zabavlja.
autor: Sabina Zvečić Pristav, mag. imunobiologije
Vlasnica Tinker Labs Trnje znanstvene škole, @tinkerlabs_trnje