Talijanka Maria Montessori, koja je rođena prije 150 godina, ostala je upamćena kao dječja psihijatrica i autorica jednog od najboljih edukacijskih programa koji je usvojen u tisućama škola diljem svijeta.
Bila je prva žena liječnica u Italiji, a osim medicine studirala je psihologiju, filozofiju i antropologiju – što je na prijelazu stoljeća bio zaista velik uspjeh. Svoju je odgojnu metodu razvila promatrajući djecu i uključujući znanja svih znanosti koje je studirala. Suvremeni znanstvenici sada, cijelo stoljeće poslije, svojim istraživanjima potvrđuju njezina otkrića.
Načela metode Montessori
Maria Montessori isticala je da su rani odgoj i obrazovanje, uz poticaje i interakciju, jedna od pretpostavki za razvoj mozga. Smatrala je da sposobnosti koje djeca steknu u ranom djetinjstvu imaju važnu ulogu u razvijanju uravnoteženog, poduzetnog i kompetentnog ponašanja. Naglašavala je važnost poštovanja djeteta, njegove slobode samoizražavanja te odgoja i obrazovanja putem osjetila i pokreta.
Vjerovala je da je za dobar odgoj djeteta jednako važna i brižljivo pripremljena okolina i aktivnosti koje razvijaju sve dječje sposobnosti, kreativnost, neprestano istraživanje, stjecanje novih znanja i prilagođavanje promjenama. Smatrala je da se potrebe djeteta mijenjaju s promjenama društva te je upozoravala kako mi odrasli moramo toga biti svjesni i omogućiti djetetu da se s tim promjenama nosi.
Knjige koje je napisala, didaktički pribor i materijali koje je konstruirala te njezine spoznaje uvelike su utjecale na razvoj pedagogije u cijelom svijetu, pa ne čudi što život i djelo Marije Montessori i danas plijeni pozornost roditelja, odgajatelja, učitelja, psihologa, pedagoga, liječnika, defektologa – jednako kao i prije više od stotinu godina kada je osnovana prva dječja kuća Marije Montessori.
Danas je njezina metoda prisutna u svim zapadnim zemljama Europe i SAD-a.Svi montessori vrtići i škole koriste se načelima koje je postavila Maria Montessori i didaktičkim priborom koji se proizvodi u nekoliko tvornica u zapadnoj Europi i SAD-u, sličnim namještajem i rasporedom u učionicama – bez obzira na to gdje je škola zemljopisno smještena. U Hrvatskoj postoji 20 montesorskih skupina (vrtića ili skupina koje rade po posebnom programu kao dio vrtića ).
Talijanski predsjednik Sergio Mattarella nedavno je istaknuo da Maria može poslužiti kao primjer, jer je dala veliki doprinos ne samo obrazovanju, već i emancipaciji žena i dokazala da je moguće uspjeti u grani kojom dominiraju muškarci. Na kraju je istaknuo kako je njezin život postao simbolom slobode, inteligencije i ženske kreativnosti te da je bila veliki humanitarac i dama koja je svojom hrabrošću i znanjem uspjela pobijediti drevne predrasude.
Njezin je san bilo otvoreno društvo, čiji članovi prepoznaju i poštuju međusobne različitosti te neprestano vode dijalog. Ova izuzetna dama preminula je 6. svibnja 1952. u Nizozemskoj, gdje je i pokopana.
Popularna metoda uvođenja krute hrane: Znate li razlikovati bezopasno zagrcavanje od gušenja?
Zašto djeca vole skakati po lišću: Mama nabrojila razloge zašto je to dobro za njihov razvoj, ali i za roditelje
8 znakova da ste dobar roditelj: Ako se vaše dijete ponaša ovako, znači da radite dobar posao
10 aktivnosti koje bi djeca vrtićke dobi trebala raditi svaki dan
Treba li djecu voditi na groblje i sprovode?