U najnovijoj epizodi podcasta Rastući s djecom ugostili smo psihologa i edukatora Marija Brkića, s kojim smo otvorili goruću temu današnjice – rizična ponašanja djece i mladih u virtualnom svijetu. Od dijeljenja eksplicitnih sadržaja, preko vrijeđanja i isključivanja u grupnim chatovima, sve do snimanja i dijeljenja tučnjava - digitalno nasilje sve je prisutnije, a posljedice ozbiljne i dugoročne.

"Netko mi je to jednom rekao: dijete od 10 godina želi privatnost, uzme tablet i ode u sobu. Kakva privatnost desetogodišnjaka, i to s internetom u sobi?" l tim riječima Brkić otvara jedno od ključnih pitanja: gdje su granice između povjerenja, kontrole i roditeljske odgovornosti?

97% fotografija intimnog sadržaja proslijeđuje se trećoj osobi

Brkić nas upoznaje sa statistikama i osobnim zapažanjima o tome koliko duboko rizična ponašanja prožimaju svaki kutak dječjeg online svijeta. "97 % puta kad netko pošalje fotografiju intimnog sadržaja drugoj osobi, ona bude proslijeđena dalje - dakle, samo 3 % ostane između te dvije osobe", upozorava Brkić, ističući da privatnost u digitalnom dobu za mlade praktički ne postoji.

U ovom razgovoru Brkić objašnjava kakvi su najčešće profili žrtava i počinitelja cyberbullyinga, ali naglašava i kako su i djeca počinitelji zapravo žrtve nekog drugog oblika nasilja ili kućnog zanemarivanja. Posebno se osvrnuo na još jednu kategoriju djece, onih tihih promatrača, a u posljednje vrijeme i „snimača“ koji dalje dijele sadržaj tučnjava i sukoba.

"Djeca koja snimaju nasilje, a ne sudjeluju u njemu, za mene su posebno uznemirujući. Oni zapravo prave distancu i gledaju s mobitelom ispred lica jer ne žele biti 'u priči'. A time su već u njoj." Istraživanja pokazuju da dijeljenje nasilnih i intimnih sadržaja ne prati stvarni osjećaj odgovornosti, jer virtualni svijet briše granicu između posljedica i namjere.

Govoreći o opasnostima virtualnog svijeta, neizpstavan je i sve prisutniji gaming svijet.

"Imate djecu koja su zaglavila u taj svijet gaminga i njihov život vjerojatno ne bi imao onikakav smisla da nestane internet, da nemaju računala… Znači, jedan dio djece koncept života potpuno uvodi u virtualu." Ovaj virtualni „socijalni krug“ - često na engleskom jeziku, bez pravih vršnjaka pored sebe - stvara pakao anksioznosti: neizvjesnost o vlastitom identitetu i kronični osjećaj isključenosti.

'Kakva privatnost s 10 godina?'

U raspravi o granicama kontrole i povjerenja, Brkić kategorički odbacuje ideju da desetogodišnjak smije imati neograničenu privatnost iza zatvorenih vrata sa svojim tabletom. "Kakva privatnost s 10 godina? S tabletom, internetom, pogotovo u sobu?", pita retorički, naglašavajući potrebu za aktivnim nadzorom popraćenim razgovorom. Iako prihvaća da nijedan roditelj ne želi biti „veliki brat“, smatra da je ključno znati kada i kako „presjeći“ - s pratnjom otvorene komunikacije, a ne s nametnutim zabranama.

Brkić osobito ističe važnost ranog uspostavljanja pouzdane veze između roditelja i djeteta: "Roditelj mora znati da je odgovornost na njemu... da si ti taj koji reagiraš kad dijete ode predaleko." Umjesto čiste zabrane interneta, preporučuje zajedničko postavljanje pravila - o vremenu korištenja, o aplikacijama, pa čak i o načinu dijeljenja sadržaja. Samo tako, tvrdi, dijete razvija osjećaj odgovornosti i kritičkog razmišljanja prije nego što jednom zauvijek „klikne“ na dugme za slanje.

Na kraju epizode, Brkić poručuje roditeljima i odgajateljima: digitalni je svijet neizbježan, ali bez jasnih okvira - granica i otvorenih razgovora - djeca riskiraju ozbiljne psihološke posljedice.

Pogledajte cijelu epizodu i saznajte što se krije iza dječjih rizičnih ponašanja u virtualnom svijetu te kako ih zaštiti od potencijalnih opasnosti: