Na određena roditeljska umijeća sigurno ste ponosni, ali znajte da nekih možda i niste svjesni. Zato pozorno pročitajte svako pitanje i odaberite odgovor s kojim se slažete. Točnih i netočnih odgovora nema pa pokušajte biti što iskreniji. Također se pokušajte ograditi od odabira odgovora koji vam se u biti najviše sviđa, odnosno koji biste voljeli da ga možete provesti u odgoju svojega djeteta. Ako uspijete zaista odgovoriti tako, dobit ćete točniji opis svojeg roditeljskog stila te doznati u kojim biste aspektima još mogli poraditi na sebi.

shutterstock_523948342.jpg
Shutterstock Je li vam važno da dijete ima dnevni raspored?

1. Vaša su se djeca posvađala oko igračke i sada dolaze k vama da presudite tko ima pravo. Vi...

a) Pozorno slušate što vam djeca govore i donosite, prema vašem mišljenju, najpravednije rješenje; (A)

b) Ne prihvaćate razgovor o svađi, već ih tjerate van na igranje; (P)

c) Uzimate spornu igračku od djece dok se ona ne dogovore među sobom kako će se s njom igrati. (D)

2. Uhvatili ste susjedino dijete kako puši na hodniku. Što ćete učiniti?

a) Praviti se da niste ništa vidjeli; (P)

b) Zaprijetit ćete se djetetu da ćete sve reći njegovim roditeljima; (A)

c) Izmislit ćete neki neočekivani argument o štetnosti pušenja, primjerice, kako je ono uzrok smrada iz usta. (D)

3. Dvogodišnje se dijete inati i ne želi poslušati. Što ćete napraviti?

a) Manje ćete ga pitati želi li nešto kako ne biste stalno slušali odgovor "ne". Radit ćete sve pozitivno, ignorirati ispade jer će tako brže proći; (A)

b) Nagovarati ga, nuditi izbor jer mislite da će ga to smiriti; (D)

c) Ostavit ćete ga na miru. Ako se ne želi šetati, jesti, spavati... ne mora. (P)

shutterstock_1043332759.jpg
Shutterstock Ako vas dijete ne sluša hoćete li nastaviti tjerati po svome ili ćete ga ostaviti na miru?

4. Vaš mališan ima slobodnu aktivnost, primjerice, ritmiku ili nogomet, uspješan je, ali nakon nekog vremena odustaje. Što činite?

a) Takva su razdoblja normalna kad se čovjek bavi nečim ozbiljnijim, no loše je odustati od nečeg kad je već počeo; (A)

b) Pokušat ću razjasniti što je razlog što je odustao, koliko je ozbiljan u tome i iz tog ću pokušati zaključiti što dalje; (D)

c) Razmišljam kako nema smisla prisiljavati dijete na bilo što. Ako želi ostaviti aktivnost, neka je ostavi. Probao je i sada ga to više ne zanima. (P)

5. Prijateljica vam se žali na svoje vrtićko dijete koje je sporo i u svemu treba poticaja. Što savjetujete?

a) Da uzme više vremena za dijete i uzme u obzir njegov temperament; (D)

b) Da razradi sistem požurivanja djeteta, primjerice, brojenje do deset; (A)

c) Da tome ne pridaje osobito značenje jer će se problem prije ili poslije sam riješiti. (P)

6. Je li važno da dijete ima dnevni raspored?

a) Važno je, iako iznimke potvrđuju pravilo, primjerice, doček Nove godine. Raspored je koristan za dijete, a i roditeljima olakšava život; ( A)

b) Uopće nije važno! Stalan trud da se dijete stavi na spavanje ili posjedne za stol zaista iscrpljuje; (P)

c) Nekakav raspored složi se već kroz svakodnevni život i proizlazi iu djetetovih individualnih potreba, ali i poticaja koje mu obitelj svaki dan pruža. (D)

shutterstock_1955538139.jpg
Shutterstock Kad je po vama idealan trenutak da dijete prestane nositi pelenu?

7. Kad se dijete treba ostaviti pelene?

a) Kad dijete dugo vremena ostaje suho, a može mu se objasniti što se od njega očekuje, odnosno sigurno ne prije 1,5. – 2. godine; (D)

b) Kad nauči sjediti, treba ga polako učiti i na tutu; (A)

c) Ako roditeljima nije sila iz ekonomskih razloga, tada se s pelenama ne treba previše zamarati. Nema tog čovjeka koji kao odrastao ne zna ići na zahod ili nosi pelene. (P)

8. Koja vam se rečenica najviše sviđa?

a) "Do vjenčanja sam imao najmanje šest teorija o odgoju djece, a sada imam šestero djece i nijednu teoriju!" John Wilmot; (P)

b) "Cilj je odgoja naučiti djecu da žive bez nas!" Ernest Legouve; (D)

c) "Djeca su kao trava, a travi treba i rosa i kosa", stara hrvatska poslovica. (A)

9. Vrativši se iz škole, dijete govori da nema ništa za zadaću iako se prije to nije događalo. Vi...

a) Trudite se provjeriti tu informaciju kod drugih roditelja i učiteljice; (A)

b) Pitate dijete je li sigurno u to, kako poslije ne bi bilo neprilike; (D)

c) Odmah ćete povjerovati. Ako učiteljica nije zadala, onda nema zadaće. (P)

10. Ne sviđa vam se jedan od prijatelja iz ulice s kojim se vaše dijete druži. Vi...

a) Odlučno zabranjujete djetetu da se druži s njim; (A)

b) Ispitujete dijete zašto mu se sviđa taj prijatelj, izgovarate svoje mišljenje, pokušavate raširiti krug djetetovih prijatelja kako bi se možda pojavili novi prijatelji; (D)

c) Ne miješate se. Na kraju, sve će se to još mnogo puta promijeniti i dijete će već samo odlučiti s kim će se igrati. (P)

shutterstock_1162190788.jpg
Shutterstock Ako vam dijete kaže da danas nema zadaću, vjerujete li mu ili ćete provjeriti sa strane govori li istinu?

Autoritativan, demokratski ili popustljivi?

Pogledajte koji odgovor prevladava kod vas – A, D, P – pa pročitajte o vašem roditeljskom stilu.

A

Vaš je stil odgoja autoritativan. Zvuči oštro, no u stvarnosti nije tako loše. To ne mora značiti da vi prakticirate samo kazne i suzbijate bilo kakvu djetetovu inicijativu, nego u prvome redu imate želju nadzirati dijete u svakom koraku. Ta želja roditelja da prati apsolutno sve što se zbiva u djetetovu životu i duši spriječit će da dijete pogriješi. Ali, često se na greškama tek nauči. Što je vaše dijete manje, to je veći autoritet koji imate nad njim. No, kako dijete odrasta, važno je "popuštati uzde" i dopustiti djetetu da ima vlastita rješenja i odluke – za početak u malim stvarima, a zatim i u ozbiljnijim pitanjima. Svaki roditelj treba na vrijeme shvatiti da djeca prerastaju neupitnost roditeljskog autoriteta i prema tome mijenjaju i svoje ponašanje. Ne prilagodite li se na vrijeme, mogli biste odgojiti čovjeka koji se stalno buni i svađa ili, pak, suprotno – čovjeka koji se povija, ponizan je i nema životne inicijative pa se stalno drži za mamine i tatine skute.

D

Vi se svjesno ili nesvjesno koristite demokratskim stilom odgoja. Uvjereni ste u to da je najbolje rješenje ono koje čovjek (čak i maleni) donese sam. Vi smatrate da slobodu djeteta ne valja ograničavati bez razloga i da u pitanjima odgoja treba polaziti od djetetovih potreba i mogućnosti, a ne od vlastite udobnosti. Ipak, s druge strane, ne smijete zaboraviti da su roditelji ustvari obvezni postupati prema djetetu ponajprije s pozicije odrasle osobe prema malom djetetu. Vaš i djetetov život može biti u mnogočemu lakši ako ne započinjete beskrajne rasprave o svemu, nego ukratko samo iznesete svoje rješenje. Vaše je dijete još zaigrano i bezbrižno, a ne vaš odrasli prijatelj. Zbog toga mu ne treba stavljati na leđa terete odluka kojima nije doraslo. Nemojte se bojati pokazati strogost te, ako to dijete zaslužuje, primjereno ga i kazniti. Prema mišljenju psihologa, primjerena kazna kod djeteta prvo pojačava, ali zatim i smanjuje osjećaj krivnje. Kad dijete odradi kaznu, posprema tu situaciju i ostavlja je u prošlosti, ponovno dobiva osjećaj da je sve u redu i da se može krenuti dalje.

P

Popustljivi stil odgoja vaš je roditeljski stil. Vi situacije puštate da se dogode i nad njima praktički nemate kontrolu. Prema vašem mišljenju, djeca ionako rastu sama po sebi, a vi im dajete samo onoliko koliko je nužno za opstanak. Katkad – iako jako rijetko – takva pozicija ima određene prednosti. Primjerice, u nekoj novoj situaciji na vrijeme možete zauzeti popustljiv stav kako biste se orijentirali, snašli i zatim se mogli eventualno postaviti. Roditelj se naravno može opustiti kad su male stvari u pitanju te ih slobodno prepustiti djetetu da o njima odluči. No, ako roditelji ni u čemu djetetu ne daju svoje mišljenje koje je ustvari znak pažnje i brige za dijete – to je signal za uzbunu. Često to govori da su roditelji zbog vlastite slabosti jednostavno dignuli ruke od djeteta. A nerijetko je riječi o lijenosti zbog koje im se jednostavno ne da upletati u složene probleme koje pred njih stavlja život pa ih ignoriraju i nadaju se da će se riješiti sami od sebe. Opasnosti koje u tom smislu prijete djetetu mogu biti velike.