Nedavno izvješće National Geographica istaknulo je sve veću zabrinutost učitelja i stručnjaka o smanjenju finih motoričkih vještina kod male djece. Neki od izazovi za današnju djecu su držanje olovke, vezanje vezica na cipelama i korištenje škara. Izvješće, koja se poziva na istraživanje Education Weeka, sugerira da se problem pogoršao posljednjih godina jer djeca provode više vremena ispred ekrana, manje se igraju na otvorenom i doživjela su razne promjene povezane s pandemijom.
Prema anketi Education Week, 77% učitelja je izjavio da učenici imaju veće poteškoće s korištenjem olovke, kemijske i škare. Za usporedbu, 69% primijetilo je povećane probleme s vezanjem vezica na cipelama u odnosu na prije pet godina.
Uloga pandemije u smanjenju fine motorike
Lako je okriviti pandemiju za ovo pogoršanje fine motorike. Istraživanje na više od 250 beba rođenih u prvoj godini pandemije otkrilo je da su u dobi od šest mjeseci postigla niže rezultate na testovima fine motorike od beba rođenih prije pandemije.
Lauren Shuffrey, koja je provela studiju i sada je profesorica na Medicinskom fakultetu Grossman na NYU, kaže da je teško znati jesu li rezultati posljedica povećanog prenatalnog stresa ili drugačijeg okruženja s kojim su bebe iskusile pandemiju u svojim prvim mjesecima.
Boravak kod kuće sa zaposlenim roditeljima također je doveo do povećanja vremena provedenog pred ekranom za djecu svih uzrast, što je čimbenik koji je mogao potaknuti pogoršanje fine motorike.
"Roditelji su učinili ono što su morali u neidealnim okolnostima", kaže Shuffrey.
Međutim, Steven Barnett, suvoditelj Nacionalnog instituta za istraživanje ranog obrazovanja na Sveučilištu Rutgers, vjeruje da ovaj trend postojao i prije pandemije, a da je pandemija možda osnažila postojeći problem.
Kako ekrani smanjuju praktičnu igru?
Vrijeme provedeno na ekranima, bilo da je riječ o mobitelu, tabletu ili TV-u, smanjuje vrijeme provedeno u izrađivanju i crtanju. Iako vježbanje matematike ili stvaranje digitalne umjetnosti na tabletu može biti korisno za obrazovanje, ono ne razvija finu motoričku kontrolu koja proizlazi iz pisanja, rezanja ili bojanja.
Igre na otvorenom, ključne za razvoj fine i grube motorike, također su u opadanju.
"Oni ne kopaju, ne skupljaju cvijeće, sve zanimljive stvari koje bi djeca mogla raditi", kaže Barnett.
Ne samo to, stručnjaci naglašavaju kako su pogodnosti u roditeljstvu također utjecala na razvoj vještina. Rastezljive hlače bez patentnih zatvarača ili gumba štede vrijeme, a unaprijed zapakirane grickalice eliminiraju nerede. No, takve pogodnosti lišavaju djecu mogućnosti vježbanja zatvaranje patetnih zatvarača, zakopčavanja ili korištenja posuđa.
Isto tako, promijenile su se i dječje preferencije prema igračkama. Magnetske pločice zamijenile su slagalice i drvene kocke koje zahtijevaju strpljenje i preciznost.
Prema podacima Pew Researcha, čitanje iz zabave postalo je daleko manje uobičajeno u SAD-u.
Ova promjene ne samo da utječu na pismenost, već i na vještine kao što su koncentracija i fokus, koji su važni za razvoj fine motorike. Razina frustracije jednostavnim zadacima raste. To tjera djecu da odustanu i ne pokušaju doći do rješenja, a smanjena sposobnost da se usredotoče na zadatak, posebno onaj koji zahtijeva napor, ključno pridonosi smanjenju fine motorike.
Kako pomoći djeci da razviju fine motoričke sposobnosti?
Dobra vijest je da se fina motorika može poboljšati, ali potrebna je namjera. Ovo su neke od metoda koje roditelji mogu isprobati:
- Izazov 1000 sati vani - Ideja je jednostavna, provesti 1000 sati godišnje vani. To je protuotrov ekranima i prirodan način za izgradnju motoričkih vještina kroz penjanje, igru i istraživanje.
- Učinite finu motoriku zabavnom - Umjesto inzistiranja na vježbanju rukopisa, uključite plastelin, rezanje, šivanje i slagalice u svakodnevnu igru.
- Vrijeme bez ekrana - Ovo vrijedi i za roditelje. Ako želite da vaša djeca više čitaju, više se igraju i izgrade jače vještine, morate modelirati takvo ponašanje. Pokušajte primijeniti jutra ili vrijeme nakon škole bez tehnologije.
- Umjetnost i rukotvorine - Postavite stol s bojicama, flomasterima, perlicama i svime što mogu iskoristiti za izradu rukotvorina. Potom ih pustite da slobodno stvaraju.
- Potaknite darove kućne izrade - Neka vam djeca pomognu zamotati poklone, napisati rođendanske čestitke ili izraditi darove. Ove aktivnosti su zabavne i vježbaju finu motoriku.
Svijet se brzo mijenja, ali djetinjstvo ne mora. Vrijeme je da usporimo, primijetimo pomak i budemo proaktivni u pružanju vještina koje su potrebne našoj djeci.