"Najnapornije od svega mi je činjenica da smo stalno online i cijele dane gledamo u ekrane, no istodobno mi je to i olakšavajući faktor, jer sada čitavo nastavno gradivo, pa i ono što se inače događa u školi, a za što nisam sigurna da moj sin dobro usvoji i prenese, imam pod kontrolom, crno na bijelo", tako kaže 40-godišnja Zagrepčanka Ivana, majka troje djece, od kojih je jedan dijete s posebnim potrebama. Njezin Luka učenik je 5. razreda osnovne škole, a zbog problema iz spektra autizma, od početka školovanja ima asistenta u nastavi. Kako ta pomoć funkcionira u novim okolnostima, tijekom nastave na daljinu?
"Dogovoreno je da će nam naša asistentica pomagati i u novim okolnostima, no mi za sada tu pomoć nismo koristili, jer nam se čini previše komplicirano. Zbog socijalne distance, tu bismo nastavu trebali održavati online, a to nam je za sada komplicirano. Možda je situacija kod mene drugačija nego kod druge djece s posebnim potrebama, jer smo mi i do sada najviše uspjeha postizali baš zbog toga što smo oboje, i suprug i ja, jako angažirani oko njegove škole i puno s njime radimo kod kuće, unatoč pomoći asistenta u nastavi", priča ova majka i hvali video-materijale Škole za život. Njezin sin uz pomoć takvih video-materijala lakše usvaja gradivo nego inače, a prednost je i to što i ona sada može slušati uživo predavanja profesora na Zoomu.

"Svjesna sam da škola na daljinu zahtjeva velik angažman roditelja, ali kod nas je to i inače tako. Koliko će ovakva nastava, doista, biti kvalitetna, ovisi o angažmanu svakog pojedinog profesora. Mi, primjerice, imamo sreću da nam profesorica iz hrvatskoj jezika redovito drži uživo predavanja na Zoomu, na taj način se uvijek postigne neka širina u tumačenju gradiva, a i lijepo je uživo komunicirati. No čujem od drugih mama kako to nije slučaj s drugim profesorima, neki samo pošalju mail što treba odraditi i to je to", priča ova mama. I njoj, dakako, kao i svima nama, teško pada socijalna distanca, osobito što u kući treba "pomiriti interese" svih članova: ostalo dvoje djece, supruga, koji radi od kuće, te njezine, koji u trenutačnim okolnostima, ne dođu na red.

"Zbog sina sam prije godinu dana dala otkaz, jer nije bilo moguće uskladiti njegove, sve zahtjevnije školske obveze i moj posao, tako da sam se naviknula biti doma. Ipak, ipak ova nenormalna situacija, kada ne možeš normalno otići u trgovinu i družiti se s ljudima, svima teško pada. Jedva čekamo povratak rutini, jer - ma kakvi nas problemi inače mučili - iz ove nam se perspektive čine mali i nevažni. U jednom sam se trenutku, slušajući vijesti iz Italije te nakon onog strašnog potresa u Zagrebu, doista bila preplašila. Imala sam osjećaj kao da je došao smak svijeta. Sada sam bolje i puna vjere da ćemo skoro ponovno normalno živjeti", kaže ova mama.

Svoja iskustva ispričala nam je i vlasnica Malog vrtuljka Martina Jurilj, mag.rehab.educ., koja se bavi savjetovanjem i edukacijom roditelja i djece s poteškoćama u razvoju. Ona je izradila i edukativnu slikovnicu "Što je to koronavirus", koju možete besplatno preuzeti OVDJE.

"Djeca sa kojom radim u Malom Vrtuljku uključena su u redovite razredne odjele ili u posebne razredne odjele. Sva djeca su dobne skupine od 1. do 4. razreda i uključeni su u Školu na Trećem preko HRT3, a jedan učenik pohađa 5.razred i uključen je u nastavu na daljinu. Moram reći da nije idealno, mnoga djeca koja imaju pravo na osobnog asistenta u nastavi, sada su privremeno bez njih. Praćenje nastave na HRT3 je lijepo organizirano i sve pohvale učiteljicama koje je realiziraju, ali mnogo toga ostaje na roditeljima. Također, kod nastave na daljinu, mnogo ovisi o kreativnosti pojedinaca koji provode nastavu. Roditelji mi se u ovim trenucima najviše žale na poteškoće u motiviranju djece na rad od doma. Ali evo, roditelji s kojima surađujem u ovoj situaciji daju sve od sebe i uspijevaju prevazići poteškoće", kaže Martina Jurilj i donosi nekoliko savjeta za roditelje.

"Prije svega je bitno umanjiti stres s kojim se sada djeca suočavaju. Stoga, poručujem roditeljima, prije nego što krenu u dnevne obaveze, da obećaju sebi da ne moraju sve zadatke savršeno odraditi. Ne moraju odmah prionuti na školske knjige. Bitno je odvojiti vrijeme za razgovor s djecom o tome što se događa trenutačno. Djeca trebaju razumijeti cijelu situaciju. Djeca uče kada su opuštena, uče od osobe pored koje se osjećaju ugodno. Sad je idealno vrijeme za zajedničko čitanje slikovnica i knjiga, za igranje društvenih igara i njegovanju obiteljskih odnosa", savjetuje ova stručnjakinja te napominje kako je dobro osigurati djetetu mirno mjesto za rad i praćenje nastave na daljinu, neophodne stvari za rad (ravnalo, olovke, gumice za brisanje, i dr.), koje se uvijek trebaju nalaziti na istom mjestu, te od radnog stola maknuti igračke i druge sitnice koje tijekom nastave odvlače pozornost.

"Dnevni raspored dobro je složiti u suradnji s djetetom. Svako dijete ima svoj individualan ritam koji se može odraziti na njegov dnevni raspored. Potrebno je s djetetom odrediti vrijeme za pisanje zadaće i postaviti čvrsta pravila. Ako do sad dijete nije bilo u potpunosti odgovorno sada je pravo vrijeme da se s djetetom razgovara o većoj odgovornosti. Kada se dijete uvažava i uključi s razumijevanjem, nevjerojatno je koliko dijete može biti odgovorno i želi dati sve od sebe", savjetuje ova stručnjakinja.

Tekst: Danijela Petrov
Fotografije: Profimedia