Trebaju li se roditelji umiješati u dječje svađe?
Za roditelje dječji sukobi mogu biti vrlo frustrirajući te je razumljivo da se žele umiješati i privesti sukob kraju. No, kada se roditelji učestalo miješaju u dječje sukobe, ne dopuštaju im da nauče samostalno rješavati probleme. Tako djeci može biti teško riješiti sukob onda kada roditelji nisu blizu (npr. s vršnjacima, u odrasloj dobi). Zbog toga je poželjno djecu pustiti da manje sukobe riješe sami, čak i onda kada se djeca silno trude uvući roditelje u svoju svađu. Međutim, kada se djeca prilikom sukoba vrijeđaju, kada se fizički obračunavaju ili kada roditelji procijene da djeca sama ne mogu riješiti sukob, važno je da se roditelji umiješaju. Pri tome pokušajte biti posrednik, a ne sudac koji ispituje tko je prvi počeo, utvrđuje tko je kriv te donosi rješenje sukoba.
Kako reagirati?
Prvenstveno, važno je djeci poslati poruku da su sukobi u redu, ali da nikako nije u redu da se prilikom sukoba vrijeđaju, tuku, razbijaju stvari. Korisno je zajedno dogovoriti pravila ponašanja tijekom sukoba te posljedice koje će uslijediti ako netko nekoga uvrijedi/udari i sl. Bilo bi dobro da su ta pravila specifična te da su i djeca uključena u njihovo osmišljavanje. Time će roditeljima biti lakše provesti posljedice, a djeca će znati što mogu očekivati ako se neprimjereno ponašaju. Pravila mogu biti primjerice: „Kad želim uzeti nešto što nije moje pitam, a ako ne dobijem dopuštenje onda to ne smijem uzeti.“,“ Kad mi nešto smeta kažem to na lijep način.“ i sl., dok posljedice mogu biti oduzimanje igračke zbog koje su se potukli ili popravljanje štete koje su učinili. Kada je to moguće, dopustite djeci da svatko izrazi svoje viđenje sukoba i onda kada vam se razlog njihovog sukoba čini pretjeranim. Pri tome im dajte do znanja da ih slušate (npr. „Koliko vidim problem je u tome što se oboje želite igrati istom igračkom.“). Ponekad samo pokazivanje razumijevanja za osjećaje i potrebe djece smanjuje tenzije i omogućava djeci da se međusobno bolje razumiju. S druge strane, nekad su tenzije prevelike te će djecu trebati razdvojiti i dati im prostora i vremena da se smire.Tijekom razgovora pokušajte pomoći djeci da se izraze na prihvatljiv način (npr. „Čini mi se da si se htio igrati s njom pa si joj se izbeljio“, „Naljutilo te to što ti je brat uzeo igračku“.) usmjeravajući ih da se pritom međusobno gledaju te pričaju jedno drugome - a ne vama (vi niste sudac). Dobro je poticati djecu da sami dođu do prihvatljivog rješenja (Npr. „Neka mi svatko nabroji 2 načina na koji ovo možete riješiti.“, „Kako još možeš pokazati seki da se želiš igrati, a da to nije beljenje?“), a ako su jako mali ili ne mogu doći sami do rješenja možete dati i svoje prijedloge (npr. „Predlažem da se svatko igra s tom igračkom 10 minuta naizmjence“, ako je važno tko će prvi, prijedlog može biti da dijete koje se prvo igra ima igračku kraće, a drugo dijete dulje ili da igrom par-nepar donesu odluku). Nerijetko se dogodi da djeca i dalje inzistiraju da bude po njihovom te se ne žele dogovoriti. Sukob može završiti i da je jedno ili oba djeteta ljuto, tužno, nezadovoljno bez obzira na dogovor – i to je u potpunosti u redu. Nerealno je i očekivati da će se svaki put djeca uspjeti dogovoriti i da će sve sukobe rješavati konstruktivno. Taj ideal teško je postići i nama odraslima.
Pojedinačno osnaživanje djeteta
Korisno je obratiti pozornost i kako svako dijete pojedinačno reagira u sukobu kako bi ga mogli osnaživati u onome što je baš njemu potrebno. Primjerice, djeci koja često reagiraju agresivno i impulzivno, pomaže učenje imenovanja osjećaja, prepoznavanja gdje ih osjećaju u tijelu te prepoznavanje kada je trenutak za reagiranje, a kada da se odmakne sa strane i „ispuše“. Može im pomoći i davanje ideja kako se drugo dijete osjeća kad reagiraju agresivno te kakve posljedice to može imati na njihov odnos. S druge strane, djeci koja se povuku u sukobu može pomoći razgovor o tome da su sukobi uobičajeni u svim odnosima, da imaju pravo reći kad im se nešto ne sviđa te da je u redu da se braco ili seka naljuti na njih kad nije po njihovom, ali da to ne znači da ih više ne vole i da se više nikad neće igrati s njima.
Roditeljski primjer
Naposljetku, dobro je imati na umu da djeca najviše uče iz načina na koji roditelji rješavaju svoje sukobe. Zapitajte se kako vi rješavate sukobe, gubite li lako kontrolu, vičete i vrijeđate druge kada ste u sukobu, izbjegavate li sukobe? Kada djeca promatraju roditelje koji se u sukobu međusobno vrijeđaju te viču i sama uče rješavati sukobe na agresivan način. Također, kada se u obitelji ne razgovara otvoreno o neslaganjima te neugodni osjećaji i sukobi nisu poželjni, djeca mogu imati poteškoća s izražavanjem svojih neugodnih emocija i zauzimanja za sebe u sukobima. Međutim, kada djeca vide roditelje koji jasno izražavaju što im smeta/treba, a da to čine tako da poštuju drugu osobu i sama će učiti kako konstruktivno rješavati sukobe.
Tekst: Ivana Lukičević, mag. soc. rada, Hrabri telefon
Foto: Profimedia
Chrissy Teigen kritiziraju jer joj kći drži noge na kuhinjskom pultu dok kuhaju
Kako darovita djeca zamišljaju bolji svijet? Birali bi učitelje, predmete, a tehnologija im je pomagač, ne gospodar
Maja Šuput pokazala novu Bloomovu frizuru: 'Baš si ga skratila, sad je pravi dečkić'
Dragi odrasli...: Pisma djece iz Hrvatske za bolji svijet, ovo su njihove poruke
Uranjeno božićno ukrašavanje usrećuje, znanstveno je dokazano