Svaka kriza je i prilika – toliko smo puta posljednjih mjeseci čuli tu rečenicu, ali u slučaju Jasminke Gršković, mame i poduzetnice iz Krka, ona se pokazala itekako smislenom. Jasminka je od veljače 2019. godine vlasnica OPG-a u Vrbniku na otoku Krku, gdje je još djed njezina supruga uzgajao ovce. Nakon godina studentskog života u Zagrebu, a kasnije i vjenčanja, Jasminka i njezin suprug odlučili su da je za djecu i obitelj puno bolji život na moru, daleko od gradske gužve. Ubrzo su shvatili da otok ima još više svojih ljepota i specifičnosti nego što su mislili. Kako je Jasminka odgajateljica u vrtiću, a kreativnosti joj nikada nije nedostajalo, tako već dulje vrijeme na svojem OPG-u organizira ekološke radionice za djecu i odrasle na kojima se izrađuju razni predmeti od ovčje vune.

“Ekološko osvješćivanje  novih generacija cilj je radionica. Željela sam poslati poruku kako vune nije otpad nego sirovina te polaznike naučiti da mogu stvoriti proizvod koji će im omogućiti egzistenciju”, počinje svoju priču Jasminka, napominjući kako se tehnika oblikovanja vune, zbog pjene i tople vode, odmah jako svidjela i najmlađima. Na svakoj radionici oblikuje se tako nešto drugo, no Jasminka kaže kako djeca najviše vole oblikovati cvijeće. Uvijek su nanovo oduševljeni kako od hrpice runa dobiju prekrasan buket.

“Kroz praksu sam primijetila da djeca koja, primjerice, nemaju strpljenja crtati ipak vole ovakve tehnike i dugo ostanu fokusirana na to što rade”, kaže Jasminka. Kako je pandemija u protekloj godini ograničila druženja, Jasminka je odlučila  krenuti s online radionicama, na kojima je roditelje i djecu učila tehnikama mokrog i suhog filcanja. Filcali su tako božićnu zvijezdu, snjegovića, girlande za sobu…, no kako joj je ipak nedostajalo kreativnog rada, okolnosti su je dodatno potaknule  na stvaranje vlastitog brenda. Blue Sheep, vunene loptice koje zamjenjuju omekšivač, ubrzo su postale veliki hit.

“Od kad sam počela filcati radila sam različite loptice: loptice za bor, antistres loptice s mirisom lavande, loptice kao privjesak, kao perlice za ogrlice…. Sve je to bilo vođeno idejom da vuni opet vratim status sirovine. Loptice od vune za sušilicu i perilicu proizvodim od  veljače 2020., a sve na poticaj prijateljice koja me je zamolila da joj loptice dam za sušilicu. Objasnila mi je kako će ih koristiti. Tada mi je konačno kliknulo u glavi kako se riješiti sve te vune u velikim količinama. Bez obzira na cijelu situaciju u svijetu, odlučila sam se na brendiranje proizvoda. To me veseli iz više razloga: svijest o očuvanju okoliša raste, a imamo proizvod koji nam omogućuje da se iskoriste veće količine vune“, kaže Jasminka pojašnjavajući način na koji loptice zamjenjuju omekšivač. Potrebno ih je nakapati s tri do šest kapi eteričnog ulja i staviti u bubanj s odjećom. Istodobno je u pretinac za omekšivač potrebno staviti četiri jušne žlice alkoholnog octa, detergent koji inače koristite i dobit ćete rublje koje miriše po vašem omiljenom eteričnom ulju, a  mekano je zbog octa. U sušilici će Blue Sheep loptice skratiti vrijeme sušenjajer vuna ima veliku moć upijanja vlage. Loptice ujedno i 'rastresu' rublje, tako da većinu nećete morati peglati. Dio ovog projekta je i  ekološka edukacija  stanovništva, kako bi što manje koristili kemikalije, koje završavaju u moru. Brend je i dobio ime Blue sheep, jer nam ta ovca svojim runom pomaže da očuvamo plavu boju mora. Tako postajemo svjesni da je doprinos svakog pojedinca važan i moguć te da se događa - svaki dan.

Jasminka kaže kako nije bilo teško otvoriti OPG, no ono što

slijedi kasnije, uključujući administraciju i sve zakonske obveze, poduzetnici

najčešće trebaju upoznavati sami.

"Ne ostvarujem poticaj za vunu jer sam krenula s brendom u godini koja je završavala s programom ruralnog razvoja. Pripremam se za novo programsko razdoblje. S obzirom na to da radim kao odgojitelj, morat ću se dobro pripremiti jer kao zaposlena osoba gubim bodove na natječaju, ali vjerujem da ću na nekim drugim stavkama imati više bodova. Svim ženama koje razmišljaju o poduzetništvu rekla bih neka budu odvažne. Dobro će doći i online edukacije, kao i podrške nekih grupa, primjerice grupe Žene i novac. Okružite se s ljudima koji vas podržavaju, ne dajte da vas pokoleba administracija te zapamtite da je uz podršku obitelji sve moguće. Svaki član može doprinijeti nekoj fazi poslovanja prema svojim sposobnostima i interesima“, kaže Jasminka napominjući kako je važno učiti mlade da sami stvaraju proizvod i uslugu, a ne da čekaju nekog stranog investitora da ih zaposli.

Jasminka je nedavno sudjelovala i na 2. Međunarodnoj umjetničko-znanstvenoj konferenciji ACE 2020, na kojoj je prezentirala dobrobit filcanja vune za djecu u sklopu cjeloživotnog učenja. Na konferenciji je prezentirala svoju praksu u vrtiću kojom je željela pokazati da predškolsko dijete može oblikovati vunu; naučiti da vuna ne mora biti otpad; da se djeci u predškolskom odgoju trebaju ponuditi svi materijali za oblikovanje; da se uvođenjem  novog materijala potiče kvalitetno učenje od najranije dobi; da je tehnika oblikovanja vune učinkovita kod djece s poremećajem pažnje; te da se kroz zbrinjavanje otpada, u ovom slučaju vune, potiče sposobnost rješavanje problema i poduzetničke kompetencije.

A1 omogućio je novu uslugu MOZAIK za sve nove mame, koje su to postale rođenjem, posvajanjem ili udomljavanjem djeteta. Od 1. 1. 2020. do 28.02.2021. ostvaruju pravo na promociju do 500 kn popusta na uređaj uz tarife Savršena i Bezbrižna. Više informacija saznajteovdje.

Tekst: D. P.
Fotografije: Srđan Hulak