Kako s djecom razgovarati o osjetljivim temama? Možda je dobro slijediti primjer Barbie i njezine prijateljice Nikki koje u novom blogu na YouTube kanalu ove najpoznatije lutke na svijetu, raspravljaju o rasizmu tako da djeca mogu razumjeti.
“Događa se ogroman pokret", objašnjava Barbie, sjedeći pored Nikki, inače crne lutke. "Milijuni ljudi širom svijeta ustaju u borbi protiv rasizma i to čine jer se prečesto i tako dugo diskriminiraju ljudi druge boje kože”.

Zatim, Barbie glavnu riječ prepušta Nikki, koja raspravlja o svom iskustvu odrastanja u Americi. "Ja, i toliko drugih crnaca, moramo se nositi s rasizmom", kaže Nikki. "Stalno. Stvarno je štetno, a može biti i zastrašujuće i tužno. Barbie i ja smo prošli mjesec imali natjecanje u prodaji naljepnica na plaži. Razdvojili smo se i krenule svaka svojim dijelom plaže da vidimo tko može prodati najviše naljepnica. Dok sam bila na šetnici, zaštitar na plaži me zaustavio tri puta, misleći da nešto skrivam”. Isto tako, Nikki je ispričala i to kako joj jednom učitelj nije vjerovao da je postigla dobre rezultate na testu i to nazvao “srećom”.

https://youtu.be/RCzwoMDgF_I

Barbie i matična tvrtka Mattel postigle su puno ovim moćnim videom. Koristili su jezik koji će djeca lako razumjeti.Odabrali su primjere iz stvarnog života koje djeci pomažu da bilo što lakše shvate. Iako je to bio Barbie-n blog, dopustila je Nikki da bez prekida prepričava svoja iskustva. Barbie nije intervenirala niti ispitivala Nikki, već ju je pustila da se otvori te dopustila da se čuje i njezin glas. Osnažila je svoju prijateljicu i podržala je. Na ovaj način možemo s djecom razgovarati o bilo kojem problemu i situaciji; stvarajući od njih empatične odrasle osobe.

Empatija je sposobnost uživljavanja i razumijevanja situacija, doživljaja i osjećaja drugih. Za empatiju se često koristi izreka “ući u cipele druge osobe“ koja dobro objašnjava da empatiziramo onda kada možemo razumjeti kako se druga osoba osjeća čak i kada se mi sami u toj situaciji ne bi osjećali tako. Sposobnost empatije djeci olakšava povezivanje s drugima, pomaže im u stvaranju i očuvanju prijateljstava te u prosocijalnom ponašanju – surađivanju, dijeljenju i pomaganju drugima.

"Prvi znakovi empatije javljaju se već u najranijem djetinjstvu. Tako možemo primijetiti da beba zaplače kada čuje plač druge bebe, da dvogodišnjak daje svoju igračku drugom djetetu koje plače i sl. Tijekom ranog djetinjstva se kod djece postupno razvija sposobnost uživljavanja u tuđu poziciju te s godinama sve više mogu razumjeti perspektivu drugih, odnosno da drugi imaju vlastite osjećaje, različite od njihovih. Dok djeca školske dobi kod sebe, ali i kod drugih ljudi prepoznaju sve više emocija pa tako i lakše empatiziraju. Osim s dobi, empatija je povezana i s temperamentom djeteta. Tako će djeca koja su asertivna, društvena i dobra u regulaciji svojih emocija biti sklonija empatizirati, pomoći i utješiti druge. Dok će djeca koja imaju poteškoće u emocionalnoj regulaciji, na neugodne emocije drugih reagirati osobnom uznemirenošću (sami će početi plakati, mrštit će se, gristi usne…). Sposobnost stavljanja u "tuđe cipele" može jako varirati među djecom iste dobi. Tako djeca sa slabijim socijalnim vještinama i agresivnijim načinom reagiranja mogu imati poteškoća u shvaćanju tuđe perspektive, ne osjećaju krivnju kada povrijede druge te mogu loše postupati prema djeci i odraslima. Iako je empatija sposobnost koja djelomično ovisi o nasljeđu, važno je znati da se ona razvija tijekom cijelog životai da se na nju može utjecati odgojem", pojasnila je Ivana Lukičević, mag. soc. rada, s Hrabrog telefona. U članku za Roditelje.hr pojasnila je kako poticati razvoj empatije kod djece, a više o toj temi saznajte OVDJE.

Tekst: D. P.
Fotografija: Shutterstock