U trećoj godini života Vedran je upoznao svog najboljeg prijatelja Petra. Danas, nakon nekoliko godina druženja s Batmanom i Power Rangersima, višesatnog gnječenja Play Doh plastelina, svakodnevnog igranja s autićima i vlakovima, Vedran i Petar imaju povjerenja jedan u drugoga, a i izgradili su i čvrsto prijateljstvo. Kao i druga djeca predškolskog uzrasta Vedran i Petar zajedno se šale, svađaju i rješavaju zajedničke probleme. Dva vršnjaka dijele sve zajedno - od igračaka i knjiga do talenata, izraza i stilova. A prije nekoliko tjedana kada se Petar ošišao i Vedran je poželio istu "cool" frizuru kao i njegov prijatelj.

Igranje s prijateljima potpomaže emocionalnom razvoju djece, a jedna od primarnih stvari druženja s vršnjacima je učenje da određenu stvar ili situaciju mogu sagledati na više načina.

Kroz prijateljstva djeca razvijaju manje egocentričan pogled na svijet. U predškolskoj dobi sposobnost nalaženja prijatelja raste s uzrastom djeteta. Prije treće godine djeca se povezuju s drugom djecom samo u formi paralelne igre, to znači da sjede jedan nasuprot drugog i, primjerice, dodaju si stvari. Iako se čini da obraćaju pažnju jedni na druge, oni zapravo imitacijom uče jedni od drugih. U dobi od četiri godine stvari se mijenjaju, djeca se razvijaju i imaju potrebu za interakcijom s drugom djecom. Kako postaju sve neovisniji o svojim roditeljima, imaju i jaču potrebu povezivanja s vršnjacima. Prijateljstva im olakšavaju odvajanje od roditelja i pomažu im da se osjećaju ugodnije izvan kruga njihovih obitelji.

Svako je dijete rođeno s drukčijim karakternim osobinama, što podrazumijeva i različite načine sklapanja prijateljstava. Bez obzira na sposobnost sklapanja prijateljstava, roditelji igraju veliku ulogu u društvenom životu djeteta i izgradnji njegova pozitivna prijateljstva.

Uspostavite topao odnos sa svojim djetetom

Odnos djeteta i roditelja oslikava se u interakciji djece. Postoji mnogo primjera kako su djeca koja imaju prisan odnos sa svojim roditeljima prisnija i s bliskim prijateljima. Utvrđeno je i da je, tamo gdje postoji pozitivan odnos majke i djeteta, ono izgradilo harmoničniji odnos sa svojim prijateljima.

Praktični koraci

Potičite druženje djeteta s vršnjacima. Organizirajte druženja u domovima, parkovima, igraonicama. Upišite dijete na one aktivnosti gdje se kreću djeca sličnih interesa koje ima i vaš mališan. Tako ćete mu pomoći da se približi djeci s kojom ima sličnih, dodirnih točaka.

Naučite svoje dijete socijalnim vještinama Kada se roditelji pridruže djetetu u igri i pomognu mu u, primjerice, slaganju puzzli, oni ga uče efektivnom načinu stjecanja prijateljstava i pokazuju mu način da se približi grupi te možda potakne novo prijateljstvo.

Poštujte individualne razlike

Nemojte gubiti živce ako vaše dijete odbija druženje s drugom djecom. Vaš predškolac je možda već stekao jednog ili dva prijatelja ili mu je draže igrati se sam jedno dulje vrijeme. Neka djeca jednostavno nemaju potrebu socijalizacije s drugom djecom. Ako je vaše dijete iznimno tiho i voli mirnije igre, pružite mu mogućnost takvog igranja. Čak i ako je jako sramežljivo, stručnjaci savjetuju da ga ne silite na druženje i da mu date dovoljno vremena za socijalizaciju.

Očekujte uglavnom prijateljstva istog spola

Roditelji su katkada zabrinuti što se njihovo dijete druži samo s vršnjacima istoga spola. Iako postoje prijateljstva između djevojčica i dječaka, tijekom vrtića čak dvije trećine četverogodišnjaka imaju prijatelje istoga spola. Mnoga će se djeca igrati s vršnjacima suprotnog spola, ali njihovi su najbolji prijatelji ipak djeca istoga spola. To se može protumačiti činjenicom da djeca traže prijatelje u osobama koje imaju slične interese kao i oni.

Potičite aktivnosti jedan na jedan

Kada se djeca zajedno igraju, njihove igre i komunikacija postaju sofisticiraniji. To pomaže intimnosti prijateljstva, a ustrajnost u tome djeci dopušta da se bolje upoznaju i razviju dobre odnose. Dobrobit bliskog prijateljstva je ta da dijete koje ima bliskog prijatelja posjeduje više socijalnih vještina.

Ponudite savjet i smjernice kad vam se pruži prilika

Roditelji mogu voditi spontane dijaloge sa svojom djecom o tome kako sklopiti prijateljstvo i družiti se s vršnjacima. Sugestijom pozitivnih strategija kako se ponašati u različitim socijalnim situacijama, pružate svom djetetu oruđe koje treba za vještine sklapanja prijateljstva. Roditelji trebaju pričati o situacijama u kojima se dijete nalazi i angažirati se u rješavanju problema. Pozitivno interpretirajte ponašanje druge djece. Tako, umjesto da kažete, "Ovo dijete je zločesto, nemoj se igrati s njim", recite "Možda je ovaj dječak ili djevojčica imao/la loš dan". Pokušajte verbalizirati osjećaje druge djece. "Pogledaj, dječak plače. Osjeća se tužno." To će pomoći vašem djetetu da sagleda stvari iz druge perspektive i da bude više empatično.

Kakvom prijateljstvu se uče vrtićka djeca

Kako prijateljstva napreduju, djeca uče mnogo od druge djece - od praktičnih situacija (kako nacrtati zvijezdu ili zavezati vezicu na cipeli) do apstraktnih (kako riješiti problem ili pregovarati). Druženje s vršnjacima stalni je izazov koji uključuje odnos davanja i primanja koji ne postoji baš uvijek u odnosu djeteta i roditelja. Tako, primjerice, u igri s djetetom možete doživjeti da vam, recimo, vaš sin govori točno kako se morate igrati s njegovim figuricama akcijskih junaka, dok u igri s prijateljima dopušta slobodu izražavanja i igre svog vršnjaka.

Djeci od treće do pete godine igranje s prijateljima važan je dio svakodnevnog života. Prijatelji su zabavni, a igranje s njima je velika radost i čudesan stroj za učenje novih iskustava. Katkad se roditelji čude što je prijatelj kojeg je njihovo dijete upoznalo s tri godine i dalje prijatelj s njihovom djecom. No, svi znamo, prijateljstva su dragocjena i zato ih djeca (kao i odrasli) pokušavaju zadržati.

Tekst: roditelji.hr

Foto: Profimedia