Motorički razvoj započinje razvojem grube motorike, te se nastavlja razvojem finih motoričkih vještina koje su osnova razvoja grafomotoričkih vještina. Sposobnosti potrebne za uspješno usvajanje grafomotoričkih vještinama su bilateralna integracija, koordinacija oko-ruka, mišićna snaga ruku i prstiju, dominantnost ruke, te pravilan hvat olovke. Primjereno razvijeni pokreti ruke, planiranje i korištenje prostora, uočavanje likova i određivanje poteza glavne su vještine koje dijete treba razviti da bi u potpunosti ovladalo i razvilo grafomotoričke sposobnosti.
Budući da je grafomotorika vještina koja se razvija od najranijeg djetinjstvu u njezinom razvoju postoji nekoliko razina koje su u vezi s kronološkom dobi djeteta.
Razina broj jedan – ŠARANJE
Ova faza je karakteristična za malu djecu (do druge godine života). Obilježena je čvrstim, grčevitim, neplaniranim pokretima ruke, te nepravilnim hvatom olovke. U ovoj dobi djeca često prilikom crtanja prelaze granicu papira i cjelokupna aktivnost izgleda neplanirano i grubo. Ova razina je osnova daljnjeg razvoj grafomotoričkih vještina pa želim naglasiti važnost ovakvih aktivnosti kod male djece. Ipak u tako maloj kronološkoj dobi aktivnosti pisanja trebaju biti pod nadzorom roditelja.
Razina broj dva – RAVNE LINIJE
Nakon druge godine života djeca počinju producirati ravne linije, vodoravne pa okomite. Djeci većinom za aktivnosti pisanja ponudite drvene bojice (maloj djeci deblje drvene bojice) jer na taj način djeca uvježbavaju i pritisak olovke na papir. Djeca koja u aktivnostima pisanja koriste samo flomastere, koji ostavlja lagani trag na papiru, ne vježbaju pritisak olovkom.
Razina broj tri – OBLICI
Treća razina počinje se javljati u trećoj godini života djeteta i to ovim redoslijedom:
Krug je prvi oblik koji dijete reproducira. Početni krugovi su većinom ovalnog oblika i nisu zatvoreni. Kružnim pokretima dijete uči kako kontrolirati poteze olovkom te s vremenom krugovi postaju okrugli i zatvoreni te djeca prelaze na ostale oblike.
Kvadrat je drugi oblik koji dijete reproducira i nastaje povezivanjem okomitih i vodoravnih linija. Ovaj oblik dijete većinom može samostalno reproducirati oko četvrte godine života.
Većina djeca u dobi od 4-5 godina može samostalno nacrtati trokut.
Zbog svoje složenosti ovaj oblik, četverokut, djeca samostalno crtaju u šestoj godini života.
Razina broj četiri – CRTANJE
Prvi crteži se javljaju oko treće godine života. Glavno obilježje prvih crteža je jednostavnost, sadržajno većinom predstavljaju stvari iz djetetove okoline. Naravno, s vremenom i sazrijevanjem, crteži postaju kompleksniji, sadržajno bogatiji, detaljniji. Između četvrte i pete godine djeca mogu nacrtati prepoznatljiv ljudski lik sa svim najvažnijim ljudskim obilježjima.
Tekst: Martina Starčević Perica, prof. logoped
Izvor:martininblog.hr
Foto: Profimedia
Chrissy Teigen kritiziraju jer joj kći drži noge na kuhinjskom pultu dok kuhaju
Kako darovita djeca zamišljaju bolji svijet? Birali bi učitelje, predmete, a tehnologija im je pomagač, ne gospodar
Maja Šuput pokazala novu Bloomovu frizuru: 'Baš si ga skratila, sad je pravi dečkić'
Dragi odrasli...: Pisma djece iz Hrvatske za bolji svijet, ovo su njihove poruke
Uranjeno božićno ukrašavanje usrećuje, znanstveno je dokazano