NENASILNA KOMUNIKACIJA: Zašto je važno da osobito školarci usvoje ovu važnu vještinu?

Kao uspješan alat za stvaranje zdravijih odnosa u obitelji, na poslu i svim sferama društva primjenjuje se u 60 zemalja diljem svijeta

Shutterstock Što je nenasilna komunikacija i zašto je važna?

Psiholog Marshall Rosenberg šezdesetih godina 20. stoljeća razvio je model Nenasilne komunikacije. Kao uspješan alat za stvaranje zdravijih odnosa u obitelji, na poslu, i svim sferama društva primjenjuje se u 60 zemlja diljem svijeta. Nenasilna komunikacija ima za cilj pridonijeti poštovanju nas samih i drugih oko nas. Usmjerava nas da upoznamo sebe i zavolimo se. Potiče nas da se okrenemo sebi, na prihvaćanje sebe i drugih bez moraliziranja, osude ili kritike.

Sam pojam nasilno često može izazvati zbunjenost i nejasnoću. Obično kada se govori o nasilju, misli se na ono fizičko. Međutim, zaboravljamo da riječi mogu itekako povrijediti i ostaviti duboki trag. Sjetite se samo neke kritike ili ružne riječi koju vam je netko uputio. Osvijestite neki svoj strah ili uvjerenje. Sve to je rezultat nečijih riječi koje ste čuli i koje su vam se urezale u podsvijest. Naime, Marshall Rosenberg je smatrao da svaki oblik nasilja, bilo ono fizičko ili verbalno, predstavlja bolno izražavanje nezadovoljenih potreba. I upravo je područje potreba mjesto na kojem se stvara komunikacija koja povezuje. Jer svi ih imamo i iste su kod svakog od nas. Mi djelujemo iz potrebe koje u nama pobuđuju osjećaje na temelju
kojih reagiramo, djelujemo i donosimo odluke. Kada prepoznamo svoje potrebe i osvijestimo svoje osjećaje, tada se možemo lakše povezati s ljudima oko sebe, bolje ih razumjeti i stvoriti lagodniji i ugodniji život.

Jedan od glavnih uzroka vršnjačkog nasilja je upravo nedostatak adekvatnih komunikacijskih vještina i nedovoljno razvijena empatija. A da bi djeca razvila te vještine potrebno im je pružiti prilike za njihovo učenje i usvajanje kojih je danas sve manje. Stoga je Udruga Najsretnija beba Hrvatska je pokrenula projekt pod nazivom Pruži mi ruku. Cilj projekta je osiguravanje stručne pomoći i podrške djeci u riziku, te prevencija i smanjenje vršnjačkog nasilja u osnovnim školama. Ovaj put, suradnju su ostvarili s OŠ Tin Ujević iz Zagreba. Kroz projekt, učenici će se upoznati s Nenasilnom komunikacijom po modelu Marshalla Rosenberga. 

Shutterstock  Nenasilna komunikacija ima za cilj pridonijeti poštovanju nas samih i drugih oko nas

Radionice u sklopu projekta su osmišljene tako da djeci pruže sigurno mjesto bez prosudbe, osude ili kritike. Kroz radionice djeca će usvajati osnove Nenasilne komunikacije koja nas usmjerava prema drukčijem načinu izražavanja i kako čujemo druge. Potiče nas da osvijestimo svoje automatske i naučene načine reagiranja. Usmjerava nas ka svjesnom opažanju, prepoznavanju svojih i tuđih osjećaja i onoga što nam je potrebno u danom trenutku. Osim toga, Nenasilna komunikacija nas potiče da se jasno i iskreno izražavamo, pri čemu izražavamo poštovanje i empatiju prema drugima. Osim toga, učenici će se upoznati i s raznim metodama koje pridonose boljoj samokontroli i otpuštanja stresa. To su razne metode disanja, vizualizacija i vježbe opuštanja. A sve to uz smijeh, zabavu i lakoću.

Radionice provodi Iva Brčić, mag.educ.soc./educ.phil., praktičar terapijskih vještina i tehnika europske krovne organizacije za dječju i adolescentnu psihoterapiju, trenerica nenasilne komunikacije u procesu međunarodne certifikacije. Projekt se provodi u partnerstvu s udrugom Abeceda roditeljstva i uz financijsku podršku grada Zagreba.

Promo