Polazak u prvi razred osnovne škole velik je događaj za cijelu obitelj: u prvom redu za budućeg đaka, ali i njegove roditelje te članove šire obitelji. Na neki je način to prvi veliki korak na putu k zrelosti, onaj u kojem se potvrđuje sav trud, ali i pažnja i ljubav koji su do tog trenutka uloženi u odgoj djeteta.
Dijete se mora prilagoditi novim pravilima ponašanja, sjediti na jednom mjestu duže vrijeme, pratiti aktivnost do kraja, doći na početak nastave, a njegova sposobnost učenja i izvršavanja zadataka stalno se procjenjuju. Također, to je prva provjera djetetovih socijalnih, emocionalnih, intelektualnih i drugih sposobnosti.
Zakonske regulative i obaveze
U prvi razred osnovne škole upisuju se djeca koja do 01. travnja tekuće kalendarske godine napune šest godina. Na zahtjev roditelja mogu se upisati i mlađa djeca koja do zadanog datuma još nemaju šest godina. U tom slučaju potrebno je prethodno se prijaviti u područni ured nadležan za poslove obrazovanja.
Prije upisa u školu obvezan je komisijski pregled. Sva djeca zakonski školski obveznici moraju se prijaviti na pregled. Ako komisija za upis utvrdi da dijete zbog svog psihofizičkog stanja nije spremno za školu, odgodit će mu upis za jednu školsku godinu. Dakle, prvi i osnovni zadatak koji mora svladati budući školarac jest komisijski pregled u kojem sudjeluje nekoliko stručnjaka (liječnik, pedagog/psiholog/logoped/edukacijski rehabilitator). Oni procjenjuju zrelost djeteta za polazak u prvi razred tj. fizičku zrelost (vid, sluh, kronične bolesti i drugo), emocionalnu i kognitivnu zrelost (intelektualni, jezično-govorni razvoj,...) kao i usvojenost temeljnih predvještina za usvajanje vještina čitanja, pisanja, računanja (ukratko: učenja). Rezultati su često bolji ili lošiji od prosjeka. Ako su bolji, dijete će vjerojatnije lakše pratiti program prvog razreda i sudjelovati u životu i radu škole, a ako su slabiji, što ustanovljuje komisija, dijete se prati tri mjeseca kako bi se mogla donijeti pravilna prosudba o njegovim mogućnostima za upis u prvi razred.
Spremnost za školu
Spremnost za školu odnosi se na različite aspekte dječjeg razvoja koji omogućavaju zadovoljavanje tih zahtjeva, pa tako govorimo o tjelesnoj, kognitivno/intelektualnoj, jezično-govornoj i emocionalno-socijalnoj spremnosti za školu.
Tjelesna zrelost mora dostići određeni stupanj da bi dijete moglo podnijeti naporni ritam škole, a podrazumijeva prosječnu visinu oko 120 cm za dječake i 117 cm za djevojčice te težinu oko 20 kg; razvijenu tjelesnu muskulaturu; dobar vid i sluh te razvijene navike normalnog hranjenja i kontrola organa za izlučivanje. Ovi parametri važni su s obzirom na svakodnevne napore školskog života (pješačenje od kuće do škole, nošenje školske torbe, dugotrajno sjedenje u školskoj klupi...) na koje do sada dijete nije naviklo.
RADIONICE ZA PREDŠKOLCE
Polazak u školu je za dijete, a i njegove roditelje, jedan od najvažnih trenutaka u životu. No, često osjećaj nelagode i straha imaju roditelji koji su zabrinuti kako će se njihovo dijete prilagoditi zahtjevima škole, hoće li biti uspješno te hoće li naći prijatelje. Ova obostrana zabrinutost utječe na osjećaj zadovoljstva, motivaciju za učenje i ukupan stav prema školi. Zbog ovih činjenica vrlo je važno pravovremeno procijeniti spremnost djeteta za školu koja podrazumijeva predvještine potrebne za usvajanje čitanja, pisanja i računanja kako se eventualne poteškoće u razvoju pismenosti i računanja u školi ne bi produbile te socioemocionalnu zrelost. Ukoliko se utvrde bilo kakve poteškoće, potrebno ih je pravovremenim i najprimjerenijim postupcima otkloniti. Rad je organiziran u malim grupama od 5 do 10 polaznika u kojima kroz zabavne interaktivne igre Vaše dijete sustavno pripremamo za polazak u školu. Program se sastoji od ukupno 13 susreta: prvi susret je susret s roditeljima, drugi susret će se sastojati od psihološke i logopedske procjene djetetove spremnosti za školu. Zatim slijedi 10 radionica s djecom, a zadnji je susret ponovno osmišljen kao susret s roditeljima na kojima roditelji dobivaju povratne informacije u obliku stručnog mišljenja. Sustavno osmišljene radionice provodit će stručni tim koji čine psihologinja i logopedinja s višegodišnjim iskustvom, posebno educirane za grupni rad s djecom predškolskog i školskog uzrasta. Radionice će se održavati jednom tjedno po 2 sata u djeci prilagođenom prostoru u Vodnikovoj 8 u Zagrebu. Program je namijenjen predškolskoj djeci od 5 do 7 godina.
Predbilježbe i upisi odvijaju se tijekom siječnja 2018. godine odnosno do popunjavanja termina. Više informacija i kontakt za predbilježbe: 098/ 862 122
Tekst: Tanja Babić, mag. psych.; Helena Obučina, mag. logoped.; Antonija Blaži, mag. logoped, Blaži, logopedski kabinet
Foto: Profimedia
Chrissy Teigen kritiziraju jer joj kći drži noge na kuhinjskom pultu dok kuhaju
Kako darovita djeca zamišljaju bolji svijet? Birali bi učitelje, predmete, a tehnologija im je pomagač, ne gospodar
Maja Šuput pokazala novu Bloomovu frizuru: 'Baš si ga skratila, sad je pravi dečkić'
Dragi odrasli...: Pisma djece iz Hrvatske za bolji svijet, ovo su njihove poruke
Uranjeno božićno ukrašavanje usrećuje, znanstveno je dokazano