Prepustite djeci odgovornost Stručnjaci savjetuju kako bi već tijekom prvog razreda većina djece mogla preuzeti brigu oko samostalnog pakiranja školske torbe, a i veći dio brige oko svoje zadaće. Stoga, prepustite djeci inicijativu i odgovornost da sami vode računa što im je potrebno, razgovarajte s njima o tome što žele i što očekuju od nove školske godine, koji su njihovi interesi te o tome što misle da će im škola značiti i donijeti u daljnjem životu...
Ne kritizirajte Riješite se loših navika kritiziranja, prigovaranja, prijetnji i potkupljivanja djeteta. Prekrižite izjave kao što su: ‘Kako ti se to moglo dogoditi?’, ‘Uključi malo mozak’ ili ‘Totalna si lijenčina!’... koje djetetu ruše samopoštovanje i samopouzdanje te ga demotiviraju za daljnje pokušaje. Podržite dijete. No nije dovoljno samo reći: ‘Možeš ti to, vjerujem u tebe’, osobito ne onda kad je dijete frustrirano jer mu nešto ne ide. U takvim situacijama, osim podrške, treba slušati u čemu je problem te zajedno s djetetom potražiti moguća rješenja. Vješti roditelji uvijek paze da je pomoć taman dovoljna, pa čim osjete da dijete može samo, puštaju ga tako da osjeti malo prepreke i užitak svladavanja iste. Iskreni komentari roditelja poput: ‘Odmori se malo, neće to pobjeći!’ često dovode do toga da dijete samo počne tvrditi da to mora napraviti i vrati se poslu s više elana.
Očekivanja Djeca koja imaju dojam da nikad nije dovoljno dobro, da je četvorka loša ocjena ili slušaju: ‘Zašto nisi dobila 5, malo ti je falilo?’ završe ili kao perfekcionisti ili budu demotivirani za učenje i rad jer ‘ionako nikad nije dovoljno dobro’. Iako su perfekcionisti često uspješni u školi, to nije dobar izbor jer ni s jednim svojim uspjehom nisu zadovoljni, a perfekcionizam često u kasnijem životu vodi depresiji ili stalnom nezadovoljstvu. Realan roditelj zna koliko njegovo dijete može. Očekivanja da dijete u svemu briljira nisu realna, a dobro je i za dijete da zna u čemu je bolje, a u čemu lošije. To ne znači da se ne treba truditi tamo gdje je teže. Za dijete je najbolje kada je očekivanje u razini sposobnosti ili tek mrvicu više, ali previsoka očekivanja ubijaju djecu u pojam.
Radne navike S radnim navikama se nitko nije rodio, njih moramo steći. Navike se sječu ponavljanjem, u isto vrijeme, na istom mjestu. Djetetu treba pomoći da ustali svoje vrijeme za učenje, da ima mjesto za učenje, da usvoji ritam rada s više kratkih pauza te da se nagrađuje nakon obavljena posla. Navika svakodnevnog učenja pomaže da dijete ostane uspješno u školi i kada gradivo postane teže i obimnije.
Pažnja Dijete može puno toga samo, ali mu nedostaje roditeljska pažnja. Odvojite vrijeme za zajednička druženja bez kritika i ispitivanja - dok god dijete pristaje na njih.
Tekst: Časopis Lisa, Nikolina Petan
Foto: Profimedia
Chrissy Teigen kritiziraju jer joj kći drži noge na kuhinjskom pultu dok kuhaju
Kako darovita djeca zamišljaju bolji svijet? Birali bi učitelje, predmete, a tehnologija im je pomagač, ne gospodar
Maja Šuput pokazala novu Bloomovu frizuru: 'Baš si ga skratila, sad je pravi dečkić'
Dragi odrasli...: Pisma djece iz Hrvatske za bolji svijet, ovo su njihove poruke
Uranjeno božićno ukrašavanje usrećuje, znanstveno je dokazano