No, sve je više roditelja koji se bore protiv takvih stereotipa i za svoju djecu zahtijevaju spolno neutralnu odjeću. Trebate primjer? Kim Kardashian svoju je kćer nazvala North (Sjever), što je u stvari muško ime. Slično je napravila i Jessica Simpson koja je svoju kćer nazvala Maxwell Drew.
Da odjeća ne mora obilježavati djetetov spol pokazala je i Angelina Jolie koja je svojoj kćeri Shiloh od najmanjih nogu dopuštala da odabire odjeću koja je tipično namijenjena za dječake. U nekoliko je navrata isticala koliko je važno prihvatiti razlike i biti ponosan na ono što te čini drugačijim.
Imaju li djeca i roditelji mogućnost izbora?
Povijesno gledano, ružičasta boja nije bila rezervirana za žene, već su ju često nosili muškarci. Grimizna i crvena godinama su bile smatrane bojama kraljeva i kraljevske loze te je bila izuzetno na cijeni. S vremenom je moda crvenu i ružičastu boju namijenila djevojčicama i ženama.
Isto je i s tajicama, cipelama na petu i šminkom, koje su prvo bile namijenjene muškarcima, a tek su ih kasnije prihvatile žene.
Upravo moda stvara i mijenja identitete ovisno o njenoj vezi sa spolno-orijentiranim vezama u društvu. Stoga ne bi trebalo iznenaditi da je grupa roditelja odlučila promijeniti ustaljene spolne podjele i svojoj djeci pružiti mogućnost izbora.
Zalutate li na odjel na kojem se prodaje dječja odjeća vidjet ćete jasnu podjelu na odjeću za djevojčice i dječake. Djevojčice na svojoj odjeći imaju konjiće, duge, cvijeće, lutke i sve ostalo što povezujemo s djevojčicama. S druge strane, odjeća za dječake ukrašena je dinosaurima, automobilima, dizalicama, akcijskim junacima i drugim “muškim” obilježjima.
No, što ako vaša djevojčica baš voli dinosaure i svemirske brodove? Upravo se to dogodilo Jayi Iyer, majci dvoje djece, kad je poželjela svojoj djevojčici kupiti majicu sa svemirskom raketom.
Kako je Jaya Iyer ujedno i stručnjakinja za modu odlučila je napraviti nešto po tom pitanju. Pokrenula je svoju modnu kuću i liniju pod imenom Svaha i osmislila cijelu kolekciju odjeće za djecu koja je spolno neutralna.
Upravo se proteklih nekoliko godina pojavio cijeli niz malih proizvođača koji se bore protiv spolnih stereotipa u odijevanju. Tvrtka Handsome in Pink tako radi odjeću za dječake u ružičastoj i ljubičastoj boji, a BuddingSTEM proizvodi odjeću za djevojčice s tematikom iz prirodnih znanosti. No, možda je najpoznatija Princess Awesome koja je preko Kickstarter crowdfunding kampanje prikupila više od 200 tisuća dolara za proizvodnju haljina za djevojčice s gusarskom temom.
Potrošači diktiraju tržište
Svi ovi proizvođači imaju jednu stvar zajedničku - nastali su zbog toga što njihovi pokretači kao roditelji nisu mogli pronaći odgovarajuću odjeću za svoju djecu.
Martine Zoer, osnivačica tvrtke Quirkie Kids, krenula je u proizvodnju odjeće jer joj je bilo dosta da njeni sinovi na majicama stalno nose dinosaure i kamione.
“Nema ništa loše u ružičastoj boji ili djevojčicama koje vole ružičasto. Ali ako im samo nudimo ružičastu, to nije u redu”, rekla je Martine za Bloomberg Business.
Lise Eliot, neuroznanstvenica iz Chicago Medical School ističe kako je povezivanje boja i spola čisti kulturni fenomen. Jer, ako se djevojčice stalno usmjerava prema cvijeću i lutkama, sigurno neće odabrati karijeru u znanosti, a dječaci koji su izloženi kamionima i raketama vjerojatno se neće odlučiti postati modni dizajneri.
Problem je što se većina roditelja od rođenja njihovog djeteta odlučuje odijevati dijete u određenu boju i tako ga usmjerava prema kasnijim odabirima. A trgovine se ravnaju prema zahtjevima kupaca. Dok god većina kupaca bude zahtijevala ružičasto za djevojčice, trgovine i proizvođači proizvodit će ružičastu odjeću za djevojčice.
Iz jedne krajnosti u drugu
Trebamo li onda svu odjeću za djevojčice umjesto u ružičastu obojiti u plavu boju? Charlotte Allen s portala Independent Women’s Forum, smatra da bi to moglo poslati krivu poruku i jedan stereotip samo zamijeniti drugim.
Ona smatra da “spolno-neutralna” odjeća nije u potpunosti neutralna. Čak i kad se prodaju ružičaste majice za dječake, one su tamnijih nijansi od onih za djevojčice. Isto je i s plavim majicama za djevojčice koje su češće pastelne, a ne indigo plave.
Uostalom, kaže Charlotte Allen, činjenica da vaša djevojčica nosi sliku teleskopa na svojoj majici ne znači i da će u budućnosti dobiti Nobelovu nagradu za astronomiju.
Dakle, što onda preostaje roditeljima? Ravnati se po vlastitom nahođenju. Jer ako im se sviđa ružičasta majica za njihovog malog Petra, to ih ne bi trebalo spriječiti da ju kupe. Isto je i ako mala Ivana odabere majicu s automobilom na odjelu za dječake.
Na kraju boja koju odaberu ne bi ih trebala ograničavati u njihovim daljnjim odabirima u životu. Jer kako onda objasniti tinejdžere koji se odijevaju samo u crno ili muškarce koji ponosno nose ružičaste košulje u uredu?
Uostalom, gotovo 8 posto muškaraca i 0,5 posto žena u svijetu su slijepi na boje, a to ih ne ograničava da žive punim životom.
Tekst: Martina Čizmić
Izvor: www.womeninadria.com
Foto: Profimedia
Chrissy Teigen kritiziraju jer joj kći drži noge na kuhinjskom pultu dok kuhaju
Kako darovita djeca zamišljaju bolji svijet? Birali bi učitelje, predmete, a tehnologija im je pomagač, ne gospodar
Maja Šuput pokazala novu Bloomovu frizuru: 'Baš si ga skratila, sad je pravi dečkić'
Dragi odrasli...: Pisma djece iz Hrvatske za bolji svijet, ovo su njihove poruke
Uranjeno božićno ukrašavanje usrećuje, znanstveno je dokazano