Naša nastojanja da pomognemo djeci u njihovom shvaćanju smrtnosti ili nošenju sa smrću bliske osobe pod velikim su utjecajem pretpostavke da djeca ne mogu razumjeti pojam smrti, a i kada mogu da će za njih biti štetno ako ih se izloži informaciji o smrti. Zbog te pretpostavke nastojimo djecu zaštiti od doticaja s temom smrti, pa se djeci ne govori kad neka osoba umre, djecu se često ne uključuje u obiteljske i religijske rituale kao što su sprovodi, posjeti groblju i sl. Oko blagdana Svih svetih dodatno se suočavamo s pitanjem kako s djecom razgovarati o smrti i treba li djecu povesti u posjet preminulim osobama na groblje.
U savjetodavnom radu pokazalo se da navedena pretpostavka o tome da djecu pod svaku cijenu trebamo sačuvati od svih pitanja vezanih uz smrt više reflektira roditeljsku nelagodu i nemogućnost da o tome pričaju nego stvarne djetetove mogućnosti shvaćanja i sposobnosti nošenja s tim pitanjima. Čak i kad se svim silama trudimo djecu zaštiti od pitanja smrti djeca se s tim neminovno suočavaju u svakodnevnom životu: kad im ugine kućni ljubimac, kad vide mrtvu životinju pored ceste, kad se prikaže smrt u nekom televizijskom programu, pa i kada se ona pojavi u nekoj priči ili bajci. Naravno da, posljedično, djeca razmišljaju o smrti te imaju svoje brige i pitanja o smrti koja su dio normalnog procesa odrastanja. Upravo zato je potpuno neprirodno podići taj zid u komunikaciji o smrti između sebe i vlastitog djeteta samo zbog naših pretpostavki da oni to ne shvaćaju i da je razgovor o smrti štetan.
Da bismo znali kako s djecom razgovarati o smrti bitno je znati kako djeca shvaćaju smrt. U predškolskoj dobi djeca najčešće ne razumiju osnovne značajke smrti: da je smrt nepovratan proces i da se osoba ne može oživjeti ili probuditi, da je ona univerzalna i da će sva živa bića umrijeti, da sa smrću nestaju sve funkcije kao što je hranjenje ili osjećanje te da je smrt posljedica nekih specifičnih događaja kao što je bolest, nesreća ili starenje.
S polaskom u školu, djeca počinju razumjeti navedena obilježja smrti, ali nisu preokupirani temom i ne boje se da bi se to njima moglo dogoditi. Skloniji su vjerovanju da je uzrok smrti neki izvanjski događaj kao što je bolest ili ozljeda te da se ona tiče starih ljudi. Do adolescencije djeca već imaju potpuno razumijevanje smrti i u svoja razmišljanja mogu uključiti neke teološke ideje.
Iako postoje neke razvojne pravilnosti koliko dijete razumije i zna o smrti, uvelike ovisi i o djetetovom razvojnom putu, njegovim neposrednim iskustvima i tome kako se djetetom razgovaralo o smrti. Tako djeca koja su iskusila smrt nekoga iz okoline ili im je uginuo ljubimac ranije mogu razumjeti potpuni koncept smrti, pogotovo kad im se objasni na konkretan, jasan način te kad se uzmu u obzir obrasci razmišljanja koji su ranije navedeni.
Reakcija na smrt bliske osobe
Mnogi čimbenici utječu na to kako će dijete reagirati na smrt bliske osobe, kao što su okolnosti smrti, ranije psihološko funkcioniranje djeteta, kako se roditelj nosi s tim događajem, razina stresa koju je dijete iskusilo te podrška okoline. Međutim, najznačajniji faktor koji će pomoći djetetu je odrasla osoba koja može zadovoljiti djetetove potrebe i pružiti otvoren razgovor o smrti. Mnogi autori sugeriraju da otvorena komunikacija pomaže djetetu da se nosi sa smrću bliske osobe, ali i općenito s temom smrtnosti, ako postoji takva preokupacija nevezano za neposredno iskustvo. Osim toga, odrasla osoba na malo dijete djeluje poput modela te se dijete, koje ne zna koja je prikladna reakcija, vrlo često ponaša onako kako se ponaša njemu bitna odrasla osoba ili u skladu s očekivanjima okoline. Stoga nije dobro skrivati suze pred djetetom, jer time šaljemo poruku da nije u redu plakati, da nije u redu biti tužan ili da se treba stidjeti svojih emocija.
Također se djetetu treba pojasniti što će se događati u sljedećim danima poput običaja koje će uslijediti nakon smrti: dolazak ljudi u kuću koji će izraziti sućut, odlazak na sprovod i što će se tamo događati... Što djeca imaju više informacija o nečem njima nepoznatom, to je manji strah kod njih i manja mogućnost da sami u svojim mislima razvijaju strašne priče o tome što će se događati u narednim danima.
Čak i kada je dijete prošlo kroz proces tugovanja, može se dogoditi da mu neki događaj ponovno izazove reakciju. Tada se djetetu može ponuditi da sudjeluje u ritualima koji nam svima pomažu u procesu tugovanja ili kod sjećanja na voljene pokojnike. Tako dijete možemo ohrabriti da nešto nacrta i ponese na grob, da napiše pismo, da sam pripremi svijeću te ju zapali na grobu ili da sudjeluje u molitvi i kaže umrloj osobi nešto što želi.
Naposljetku, kada nam je i samima teško nositi se sa smrti bliske osobe možemo potražiti stručnu pomoć gdje će nam psiholog dati podršku u tome kako objasniti djetetu ili ovisno o djetetovim potrebama samo dijete uključiti u individualni rad. Često nam i samima nedostaju riječi kojima bismo izrekli teške istine. Tada nam može pomoći umjetnički izričaj poput slikovnica koje djeci na emocionalno prihvatljiv način te intelektualno prikladnim rječnikom pojašnjavaju životni vijek i smrtnost i koje nam mogu pomoći da bez straha djeci približimo tu temu.
Tekst: Martina Vrbat Milas, magistra psihologije, Savjetovalište Snaga obitelji
Hrabri telefon; www.hrabritelefon.hr
Foto: Profimedia
Chrissy Teigen kritiziraju jer joj kći drži noge na kuhinjskom pultu dok kuhaju
Kako darovita djeca zamišljaju bolji svijet? Birali bi učitelje, predmete, a tehnologija im je pomagač, ne gospodar
Maja Šuput pokazala novu Bloomovu frizuru: 'Baš si ga skratila, sad je pravi dečkić'
Dragi odrasli...: Pisma djece iz Hrvatske za bolji svijet, ovo su njihove poruke
Uranjeno božićno ukrašavanje usrećuje, znanstveno je dokazano