Često čujemo da nam roditelji govore da djeci zabranjuju korištenje interneta i otvaranje profila na društvenim mrežama. No, zabrane najčešće nemaju učinak koji bi roditelji željeli, već potiču djecu da određene aktivnosti na internetu rade njima „iza leđa“. S druge strane, roditelji često zabrane koriste upravo zbog svog neznanja o korištenju interneta i zbog toga što djeca znaju više od njih, kako sami navode. No, važno je da roditelji imaju na umu da sva pravila koja vrijede u životu, vrijede i u cyber prostoru. Upravo zbog anonimnosti i manjka nadzora odraslih, što karakterizira taj cyber prostor, povećava se mogućnost rizika od neprimjerenih i nepromišljenih postupaka.
Djeci su osobito privlačne društvene mreže koje su namijenjene upoznavanju novih ljudi te druženju s prijateljima i poznanicima. Najpopularnija društvena mreža kod nas je Facebook, a slijede ga Twitter, Instagram, LinkedIn. S obzirom da društvene mreže pružaju mogućnost objavljivanja raznih multimedijskih sadržaja i podataka ne čudi da su tako privlačne djeci i odraslima. No, baš zbog toga što djeca na profilima društvenih mreža postavljaju osobne informacije i privatne zapise, važno je da roditelji zajedno s djecom prouče pravila privatnosti kako bi sadržaje i informacije sigurno mogli postaviti na svoj profil i da se ne bi doveli u situaciju da primjerice vaše fotografije vidi tko god poželi, pa možda čak i osobe za koje ne želite da ih vide. Postavke privatnosti služe za to da djeca i roditelji sami odluče tko će vidjeti ono što dijele na svom profilu. Preporučamo da roditelji zajedno sa svojim djetetom provjere kako su namještene njegove postavke i znaju li uopće za njih.
Istraživanje, koje je proveo Hrabri telefon u suradnji s Poliklinikom za zaštitu djece i mladih grada Zagreba na uzorku od 1489 djece, pokazuje da je djeci najvažnije da se na Facebooku prikažu kao zabavne, zanimljive i pametne te fizički privlačne osobe. Ovo posljednje osobito zabrinjava s obzirom da slike s vršnjacima, s mora ili popularni selfiji mogu biti vrlo provokativni i odavati drugačiji dojam o djetetu koje stavlja takve sadržaje. Djeca i mladi pritom ne razmišljaju tko će te slike vidjeti i na što nekoga mogu potaknuti s određenom objavom. Interes djece i mladih u objavljivanju takvih sadržaja najčešće je dobivanje što više lajkova i komentara svojih vršnjaka.
Praktični priručnik za postavljanje privatnosti
Prilikom svake objave (fotografije, videa, poruke), Facebook nudi opciju da se odabere PUBLIKA u izborniku na vrhu objave kako bi dijete moglo odabrati tko može vidjeti objave na njegovom profilu. Opcije koje Facebook nudi su: javno (svi ljudi, čak i oni koji nemaju Facebook profil), prijatelji (prijatelji djeteta na Facebooku), određeni prijatelji (sami određuju kojim prijateljima će objava biti vidljiva), prijatelji prijatelja (prijatelji svih označenih osoba u objavi), ja (objava je vidljiva samo vlasniku profila). Ako se u određenom trenutku želi izmijeniti publika, to se može učiniti tako da se klikne na objavu i otvori izbornik u gornjem desnom kutu.
Jednako kao što dijete može označiti svoje prijatelje u određenoj objavi tako i drugi mogu označiti njega. Ponekad dijete ne želi biti označeno na nekoj fotografiji s obzirom da tu fotografiju mogu vidjeti i prijatelji svih koji su označeni na njoj. Važno nam je napomenuti da dijete može maknuti oznaku na način da klikne na objavu te u desnom donjem kutu klikne na MOGUĆNOSTI i zatim na UKLONI OZNAKU. Kada to učini, objava neće biti dostupna na njegovom profilu, ali će ostati na profilu onoga tko je objavu postavio.
Postoji i opcija koja djeci omogućuje da odobre objavljivanje određenog sadržaja na njihovom profilu. Na POSTAVKAMA (gornji desni kut) pod rubrikom VREMENSKA CRTA I OZNAČAVANJE može se postaviti tko može objavljivati na profilu djeteta te želi li pregledati objavu prije nego što bude objavljena na njegovom profilu. Također, dijete ovdje može pogledati što drugi vide na njegovoj vremenskoj crti. Također, kasnije mogu mijenjati svoje postavke te i naknadno mogu ukloniti sadržaj s vremenske crte iako su to prvotno dopustili.
Važno je i da su djeca u svakom trenutku svjesna mogućnosti lažnog predstavljanja na društvenim mrežama. Stoga bi djeca trebala i na društvenim mrežama za prijatelje imati samo osobe koje poznaju u stvarnom životu. Važno je s djecom i mladima razgovarati o tome iz kojeg razloga imaju potrebu imati osobe koje ne poznaju za prijatelje na Facebooku, kao i zbog čega im je važno imati što više prijatelja. Iako većina djece ne prihvaća osobe koje ne poznaje, kako pokazuje naše istraživanje, postoji otprilike 30% djece koja to ipak čine. Također, važno je da roditelji znaju koliko njihovo dijete ima prijatelja. Realno je da djeca poznaju i imaju otprilike do 50, maksimalno 100 prijatelja. Takve djece je prema našem istraživanju samo 12%. Ostatak djece ima preko 200, 300 pa čak i 500 prijatelja. No, ovdje se moramo zapitati kolika je vjerojatnost da dijete u osnovnoj/srednjoj školi ima tako veliki krug prijatelja? Odgovor je - vrlo mala. Brojka prijatelja također može biti roditeljima znak da njihovo dijete nema dovoljno znanja o postavkama privatnosti.
Kako bi se djeca zaštitila od poziva za prijateljstvo nepoznatih osoba, djeca mogu u POSTAVKAMA (gornji desni kut na profilu) kliknuti na rubriku PRIVATNOST i tamo označiti tko mu može poslati zahtjev za prijateljstvo. Facebook nudi opciju: prijatelji prijatelja i svi. Dobro je da djeca odaberu opciju prijatelji prijatelja kako bi smanjila krug osoba koje ne poznaju, a mogu im poslati zahtjev. Također, na istom mjestu djeca mogu označiti mogu li ih druge osobe pronaći u drugim tražilicama ili po informacijama koje ostavljanju na svom profilu.
Osim toga, dijete može blokirati određene osobe, aplikacije, stranice, zahtjeve ili poruke također u POSTAVKAMA tako da klikne na rubriku BLOKIRANJE.
Naše istraživanje pokazuje da je kod 85% djece na Facebook profilu dostupno puno ime i prezime. Dio djece, otprilike 30%, navodi e-mail adresu ili čak informacije o školi koju pohađa, a ima i one djece koja ostavljaju svoj broj mobitela (9%) ili kućnu adresu (3%). Kada tome dodamo informaciju da otprilike 20% djece ima otvoreni profil (što znači da je vidljiv svima) ili nisu sigurni je li profil vidljiv svima, možemo zaključiti da zaista ne razmišljaju o posljedicama objavljivanja određenih sadržaja. Stoga je zadatak roditelja da im osvijeste granicu između privatnih i javnih podataka, kao i da provjere kome je profil njihova djeteta vidljiv.
Djeca mogu provjeriti kako njihov profil izgleda nekom prijatelju ili onima koje nemaju za prijatelje. Odlaskom na svoj profil u desnoj donjem kutu slike zaslona postoji rubrika PRIKAŽI DNEVNIK AKTIVNOSTI te podrubrika POGLEDAJ PROFIL KAO… Klikom na tu opciju dijete može vidjeti što sve vidi određeni prijatelj, upisujući njegovo ime ili što vide oni koji mu nisu Facebook prijatelji.
Tekst:Ivana Dolovčak, mag. soc. rada., Savjetovalište Snaga obitelji
Hrabri telefon, www.hrabritelefon.hr
Foto: Profimedia
Chrissy Teigen kritiziraju jer joj kći drži noge na kuhinjskom pultu dok kuhaju
Kako darovita djeca zamišljaju bolji svijet? Birali bi učitelje, predmete, a tehnologija im je pomagač, ne gospodar
Maja Šuput pokazala novu Bloomovu frizuru: 'Baš si ga skratila, sad je pravi dečkić'
Dragi odrasli...: Pisma djece iz Hrvatske za bolji svijet, ovo su njihove poruke
Uranjeno božićno ukrašavanje usrećuje, znanstveno je dokazano