Kineska mobilna aplikacija TikTok, koja je zaludjela korisnike diljem svijeta, na najboljem je putu da "ukrade“ publiku YouTubeu, popularnoj Googleovoj video platformi, pokazalo je najnovije istraživanje provedeno na uzorku 60.000 obitelji koja imaju djecu u dobi od četiri do 15 godina. TikTok je aplikacija za izradu, dijeljenje i gledanje kratkih videa (u trajanju od tri do 15 sekundi) koja je samo u godinu dana stekla milijardu novih korisnika. Također, TikTok je zaslužan i za 100-postotni porast korištenja društvenih mreža u 2019. godini te za nevjerojatnih 200 posto u ovoj godini. To, naravno, višestruko multiplicira ionako gorući problem novih generacija - ovisnost o ekranima i prebacivanje života iz stvarnog u virtualni svijet.

Velik dio video zapisa na

TikToku snimke su djece koja u svojim spavaćim sobama pjevaju i plešu uz neki

glazbeni hit, što je bitno drugačiji sadržaj od onog na koji smo navikli na

YouTubeu.

Iako se u pravilima privatnosti navodi da platforma nije namijenjena osobama mlađim od 13 godina, najnovija istraživanja pokazuje da djeca u dobi od četiri do 15 godina dnevno na TikTok-u provedu 80 minuta, što je za pet minuta duže nego na YouTubeu. Vrijedi naglasiti da osobe mlađe od 13 godina ne bi ni trebale biti ni na YouTubeu. Sama platforma pokušala je kontrolirati sadržaj koji gledaju djeca tako da je YouTube kreirao inačicu stranice sa sadržajima koji su namijenjeni  isključivo djeci. No, to se pokazalo neučinkovitim. I TikTok se više puta našao na udaru udruga koje se bave zaštitom djece zbog kršenja njihove privatnosti. No, unatoč tome, platforma se i dalje širi brzinom svjetlosti.   

Ta je društvena mreža, u vlasništvu tvrtke ByteDance, zasad jedina kineska platforma te vrste koja je uspjela zaživjeti izvan granica te države. Putem TikToka, ali i Instagram ai Twittera, posljednje se vrijeme proširila vrlo opasna "igra", inačica Plavog kita, koja navodi djecu na izvršavanje opasnih izazova. Više o njoj pročitajte OVDJE.

Na intrenetskim stranicama Poliklinike za zaštitu djece i mladih Grada Zagreba upozotavaju kako je važno imati na umu da internet omogućuje anonimnost, koju je nemoguće postići u bilo kojoj drugoj vrsti komunikacije. Ova anonimnost oslobađa i potiče ljude da komuniciraju intimnije nego što bi to činili u osobnim kontaktima. Omogućuje također i lažno predstavljanje te je stoga potreban nadzor roditelja u trenucima kad se dijete koristi internetom. Navode 8 načina kako roditelji mogu smanjiti rizike s kojima se djeca mogu suočiti na internetu.

  1. Prije svega važno je kompjuter s pristupom internetu postaviti u dnevnu sobu ili prostoriju u kojoj češće borave roditelji. Na taj način nadgledanje sadržaja s kojima se dijete susreće postaje lakše te roditelji mogu upoznati djetetove on-line prijatelje. Dijete će teže ući u potencijalno rizičan razgovor s strancem u chat-roomu ili tražiti pristup eksplicitnim seksualnim sadržajima ako roditelj može usput pogledati što dijete radi na kompjuteru.
  2. Važno je da roditelji nauče osnovne stvari i terminologiju u korištenju interneta i u tome mogu potražiti dječju pomoć, što nudi mogućnost za uspostavu komunikacije, pokazivanje interesa za ono što dijete radi i odnosa povjerenja. Pokazujući interes i pažljivo nadgledajući djetetove aktivnosti na internetu, ipak mogu zaštititi djecu od rizika, što je u svakom slučaju bolje nego im jednostavno zabraniti upotrebu.
  3. Bitno je postaviti određen skup pravila o korištenju interneta, vremenu koje dijete provodi, stranicama koje posjećuje te dogovorene posljedice ponašanja. Djeca će uglavnom ta pravila prihvatiti i na to će odlično reagirati, jer im je jasno da su roditelji tu, da se brinu i da se imaju kome obratiti u slučaju potrebe. Važno je da roditelji uključe i dijete u proces dogovaranja pravila, čime povećavamo djetetovu odgovornost za poštivanje dogovorenih pravila.
  4. Odrasli, i nastavnici i roditelji, mogu se educirati kako provjeriti koje stranice dijete posjećuje. Pri tome je važno otvoreno komunicirati s djetetom, kako ovaj način provjeravanja ne bi dugoročno narušio odnos roditelja ili nastavnika s djetetom.
  5. Važno je objasniti zašto provjeravate sadržaje koje dijete posjećuje. Npr., recite: “Brine me to što na nekim web stranicama postoje sadržaji koji su neprikladni za djecu” ili “Moja je odgovornost i obveza kao odraslog da vodim računa na to koliko vremena i kako provodiš na internetu”. Preuzimanje odgovornosti odraslog u ovom slučaju je isto kao i u situacijama kad je odrasla osoba odgovorna koliko mladi provode vremena u gledanju televizije, čitanju časopisa i stripova, igranju video-igara itd.
  6. Dobro je s djetetom razgovarati o tajnama i o tome kakve tajne čuvamo. Također, važno je djeci reći da, ako se osjećaju neugodno ili zbunjeno zbog nečeg što su doživjela, uvijek mogu razgovarati s roditeljima ili odraslom osobom kojoj vjeruju.
  7. Moguće je da će dijete htjeti upoznati svog online prijatelja ili prijateljicu. Važno je da na prvi susret dijete odlazi u pratnji roditelja ili odrasle osobe kako bi i roditelji upoznali novog prijatelja svoga djeteta. Možemo djeci objasniti da prijatelj koji nam stvarno želi biti prijatelj i ima poštene namjere neće imati ništa protiv da upozna roditelje, kao što bi bilo dobro da online prijatelj dođe sa svojim roditeljima.
  8. U slučaju bilo kakve naznake da su osobe s neprijateljskim namjerama stupile u kontakt s Vašim djetetom, saznali Vaše ili djetetove podatke, prijete Vašem djetetu ili Vama, potražite pomoć.

Tekst: I. K.
Fotografija: Shutterstock