Uvriježeno je mišljenje da prevelika izloženost djece modernoj tehnologiji loše utječe na razvoj njihovih socijalnih vještina. Toliko smo puta vidjeli djecu koja u društvu međusobno uopće ne komuniciraju, već sjede i gledaju u mobitel, da nam se to činilo logičnom posljedicom. Strah da djeca neće znati međusobno komunicirati dodatno je povećan otkako ona fizički ne odlaze u školu već nastavu prate putem Zooma, YouTubea i televizije.
Istraživanje koje je nedavno objavljeno u American Journal of Sociology pokazalo je, međutim, da nema razloga za strah. Vrijeme koje djeca provedu za ekranom ima vrlo mali učinak na razvoj njihovih socijalnih vještina. Istraživanje je provelo Sveučilište Ohio State, a glavni naglasak stavljen je na socijalne vještine djece u dobi do 11 godina. Znanstvenici su uspoređivali njihove vještine danas s društvenim vještinama djece rođene prije pojave Facebooka.
Kao i mnogi roditelji, i sam je voditelj istraživanja Douglas B. Downey, profesor na Sveučilištu Ohio State, bio uvjeren da je pretjerano korištenje moderne tehnologije ostavilo posljedice i na razvoj socijalnih vještina u djece. Na ideju da provede istraživanje Downey je došao nakon što se na tu temu posvađao sa sinom.
Kako
je ispričao, sina Nicka jednom je dok su jeli pizzu uvjeravao da je
njegova generacija grozna što se tiče socijalnih vještina, a sve
zato što provode previše vremena buljeći u ekrane. Kad ga je Nick
pitao kako to zna Douglas je ostao zatečen pa je odlučio
provjeriti svoju tvrdnju. Tada je spoznao da za nju zapravo nema
čvrstih dokaza pa je odlučio provesti istraživanje koje će
Downey
i njegov kolega Benjamin Gibbs, izvanredni profesor sociologije na
Sveučilištu Brigham Young, za istraživanje su koristili podatke
Nacionalnog centra za obrazovnu statistiku. Prva skupina podataka
obuhvaćala je oko 19.000 djece koja su u vrtić krenula 1998. godine
(šest godina prije razvoja Facebooka), a druga oko 13.400 djece koja
su u vrtić krenula 2010. godine (te je godine prvi puta uveden
Rezultati
su pokazali da djeca rođena prije pojave društvenih mreža i
pametnih telefona imaju gotovo iste društvene vještine kao i djeca
Glavni
naglasak pritom je stavljen na njihovu sposobnost da kontroliraju
svoja raspoloženja, sposobnost sklapanja i održavanja prijateljstva
Rezultati
su pokazali da djeca rođena 2010. godine, kad su pametni telefoni i
Facebook već počeli upravljati našim životima, imaju bolje
društvene vještine i razvijeniju sposobnost samokontrole od djece
„U
gotovo svakoj usporedbi koju smo napravili, društvene vještine su
ili ostale iste ili su zapravo bile bolje kod djece koja su rođena
kasnije. Nismo našli nikakve dokaze za to da je izlaganje djece
različitim ekranima loše utjecalo na razvoj njihovih društvenih
Autori
istraživanja priznali da su dobiveni rezultati i njih same
iznenadili. Gledajući u cjelini rezultati predstavljaju izazov za
sve one koji smatraju da društvene vještine opadaju zbog
„Svaka
generacija brine se o tome kako će napredak utjecati na nove
generacije. To je stara priča. Od pojave telefona, automobila,
radija - uvijek se javljala zabrinutost među odraslima o tome kako
će tehnologija utjecati na djecu, jer im je ona omogućavala više
Znanstvenici
su zaključili da nove generacije društvene vještine očito
razvijaju na drukčiji način jer se susreću s drukčijim izazovima.
Njihov je zadatak savladati komunikaciju i društvene vještine i
Posebno je zanimljivo što čak ni djeca koja su provodila puno vremena pred ekranima nisu imala problema s razvojem društvenih vještina. Autori istraživanja primijetili su ipak jednu iznimku: Djeca koja su provodila puno vremena na društvenim mrežama i igrala online igre imala su nešto slabije društvene vještine, ali ne toliko slabije da bi ih to zabrinulo.
"Općenito, našli smo vrlo malo dokaza za to da vrijeme provedeno na ekranima šteti socijalnim vještinama većine djece", objasnio je Downey u priopćenju za javnost.
Tekst: I. K.
Fotografija: Shutterstock
Chrissy Teigen kritiziraju jer joj kći drži noge na kuhinjskom pultu dok kuhaju
Kako darovita djeca zamišljaju bolji svijet? Birali bi učitelje, predmete, a tehnologija im je pomagač, ne gospodar
Maja Šuput pokazala novu Bloomovu frizuru: 'Baš si ga skratila, sad je pravi dečkić'
Dragi odrasli...: Pisma djece iz Hrvatske za bolji svijet, ovo su njihove poruke
Uranjeno božićno ukrašavanje usrećuje, znanstveno je dokazano