Uvriježeno je mišljenje da prevelika izloženost djece modernoj tehnologiji loše utječe na razvoj njihovih socijalnih vještina. Toliko smo puta vidjeli djecu koja u društvu međusobno uopće ne komuniciraju, već sjede i gledaju u mobitel, da nam se to činilo logičnom posljedicom. Strah da djeca neće znati međusobno komunicirati dodatno je povećan otkako ona fizički ne odlaze u školu već nastavu prate putem Zooma, YouTubea i televizije.

Istraživanje koje je nedavno objavljeno u American Journal of Sociology pokazalo je, međutim, da nema razloga za strah. Vrijeme koje djeca provedu za ekranom ima vrlo mali učinak na razvoj njihovih socijalnih vještina. Istraživanje je provelo Sveučilište Ohio State, a glavni naglasak stavljen je na socijalne vještine djece u dobi do 11 godina. Znanstvenici su uspoređivali njihove vještine danas s društvenim vještinama djece rođene prije pojave Facebooka.

Kao i mnogi roditelji, i sam je voditelj istraživanja Douglas B. Downey, profesor na Sveučilištu Ohio State, bio uvjeren da je pretjerano korištenje moderne tehnologije ostavilo posljedice i na razvoj socijalnih vještina u djece. Na ideju da provede istraživanje Downey je došao nakon što se na tu temu posvađao sa sinom.

Kako

je ispričao, sina Nicka jednom je dok su jeli pizzu uvjeravao da je

njegova generacija grozna što se tiče socijalnih vještina, a sve

zato što provode previše vremena buljeći u ekrane. Kad ga je Nick

pitao kako to zna Douglas je ostao zatečen pa je odlučio

provjeriti svoju tvrdnju. Tada je spoznao da za nju zapravo nema

čvrstih dokaza pa je odlučio provesti istraživanje koje će

potvrditi ili pobiti tu tezu.

Downey

i njegov kolega Benjamin Gibbs, izvanredni profesor sociologije na

Sveučilištu Brigham Young, za istraživanje su koristili podatke

Nacionalnog centra za obrazovnu statistiku. Prva skupina podataka

obuhvaćala je oko 19.000 djece koja su u vrtić krenula 1998. godine

(šest godina prije razvoja Facebooka), a druga oko 13.400 djece koja

su u vrtić krenula 2010. godine (te je godine prvi puta uveden

iPad).

Rezultati

su pokazali da djeca rođena prije pojave društvenih mreža i

pametnih telefona imaju gotovo iste društvene vještine kao i djeca

koja su rođena u "digitalno doba".

Glavni

naglasak pritom je stavljen na njihovu sposobnost da kontroliraju

svoja raspoloženja, sposobnost sklapanja i održavanja prijateljstva

te mogućnost druženja s ljudima koji su drukčiji od njih.

Rezultati

su pokazali da djeca rođena 2010. godine, kad su pametni telefoni i

Facebook već počeli upravljati našim životima, imaju bolje

društvene vještine i razvijeniju sposobnost samokontrole od djece

koja su rođena krajem 1990-ih.

„U

gotovo svakoj usporedbi koju smo napravili, društvene vještine su

ili ostale iste ili su zapravo bile bolje kod djece koja su rođena

kasnije. Nismo našli nikakve dokaze za to da je izlaganje djece

različitim ekranima loše utjecalo na razvoj njihovih društvenih

vještina“, komentirao je rezultate Douglas B. Downey.

Autori

istraživanja priznali da su dobiveni rezultati i njih same

iznenadili. Gledajući u cjelini rezultati predstavljaju izazov za

sve one koji smatraju da društvene vještine opadaju zbog

tehnoloških promjena.

„Svaka

generacija brine se o tome kako će napredak utjecati na nove

generacije. To je stara priča. Od pojave telefona, automobila,

radija - uvijek se javljala zabrinutost među odraslima o tome kako

će tehnologija utjecati na djecu, jer im je ona omogućavala više

autonomije“, rekao je Downey.

Znanstvenici

su zaključili da nove generacije društvene vještine očito

razvijaju na drukčiji način jer se susreću s drukčijim izazovima.

Njihov je zadatak savladati komunikaciju i društvene vještine i

online i u stvarnom životu.

Posebno je zanimljivo što čak ni djeca koja su provodila puno vremena pred ekranima nisu imala problema s razvojem društvenih vještina. Autori istraživanja primijetili su ipak jednu iznimku: Djeca koja su provodila puno vremena na društvenim mrežama i igrala online igre imala su nešto slabije društvene vještine, ali ne toliko slabije da bi ih to zabrinulo.

"Općenito, našli smo vrlo malo dokaza za to da vrijeme provedeno na ekranima šteti socijalnim vještinama većine djece", objasnio je Downey u priopćenju za javnost.

Tekst: I. K.
Fotografija: Shutterstock