Vjerujemo da ne postoji dijete koje ne uživa u igri. No u današnjem vremenu čini se da se djeci oduzima prijeko potreban prostor za igru. Razlog tome jest što roditelji osjećaju pritisak obveze da im djeca od malih nogu što više nauče te ih usmjeravaju u aktivnosti čiji su rezultati mjerljivi. Igra, s druge strane, posebice ona slobodna, nema jasno mjerljive učinke, ali je jedna od najvažnijih stvari za podizanje otporne, samostalne i zdrave djece. Kako to znamo? Postoje brojna istraživanja koja potvrđuju tu teoriju te uz njih razumni argumenti stručnjaka.

Prošlogodišnji veliki hit o roditeljstvu „Danski odgoj djece“ uputio je na važnost igre, a sada nam suautorica te knjige donosi detaljniji osvrt upotpunjen praktičnim smjernicama. Iben Dissing Sandahl već nam je dokazala svoju stručnost koju će potvrditi i novom knjigom. Danci su najsretniji narod na planetu, a igra u njihovu odgoju zauzima središnje mjesto. Svakako ih vrijedi poslušati.

Iben Dissing Sandahl

U Danskoj se dječja igra ne smatra nepotrebnim gubljenjem vremena (što je primjerice čest slučaj u SAD-u) već temeljem zdravog razvoja djece. Nekima će biti poznat pojam „proksimalnog razvoja“, koji predstavlja pružanje odgovarajuće količine osobnog prostora za učenje i razvoj u zonama koje djetetu odgovaraju. U bezbrižnoj i slobodnoj igri djeci se omogućuje da izraze sebe. Vjerujemo da je svakom roditelju jasno zašto je to važno.

Igra je kao odgojna metoda vjerojatno najslobodniji mogući pristup. Prema djeci se tako odnosimo kao prema jedinstvenim osobama s njihovim specifičnim potrebama. Autorica u svoje izlaganje uključuje i temu ravnopravnosti spolova koja se često pogrešno shvaća. Iako će mnogi roditelji reći da to razumiju, ako im se sin počne igrati lutkama, neće biti zadovoljni. To treba prevladati jer su to osobne predrasude koje negiraju jedinstvenost djeteta.

knjiga-koja-sjajno-prikazuje-vrijednost-slobodne-igre-u-odgoju-zdrave-i-samopouzdane-djece

Vrijednosti igre

Igra dokazano razvija djetetov unutarnji kompas, uči ga samokontroli, potiče kreativnost i maštu, uči ga ovladavanju stresom te vještinama pregovaranja i suradnje. Osim toga, kada je izloženo atmosferi slobode u igri, dijete ovladava društvenim i moralnim normama te razvija osjećaj empatije i prihvaćanja drugih.

Osim teoretskog dijela, koji je opširan, ali nikako zahtjevan i nepregledan (uostalom, knjiga broji samo 150 stranica), autorica nam pruža mnogo praktičnih savjeta. Primjerice, jedan se dio knjige zove „Vodič za igru“, a u njemu su objašnjeni nužni elementi koji igru čine slobodnom. Četiri su dijela vodiča: hygge, ravnopravnost, odnosi i „skela“. Hygge je, ukratko, ambijent, dobar ugođaj. Ravnopravnost je objašnjena već samim pojmom, ali Iben nam dodatno objašnjava bitne nijanse. Odnosi su već u prvoj godini djetetova života temelj razvoja, a tako se nastavlja i dalje. „Skela“ je potpora djetetovih razvojnih kapaciteta, tj. pomoć da prijeđe na napredniju razinu razvoja.

Nadamo se da će vas ovaj osvrt nadahnuti da uzmete knjigu u ruke i da iz nje izvučete najbolje za odgoj svojeg mališana. Ovo nije nauka nego zdravorazumsko pristupanje vrlo delikatnoj temi te ističe važnost uravnoteženog obiteljskog života koji utječe na sve članove zajednice, a najviše na djecu. (Egmont, 99,00 kn)

Tekst: Branko Matijašević

Foto: Profimedia; FB