Na nedavno održanim 9. Danima elektroničkih medija u Opatiji, UNICEF i Agencija za elektroničke medije su predstavili rezultate najnovijeg istraživanja koje se bavilo dječjim navikama gledanja televizije. Rezultati su uspoređeni s istraživanjem koje je provedeno prije dvije godine i pokazuju da djeca i dalje mnogo vremena provode gledajući televizijske sadržaje, više od polovice između jednog i tri sata dnevno. Istraživanje je dio projekta medijske pismenosti kojeg zajedno provode Agencija za elektroničke medije i UNICEF.

Član Vijeća za elektroničke medije, Robert Tomljenović, vodi projekt medijske pismenosti, tijekom kojega su provedena dva istraživanja o tome kako djeca gledaju televiziju, te provedena nacionalna kampanja „Birajmo što gledamo“.

  • Što pokazuje najnovije istraživanje o medijskoj pismenosti?

Najnoviji podaci su pokazali pomake u svijesti roditelja o tome da trebaju utjecati na sadržaje koje gledaju djeca. Na to je utjecaj imala i kampanja „Birajmo što gledamo“ koju je primijetilo čak 57% ispitanika, a 67% roditelja je smatra iznimno korisnom. Primjetno je da smo potaknuli roditelje da razmisle što i kada djeca gledaju.

  • Koliko vremena djeca provode pred TV ekranima?

Prema podacima djeca televiziju najviše gledaju u večernjim satima, kada su zapravo izloženija potencijalno štetnim sadržajima. Taj postotak je čak i porastao u odnosu na istraživanje koje je provedeno prije dvije godine. No, istraživanje pokazuje i da večernje sadržaje djeca ipak gledaju uz odraslu osobu pa je vjerojatnost da roditelji ili neka druga odrasla osoba djetetu mogu ukazati na moguću neprimjerenost sadržaja. K tome istraživanje pokazuje i još jedan važan pomak, a to je da sada svega 11% djece samo gleda televiziju, dok je prije dvije godine taj postotak bio 35. Velika većina ispitanika prepoznaje dobne oznake koje se u Hrvatskoj koriste za označavanje primjerenosti sadržaja. Pri tome je važno naglasiti da tinejdžeri pokazuju drugačiji obrazac ponašanja.

  • Koja je promjena primjetna kod starije djece?

Razvojem novih medijskih platformi i društvenih mreža djeca i mladi u dobi od 13 do 17 godina znatno više video sadržaje gledaju preko drugih platformi, kao što su pametni telefoni ili tableti, dok televiziju rijetko gledaju. Svoj interes usmjeravaju i na društvene mreže, a video sadržaje najčešće gledaju na kanalima poput YouTubea. Tim sadržajima koji su u blažem regulatornom modu nego oni na televiziji djeca i mladi mogu pristupati bilo kada i bilo gdje i to najčešće bez roditeljske kontrole. Stoga je medijsko opismenjavanje i edukacija roditelja i djece, odnosno razvijanje sposobnosti analize i kritičkog vrednovanje viđenog sadržaja, ključna za zaštitu djece od neprimjerenih sadržaja.

roditelji-sto-vam-djeca-gledaju-na-televiziji
, Image: 307497566, License: Royalty-free, Restrictions: , Model Release: yes, Credit line: Profimedia, Alamy

Preporuka Agencije za elektroničke medije i UNICEF-a je da roditelji s djecom zajedno biraju sadržaje i da o njima razgovaraju, te da im ukazuju na dobne oznake kako bi već od najranije dobi razvili kritički odmak prema medijskim sadržajima. Bez medijske pismenosti i kritičkog promišljanja teško je i djeci i roditeljima navigirati raznovrsnim medijskim sadržajima koji se nude kroz brojne nove medijske platforme i društvene mreže. Stoga smo jako zadovoljni rezultatima naše kampanje i istraživanja koje ukazuje da roditelji s povećanom pažnjom pristupaju medijskom odrastanju svoje djece.

roditelji-sto-vam-djeca-gledaju-na-televiziji

  • Odskače li Hrvatska u odnosu na druge zemlje?

Iskustva drugih zemalja pokazala su da su edukacija i podizanje razine medijske pismenosti najbolji način da zaštitimo djecu od potencijalno štetnih medijskih sadržaja. Zato su ovakve kampanje važne za podizanje svijesti roditelja. U daljnjem podizanju razine medijske pismenosti svakako će pomoći i portal www.medijskapismenost.hr, s brojnim savjetima za roditelje i nastavnike, te nedavno predstavljene Preporuke za zaštitu djece i sigurno korištenje elektroničkih medija Agencije za elektroničke medije koje se mogu pronaći na našoj stranici www.e-mediji.hr.

Tekst: Ivančica Tarade Foto: Profimedia