Još
Ostalo

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

Očevi, zdravo je djetetu reći svoje osjećaje: Kad, recimo, izgubite u nekoj igrici, slobodno recite da ste frustrirani

Roditelji igraju važnu ulogu u razvoju mentalnog zdravlja djece, a posebno značajnu ulogu u razumijevanju problema mentalnog zdravlja imaju očevi, tvrde stručnjaci

 tate i djeca
Iznimno je važno da očevi pred djecom pokazuju svoje osjećaje, i o njima iskreno govore, jer tako destigmatiziraju mentalno zdravlje, a kod djece razvijaju emocionalnu inteligenciju. 'Više je istraživanja pokazalo da aktivna uloga očeva u odgoju djeteta ima važnu ulogu i za njegovo mentalno zdravlje kasnije kroz život', pojasnio je za portal Healthline Kunmi Sobowale, klinički savjetnik za mentalno zdravlje djece tvrtke Little Ottera.

Dodao je kako je to posebno važno za dječake, koji se već u djetinjstvu češće od djevojčica suočavaju s poremećajima poput hiperaktivnosti i deficita pažnje, kao i poremećajima iz autističnog spektra.

Dječji psiholog Parker Huston istaknuo je da u nekim kulturama postoji stereotipi prema kojima muškarci ne bi trebali otvoreno razgovarati o svojim osjećajima i problemima mentalnog zdravlja, što, rekao je, samo produbljuje postojeću stigmu.

O tome kako razgovarati s djecom o mentalnom zdravlju stručnjaci savjetuju sljedeće:

Vježbajte i potičite izražavanje emocija

'U mnogim kulturama muškarce se uči da moraju biti 'čvrsti' i da ne dijele javno svoje osjećaje', rekao je Sobowale. Dodao je kako je to loše jer je potiskivanje osjećaja vrlo neučinkovit način suočavanja s problemima.

'Potiskivanjem osjećaja ne njeguju se vještine potrebne za razvijanje emocionalne regulacije koja je ključni aspekt dobrog mentalnog zdravlja', rekao je Sobowale. Istaknuo je da on uvijek potiče očeve da budu dobar primjer svojoj djeci i da pred njima pokazuju svoje osjećaje.

'Primjerice, kad izgubite u nekoj igrici, možete reći da ste frustrirani, a kad jedete neku vama omiljenu hranu, možete reći da ste sretni', savjetovao je.

'Kad se roditelji odgovorno ponašaju i podučavaju svoju djecu o važnosti brige o mentalnom zdravlju, to stvara temelj za dugotrajne dobrobiti koje počinju u djetinjstvu i traju do odrasle dobi', rekao je Hudson.

Ako niste tip koji lako govori o svojim osjećajima, Sobowale savjetuje da posegnete za likovima iz knjiga.

'Čitajući sa svojim djetetom knjige ne samo što ćete kod njega razviti znatiželju o emocionalnim temama već i pomoći izgradnji njegova emocionalnog rječnika. Koristite jednostavne tehnike koje čine temelje za naprednije vještine kojima će se služiti vaše dijete kad odraste. Za početak, pitajte dijete što ono misli kako se osjeća lik u knjizi', rekao je Sobowale.

Podučavajte emocionalnoj inteligenciji

'Jedna od najvažnijih vještina koju djeca trebaju naučiti je da budu sposobna razumjeti, izraziti i regulirati svoje osjećaje', rekao je za portal Healthline dječji psiholog Huston.

To je, dodao je, osnova za emocionalnu inteligenciju, koju Cambridge Dictionary definira kao 'sposobnost razumijevanja načina na koji se ljudi osjećaju i reagiraju svoje osjećaje pa se ova vještina koristi i za dobro razumijevanje, izbjegavanje ili rješavanje problema'.

Prema istraživanju iz 2020. godine, emocionalna je inteligencija važna i za akademske uspjehe.

Shodno tomu, Huston je razvio program pod nazivom On Our Sleeves koji sugerira kako u pet koraka doći do emocionalnog osnaživanja:
  1. korak: Prepoznajte emocije i njihovo značenje.
  2. korak: Prepoznajte emocije dok ih osjećate.
  3. korak: Prepoznajte emocije kod drugih ljudi.
  4. korak: Izražavajte svoje osjećaje na odgovarajući način.
  5. korak: Donesite svoju osobnu strategiju suočavanja s problemima.

'Ako sa svojim djetetom otvoreno razgovarate o osjećajima, ali ne samo o pozitivnim osjećajima već i o teškim emocijama poput bijesa, straha i tuge, osnažujete ga da s vama podijeli svoja iskustava, a što je važno za stjecanje vještina suočavanja s problemima', rekao je Huston.

Roditeljima je savjetovao da s djecom svakodnevno razgovaraju o tome kako su provela dan. To možete činiti za vrijeme večere, prije spavanja ili u neko drugo vrijeme koje provodite zajedno. Uvijek pitajte dijete da vam kaže na čemu je zahvalno, ali i da vam nabroji sve ono što za njega predstavlja izazov.

'Na isti način i vi djetetu ispričajte kako je prošao vaš dan', savjetuje Huston.

Objasnite mu da, osim za tijelo, postoji liječnik i za naš um

Nema djeteta koje nije bilo kod liječnika pa je pretpostavka da većina djece razumije koncept liječenja tijela. Roditelji bi, međutim, trebali objasniti djetetu da postoje i liječnici koji vode brigu o mentalnom zdravlju ljudi.

'Važno je da djeca shvate da na isti način kao što pristupaju svom tjelesnom zdravlju, ljudi trebaju pristupiti i brizi o svome mentalnom zdravlju', rekao je Huston.

Adresirajte vlastite brige o mentalnom zdravlju

'Kad postanete roditelj, to može biti izazov i za vaše mentalno zdravlje. Možete se suočiti s nedostatkom sna, postporođajnom depresijom, novčanim problemima, a mogu vam se vraćati i slike iz vašega teškog djetinjstva', rekao je Sobowale te dodao kako će roditelji teško biti emocionalno dostupni djetetu ako i sami imaju poteškoća s mentalnim zdravljem.

'Stoga, važno je da mame i tate i sami dobiju podršku', rekao je.

A ako ne znate kome se obratiti za pomoć, obratite se svom liječniku opće prakse ili pedijatru svog djeteta.

Tekst: Ivana Kalogjera

Foto: Shutterstock

Najnovije

Najpopularnije