„Eci peci pec, ti si mali zec. A ja mala vjeverica, eci peci pec!“

Ovo je jedna od najpoznatijih i najpopularnijih brojalica među djecom. Naravno, mnogo je još brojalica koje djeca koriste i u gotovo svakom vrtiću istu brojalicu djeca drugačije izvode, mijenjaju ili nadopunjuju s nekim drugim i novim riječima. U tome jest ljepota brojalica. Brojalica – dječje usmeno stvaralaštvo.

No, na veliku žalost, sve manje se brojalice mogu čuti među djecom i brojalice polako izumiru. Zašto je tako? Djeci su nude gotovi proizvodi, CD-i s već snimljenim brojalicama, igračke koje pjevaju brojalice, knjige koje ih ilustriraju. Možemo reći da se djeca nalaze pred šablonom, linijom lakšeg otpora, gotovim brojalicama, pjesmicama, blokira ih se u stvaralačkoj spontanosti, manje stvaraju, a radije prihvaćaju one, već postojeće. Zbog toga se masovno šire i prihvaćaju brojalice na književnom jeziku kao što su „Pliva patka preko save“, „Eci, peci, pec“ i njima slične.

Prisjetite se svog djetinjstva, igre u parku i livadama. Igre lovica, skrivača, školice, gumi-gumi i sl. A kako je započela igra? Kako se određuje tko će prvi započeti igru? Uglavnom brojalicom. Što je brojalica? U svojoj biti to je preludij, uvod u igru i igra sama. Ona određuje tko će žmiriti, tko će loviti, tko će u igri biti nešto ili učiniti nešto.

Zašto su brojalice sjajna stvar

Uz svoju umjetničku kvalitetu, dječje brojalice imaju neospornu pedagošku vrijednost što se očitava u različitim mogućnostima odgojnog djelovanja. Vrlo su važne za razvoj glazbenog senzibiliteta zbog svoje muzikalnosti kojom pobuđuju interes i motivaciju za stvaralaštvo. Svako dijete ima osjećaj za ritam i metar, no ovisi o odraslima hoće li potaknuti daljnji razvoj. Brojalicama se upravo razvija ritam i metar. One se izgovaraju, no ton izgovora je melodičan, kao da se pjeva. „Ekete, bekete, cin cin be. Aber, faber domine, iku piku, šara piku. Buf!“

Elem, belem, bumbarisa...
, Image: 305859248, License: Royalty-free, Restrictions: , Model Release: yes, Credit line: José Manuel Gelpi Díaz / Alamy / Alamy / Profimedia

Gotovo svaku brojalicu možete opjevati. Odrasli možda ne, ali probajte s djetetom. Dozvolite da bude kreativno i stvori svoju melodiju. Ako ubacite i pokrete tijelom (pljeskanje rukama, stupanje nogama, pokreti glavom itd.) dijete će istovremeno razvijati i koordinaciju pokreta. Doći će do pogrešaka, ali vjerujte, dijete će se smijati i uživati. I ponavljat će isto sve dok ne usavrši pokrete čime razvija svoju upornost i dosljednost, koncentraciju i pamćenje.

Mnoge brojalice nazivaju se pričalicama jer imaju svoj slijed događanja (početak radnje, zaplet i rasplet). Kao npr. „Išo medo u dućan, nije reko „Dobar dan“. Hajde medo van, nisi reko „Dobar dan.“ U tako kratkoj brojalici, sve je rečeno. Ipak dijete može više, potaknite ga proširi ovu priču ili neka ju ilustrira. Također, rima, ponavljanje i nabrajanje riječi u igrama brojalica potpomaže razvoju kulture govora. Nadalje, brojalice su neizmjerno sredstvo socijalizacije. U kolektivnoj igri djeca se oslobađaju, prepoznaju i uspoređuju vlastite i tuđe stvaralačke mogućnosti. Također, izražavaju emocionalno reagiranje djece. Treba prihvatiti tko će biti prvi, a tko zadnji, tko je pobijedio, a tko izgubio, što je pogodno za razvoj kontrole emocija.

Brojalice su široko i neistraženo područje jer se teško se zapisuju i prenose. Razlog tome je i što su one dječje usmeno stvaralaštvo. Veliki utjecaj na to imaju odrasli. Hoćemo li djeci davati gotove proizvode ili ne?! Djeca su jednostavna, spontana, kreativna, slobodna, maštovita. Treba im dati slobodu, livade, pustiti ih da se sama igraju, izvode brojalice, prepustiti ih njihovom vlastitom osjećaju za vrijednost ritma i metra, prepustiti ih mašti, a onda će opet nastati neke nove, spontane dječje igre i brojalice.

Još neki primjeri brojalica:

"ŽURI, ŽURI PATKA STARA,

SIGURNO JE BLIZU BARA,

IZA NJE SE PREKO BR'JEGA,

RASPJEVANA PAČAD GEGA."

"HVALIO SE, HVALIO,

JEDAN SIVI SLON.

MEĐU ŠUMSKIM ZVJERIMA

NAJJAČI JE ON.

HVALA SE I SLAVA

U TRENUTKU STIŠA,

KADA POKRAJ NOGU,

ON UGLEDA MIŠA."

"ELEM, BELEM, BUMBARISA,

SISA GUTA, TALARISA,

AN, BAN, TULIPAN,

SADA IDE JEDAN VAN!"

"JEDNA KOLA ŽUTA,

STALA NASRED PUTA,

IZ KOLA NAM VIČU SVI,

MAKNI NAM SE S PUTA TI."

"ELEN, BELEM, BIMBA, TUŠKA,

SISLIN, GUTLIN, TALA RUŠKA,

EKVAN DEKVAN, KIN KAN,

IDI VAN!"

Tekst: Lana Kihas, mag. praesc. educ., odgojiteljica-mentorica u DV Petar Pan, koordinatorica konferencija Mliječni zub, blogerica; individualna savjetovanja s roditeljima i s djecom

Foto: Profimedia