Zadnju godinu djetetovog polaska u vrtić mnogi roditelji smatraju najvažnijom, jer kreće tzv. „priprema za školu“. Vrlo se često koristi i naziv „predškola“, a pritom se misli na stariju skupinu, tj. skupinu u kojoj borave djece u dobi od 6 do 7 godina. I tako mnogi ispituju: „Kad ćete početi provoditi program pripreme za školu? Kad će početi „mala škola“? Koje radne listove trebamo kupiti? Hoćete li im davati domaće zadaće povremeno da im bude lakše u školi? Sad ih moramo učiti da budu odgovorni i poslušni u školi? I vježbati koncentraciju jer treba moći sjediti 45 minuta za klupom!?“
Priprema za školu počinje u najranijoj dobi
Razvoj djeteta i priprema za školu, društvo, život počinje od najranije dobi. Prve tri su najvažnije. Kako to pojasniti? Norveški pedagog Godi Keller odgoj djeteta pojasnio je uspoređujući s biljkom. Dijete je kao biljka koja svaki dan raste. A da bi biljka rasla potrebno ju je redovito njegovati, uzgajati. Jako je puno vremena, ulaganja i truda potrebno da sjemenka pusti korijenje, pa da naraste peteljka, listovi, pupoljak i tek onda na kraju izraste cvijet. Puno vremena i truda ulažemo upravo u sjeme i korijenje. To su temeljne vrijednosti koje dajemo djetetu. I to je sve ono ispod zemlje, što se „ne vidi“. Ja sam to povezala s prve tri godine života su najvažnije. Temelji se stvaraju upravo u jasličkoj dobi. Jer kako sijemo i kako ulažemo u korijenje takav će i cvijet izrasti. Hoće li cvijet izrasti ako ne njegujemo korijenje? Hoće li dijete u 6. godini biti odgovorno ako ga nismo od najranije dobi pripremali i učili odgovornom ponašanju? Hoće li dijete imati koncentraciju i usredotočenu pažnju od 30 minuta ako smo je od rane dobi postupno razvijali i vježbali? Ne počinju li pripreme za školu već u najranijoj dobi?
Testiranje za školu
Dijete na testiranju u školi za upis u prvi razred treba riješiti određene radne listiće i na temelju toga se procjenjuje grafomotorika djeteta, koncentracije, razumijevanje itd. A da bi dijete u 6. godini moglo riješiti radni listić npr. „Poveži slovo sa slikom“ potrebno je mnogo vježbe i rada koje dijete počinje već u jaslicama razvijati. Kako? U ovom zadatku imamo dvije glavne vježbe: analiza riječi i grafomotoričke vježbe. Vjerojatno se pitate kakve veze imaju jaslice s time!? Već u jaslicama počinju prvi počeci slušne analize riječi i vizualne percepcije slova i riječi. Djeci izgovaramo razne brojalice koje su vrlo pogodne za razvoj ritma, a time i slušne analize riječi, rastavljanje na slogove, npr. „I–šo me-do u du-ćan“. Mnogi se pitaju zašto lijepimo velika slova već u jaslicama?! Zbog vizualne percepcije i globalnog čitanja, što su prvi počeci čitanja i pisanja. A da bi dijete u radnom listiću moglo povezati olovkom sliku i prvo slovo ili riječ, potrebne su vježbe fine motorike u jaslicama koje se provode na različite načine, a koje su predvježbe za grafomotoričke vježbe. Ne počinju li pripreme za školu već u najranijoj dobi?
Već prije škole znaju pisati i računati
Vjerujem da se i sami iznenadite kad shvatite da dijete zna pisati slova već od 4. godine, počinje čitati već u 6. godini, poznaje svijet planeta i dinosaura već u 3. godini, počinje koristiti kompjuter i tablet već u 3. godini, zbraja i oduzima već u 6. godini života, ima bogat rječnik i sl. Jeste li se ikad našli u situaciji da se i sami iznenadite i pitate: „Od kud ti to znaš?“ Mnogo je raznih poticaja sa svih strana koje pružaju djeci usvajanje novih informacija. Najčešće je dovoljan samo jedan klik na tabletu ili igračkama i dijete će čuti i usvojiti nova znanja. Znate ono kad kažu: „Ti današnji klinci su baš pametni.“ Današnja djeca su na kognitivno vrlo visokoj razini. A zašto onda sve više djece dobiva odgodu za upis u prvi razred kad su zaista pametni?
A zašto sve više djece dobiva odgodu od škole?
Većina djece se procjenjuje da nisu zrela i dobiva odgodu zbog teškoća na području socioemocionalnog razvoja koji je najvažniji dio za razvoj ličnosti. To je nešto što je vrlo teško naučiti jer se ne radi o prijenosu informacija i spoznaja. Također, u tom području razvoja najveći utjecaj imaju roditelji i odgojni stilovi roditeljstva. Kod većine djece dolazi do problema nepoštivanje pravila, granica, nekontroliranosti emocija zbog čestog popuštanja odraslih osoba, nedosljednosti ili prevelike zaštite ili privrženosti djeteta od strane odrasle osobe. Dijete od prvog dana uči o emocijama, a emocije su vrlo važan dio ličnosti za razvoj pozitivne slike o sebi, samopouzdanja i samopoštovanja. Roditelj je primarni odgojitelj djetetu i najvažniji model i uzor. Polaskom u vrtić, dijete se susreće s drugim modelima ponašanja: odgojitelji i djeca. Dakle, emocije se nadovezuju na socijalizaciju što nam i sam naziv govori. Polaskom djeteta u vrtić počinje razvoj društvenosti. Vrtić je samo prva stepenica i onaj najnježniji oblik emocionalnog, socijalnog i društvenog razvoja koja priprema dijete za polazak u školu, novu društvenu zajednicu.
A cvijet, da ne bi uvenuo i da bi ga održali lijepim i njegovanim, potrebno je kontinuirano njegovati njegovo korijenje.
Lanina radionica "Kako uspješno komunicirati s djetetom?" održava se 8. 5. 2019. u Zagrebu, a sve detalje možete pročitati ovdje.
Foto: Profimedia
Chrissy Teigen kritiziraju jer joj kći drži noge na kuhinjskom pultu dok kuhaju
Kako darovita djeca zamišljaju bolji svijet? Birali bi učitelje, predmete, a tehnologija im je pomagač, ne gospodar
Maja Šuput pokazala novu Bloomovu frizuru: 'Baš si ga skratila, sad je pravi dečkić'
Dragi odrasli...: Pisma djece iz Hrvatske za bolji svijet, ovo su njihove poruke
Uranjeno božićno ukrašavanje usrećuje, znanstveno je dokazano